Blind häst

Sv: Blind häst

Hej, jag heter Monika. Jag har just registrerad meg her i forumet och lette etter en tråd hvor jag kunne presentera mig, da jag hittade denne tråden. Forlåt alla mine skriv fel, jag är norsk, så jag har en ursäkt, hi,hi :-)
Jag er är ryttaren i denne videoen, och Filurs fremtidige ägare.
Jag flyttade til Gøteborg i somras etter nok ett practik uppehold hos Bent. Jag och min sambo letar för tiden efter en gård, och når vi har hittad det så kommer Filur for at bo hos oss. Jag arbetar full tid som instruktør i Akademisk ridkonst. Jag är utbildad av Bent Branderup, Carina Ericsson, Birgitta Järnåker, Stephanie Staudinger och Solveig Schacht. Jag har varit praktikant Bent i tilsamman ett år. Sjælv har jag 2 hästar, min Quarter Mulle ( 12 år), och mitt Danske varmblod Sunrise (7 år).

Jag forstår denne diskutionen svært godt, och jag undrade själv om en blind häst värkligen kunne ha livs kvalitet innan jag ble kjent
med Filur och Hugin. Jag tror man helt klart må anse varje häst, men jag tror at både Filur och Hugin har det veldig godt.
Dom leker ihop och kliar hverandre över tre staketet, och får kropps kontakt med hverandre på det settet. Och det är mere enn man kan si om mange hingstar. Filur och Hugin har boxer som har en sand padokk på utsidan hvor dom kan gå ut och inn som dom själv vil. Dom rullar seg, lekar, bokkar, stegrar seg och har kul ute. Dom vet hvor staketet och boks väggane är och går inte inn i dom. Filur står och humrar hver enda dag när det er dags för at han skal ridas, och jag tror han har stor glede av det. Han har mycket energi, och själv om han är blind hender det at han buser lite ( I hans tilfelle er bus baklenges terre a terre, stående kaprioler o.l.)
Både Filur och Hugin er nyfikna, positive och kontakt søkande hästar. Dom er velupfostade och høgt utbildade, men både två har glimt i ögat och en gedigen utstråling.
Jag kan inte svara för om andra blinda hästar har et fulverdig liv, men jag tror personlig at Filur och Hugin har livskvalitet och gledje.

I mitt arbete som stallmestare och som ridinstruktör dom senaste 10 åren har jag sett et enormt antall hästar som jag anser vara dypt olykkelige, berøvad for enhver form for livs kvalitet och gledje. Jag tror inte at et fysisk handicap är en avgjørende faktor för om man lever et godt liv eller inte. Min ena hund har bara 3 ben, och svärt många har sagt til meg at det var djurplågeri och at jag bör avliva henne, helt til dom träffer henne och ser at hun i virkelighet springer snabbare och mere enn min andra hund och leker dagen lang, full av glede och energi.

Det är ingen lett upgift och döma över hva som är livs kvalitet och inte, och jag tror det er omöjligt å bestemma detta uten at kjänna individet man prater om.

Filur är för meg den beste hästen som finnas, jag har aldrig hatt et forhold til en häst som det jag och Filur delar. Jag har haft
æran av at ride honnom 257 gånger, och jag har brukt mere timmar tilsammans med han enn jag kan räkna. Jag har til och med sovet i boksen hans flere gånger. Jag älskar den hästen mere enn alt , nu behöver jag bare en gård litt snabt så jag kan dele resten av livet hans med han :-)

Vel, detta var vel mere en introduksjon av Filur än av mig, men jag hoppas at få möjligheten at bli bedre kjent med dere alle her i forumet med tiden :-)

Moro med flere hesteinteresserte nordmenn her i Göteborg! :)

//Marianne (som også er norsk)

Hei Marianne :)
Godt jeg ikke er den eneste her, håper du er like dårlig på å skrive svensk som jeg er hi, hi :laugh:

Hahaha, får nesten skuffe deg litt der, har etter hvert blitt ganske bra på å skrive svensk. ;) Men så har jeg noen års forsprang på deg også da, på søndag har jeg faktisk bodd i Göteborg i 6 år!

Smyger rundt her inne jeg og. Et veldig fint forum syntes jeg :)

Hi hi, det er rene mini norge inne i denne tråden jo

Det må väl vara, jag tror säkert att hästarna har hittat den kvalitet de KAN hitta, och djur går inte omkring och grämer sig utan de anpassar sig, så det betvivlar jag inte en sekund.

För mig är det väldigt amerikanskt, att hålla djur vid liv till varje pris. I USA bygger man små kärror när hundarna får bakbenen amputerade, och sen spänns kärran fast vid hundens sidor så det blir som en liten skottkärra. Dessa hundar viftar också på svansen och anpassar sig!

Jag är glad att vi har ett högre djurskydd i sverige faktiskt.

det jag framför allt vänder mig mot som jag skrev tidigare, är det tårdrypande sätt som detta filmklipp framställs på. Hur totalt överlämnad och förtroende full hästen är för sin människa. Jag tycker det är ngt beklämmande när man gör sak av detta, det är så oerhört mänskligt ang. det mänskliga egot, att det är skrämmande. Jag strör mig när folk blir så rörda att de gråter över såna filmklipp.

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 293
Senast: Aionee
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 060
Senast: nullo-modo
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·
Utrustning Jag vet att ni inte gillar att man länkar men skojjar de ? "Varför G********e spiktäcket ? En arbetsvillig häst med lösgjorda...
Svar
2
· Visningar
2 711
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama