Jag har också upplevt en del våld. Både hos eliten och privatpersoner. Hos eliten var det på Irland, de galopperade hästarna mot hinder och sedan i sista sekund så väjde hästen åt sidan antingen själv eller att ryttaren drar den åt sidan, ryttaren hoppar av och sparkar den i magen flera gånger och gör samma visa igen. Förstod inte varför men jag vet att vi försökte anmäla det. Det är en viss o connors unghästar vi såg. Dock inte rida av han själv utan beridare.
Som medryttare har man sett en hel del, jag har varit medryttare hos flera stycken. Alla var inte hemska mot sina hästar hela tiden men ibland kunde mående tryta på ägarna och då gick det ut över hästen. Väldigt tråkigt beteende som man sedan skyller på hästen att man blev arg för att den inte lyssnade etc. Jag är inte felfri jag heller men när jag känner frustration uppstå så avslutar jag hellre än att fortsätta rida eller hantera hästarna. Jag vill inte ha en häst som skärper sig för att den är rädd för mig, jag vill ha en häst som samarbetar tillsammans med mig och förstår att jag är en trygghet den kan söka tröst hos.
Det är så jag jobbar med min Halle. När det var mycket slit och spring med honom så förstod han inte och jag har nu tänkt på att inte överbelasta hans unga hjärna utan låta det ta tid och avsluta passet i tid. Tror många behöver gå den vägen och börja titta på sin häst som en samarbetspartner och inte en maskin för att vinna tävlingar eller sälja den svindyrt. Sen att folk ska skylla på att hästen har en hård skalle och därför kan måtta stryk är för mig idioti. Man hittar bara ursäkter för att få ur sina ilskproblem på ett djur som förlåter mer än vad den bör.