Blind häst?

Sv: Blind häst?

jag vet hästar som mist synen på ett öga, och fungerat utmärkt iallafall. tom. en lektionshäst. men blir hästen helt blind hade iallafall jag valt att ta bort pållen.

ja, hästar med bara ett öga kan klara sig mkt bra. Men detta gäller tyvärr båda ögonen. Det är inte min häst utan en mkt nära väns häst. Hästen har en ögonsjukdom och kommer att bli blind frågan är bara när. Kan gå väldigt fort man kan oxå ta upp till 5år. Hästen har just nu ca 20% nersatt syn på båda ögonen.

Min vän (ägaren) velar fram och tillbaka hur hon ska göra....dvs om en blind häst kan leva ett vettigt och värdigt hästliv

Svår fråga...Det beror nog helt på hur hästen är till sin personlighet och hur påverkad den är av sin blindhet, har den någon nära relation med ngn annan häst som kan vara dess ledsagare elelr vad man ska säga, läste en sådan artikel för länge sen där den blinde hästen följde sin bästa vän som den litade och kände sej trygg med..men som sagt jättesvårt att säga..en häst ska ju inte behöva lida av sin blindhet så den blir deprimerad och inte mår bra psykiskt...

ja, hästar med bara ett öga kan klara sig mkt bra. Men detta gäller tyvärr båda ögonen. Det är inte min häst utan en mkt nära väns häst. Hästen har en ögonsjukdom och kommer att bli blind frågan är bara när. Kan gå väldigt fort man kan oxå ta upp till 5år. Hästen har just nu ca 20% nersatt syn på båda ögonen.

Min vän (ägaren) velar fram och tillbaka hur hon ska göra....dvs om en blind häst kan leva ett vettigt och värdigt hästliv

Jobbig situation, lider med dej/henne.. Men försök att inte gå händelserna i förväg utan ta det när den dagen kommer annars blir det bara en gnagande oro.. 20% är trots allt inte så mkt och du skrev att det kunde ta upp till fem år vilket är många fina år tillsammans innan hon behöver ta ställning, tror man vet när det inte känns bra...Lycka till

En ponny som står på ridskolan jag red på förut (har min egna där nu oxå) har/hade gråstarr på ena ögat men funkade jättebra! Hoppade och så med, inget hinder alltså, men nu sen några år tillbaka är ögat bortopperarat men ponnyn funkar kanon ändå! Kan tillägga att det är en häst på ca 20 år som har varit på ridskolan sen 4-års ålder och fortfarande jättepigg!:bow:

De flesta hästar klarar sg bra med syn på ett öga men däremot anser jag att om de förlorar synen på bägge är det inte längre ett värdigt liv, särskilt inte för ett flyktdjur som förlitar sig väldigt mycket på synen.
Att trots allt behålla en sådan häst i livet med allt vad det innebär för begränsningar och skaderisker för såväl häst som människa tycker jag är ett egoistiskt beslut.

Som det låter nu så förlorar hästen synen gradvis, avvägningen för din vän får väl bli att ta beslutet när synen är så pass nersatt att det innebär ett problem, då tycker jag iallfall att hästen bör få somna in.
Har själv en katt med samma problem, jag försöker göra en bedömning för varje dag och vet att dagen kommer komma då hon måste få somna in.
Lätt är det inte men det är ett beslut man är skyldig dem att ta.

Tycker att man ska bedöma utifrån hur hästen uppträder och mår. Min fd häst avlivades som 24-åring. Hon var då, enligt siste ägaren, fin och hel i kroppen men pga starr förändrad i psyket. De märkte att hon var allmänt deprimerad och mådde dåligt, och beslöt sig därför att avliva henne. Ett tungt beslut, för hon var verkligen omtyckt, men jag är säker på att det gjorde rätt...

Jag håller med föregående inlägg.
NEdsatt syn är inget hinder så länge HÄSTEn säger att det är okej. Hade ett ponnysto som tog en ung häst som ledsagare i hagen och sen var allt okej för henne. Gick bort av en annan anledning sen. Men hon var inte helt blind, utan hade ledsyn.
Om hästen har 20% nedsatt syn skulle jag kolla med jämna mellanrum och vara observant för personlighetsförändringar. SÅ länge hästen tycker att det är okej och ser någorlunda mår den ju bra. Så får man hoppas att det tar fem år innan det blir för illa och fem år är en lång tid. Så är det ju med alla gamla - man får vara observant på när det händer något och ta itu med problemet då.... om man vet vad man ska titta efter så blir det ju enklare. Men med 80% syn ser hästen nog bättre än vad min sambo gör än så länge... ;-)

Jag har en blind häst han lever ett underbart liv hos mig bara att du behöver en stark relation med hästen för att den ska kunna lita på dig och du behöver också tänka på
1:låta hästen nosa på dig noga
2:Prata ALLTID med den
3:va väldigt försiktig när det gäller ridningen
4:håll alltid koll på hästen

Jag har nu spilta för min häst eftersom han gick in i väggen hela tiden :D

Antar att du är med hästen 24 timmar dygnet då för vad spelar det för roll annars att ni har en bra relation eller få hästen stå i spilta den tiden du ej är hos hästen och hur funkar det med lagen om att hästar skall ges möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter när den inte ens kan låta bli att krocka med väggen i en box?

Bendt Branderup hade ju en blind hingst, tror att han hette Hugin. Om jag inte minns fel står han i Sverige nu (läste det på en blogg) och den hästen har varit blind länge utan problem.
Kommer även ihåg en gammal Min Häst-serie (baserad på en verklig händelse) om en blind ponny som efter att hon fick en halvblind och överbeskyddande hästkompis som hjälpte henne (riktigt fin berättelse, med Lena Furbergs underbara bilder till).

Antar att det är högst individuellt, men det finns exempel på fina hästliv trots blindhet.

Hade min häst mist synen på båda ögonen hade jag tagit bort direkt. Tänker bara på skaderisken i hagen eller att hästen inte ser tråden och nått händer... Nej jag tror inte att en blind här är en lycklig häst.

Jag skulle rekommendera att kolla på youtube. Sök på Beca & stormy. Denna häst har varit blind i flera år och verka trivas. Det finns flera filmer på detta ekipage.
Titta på filmerna och fundera om det kan fungera för din kompis och hennes häst.

Välj en bra lösning.

Kl
Jag tycker inte hugin och liknande uppvisade helt blinda hästar på youtube är ngt legitimt exempel öht på djur som får leva ett värdigt liv .

Snarare blir jag oerhört beklämd .

Det är stor skillnad på nedsatt syn och en helt blind häst .
Enögda hästar brukar anpassa sig väl , även om de självklart kräver betydligt mer respekt för sitt handikapp om man som människa väljer att bruka dem för egen del .

Nu går det ju faktisk att bygga hage med rejält trädstaket som hästen nog snabbt lär sig var det är, så att den inte kan se eltråden är inget argument.

Jag tycker att en blind häst KAN ha ett bra liv, men att det kräver extremt mkt i form av att tillrättalägga hästens miljö och många hänsyn som måste tas. Är det en i grunden lugn och trygg häst med fullt förtroende för sin människa och man har en egen gård där hästen för det första är van vid omgivningen sen innan den blev blind och man dessutom kan bygga hagar exakt som man vill och ja... inrikta sitt eget liv för att den blinda hästen skall ha det bra... Då kan det funka. Inte annars.

Bendt Branderup hade ju en blind hingst, tror att han hette Hugin. Om jag inte minns fel står han i Sverige nu (läste det på en blogg) och den hästen har varit blind länge utan problem.

Bent har kvar Hugin, som för några veckor sedan fyllde 27.
Det är Filur som bor i Sverige numera.

KL
Har stått i samma stall som Filur står i nu.
En mycket trevlig och fin häst som är blind.
Han har en box med egen hage där han kan gå in och ut som han vill. (Inne nattetid om jag inte minns fel.)
Han vet var staketet och väggarna är så han går inte in i saker.
Jättefin i ridningen är han med och han är trygg med sin ägare som rider ut honom utan problem.
Tror det är väldigt individuellt, men just denna häst klarar sig galant och trivs med sitt liv. :)

Senast ändrad:

KL

Jag tror inte att en helt blind häst som regel är en lycklig häst, och dom få undantagen som finns är nog just precis undantag. Blindhet på ett öga eller nedsatt syn på båda kan absolut fungera bra, men en häst som är helt blind anser jag är egoistiskt att behålla i liv. Den förlorar möjligheten att reagera naturligt genom flyktinstinkten, ökar skaderisken markant och blir extremt beroende av sin människa. Precis som att vi inte alltid kan avgöra om en häst lider fysiskt, kan vi inte heller alltid avgöra om en häst lider psykiskt. Det känns för mig främmande att en häst skulle trivas fullt ut utan möjlighet att vara det flyktdjur den ändå är.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 361
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2