Bli slimmad men inte musklig

Första steget är skippa alla jävla mellanmål som svenska tillverkare av mat har hittat på.
Steg två är att endast äta nyttigt de tre normala mål människan är byggd för (frukost, så kallad lunch samt middag). Se till att kalori intaget inte är större än vad som används på en normal dag.
Steg tre är att motionera/röra sig lagom så att förbränning överstiger intag.

För de riktigt "fasta" musklerna krävs dock betydligt större uppoffringar...

Mycket cardio, flåsa och svettas är det som gäller om man vill slimma ned kroppen. Löpning, cykling, simning, dans, kampsport, gymnastik osv. Styrketräning kan med fördel användas som ett komplement för att stärka muskelgrupper man är extra svag i.

Man blir inte bodybuilder "av misstag" för att man går på gymmet och lyfter vikter lite då och då. För att se ut som alla "förebilder" på instagram, alla musklade fitnessmodeller osv krävs det -hård- träning många gånger i veckan under lång tid, utstuderad diet osv. Man blir inte så av vanlig fritidsträning och träning med "lagom" tunga vikter. Tyvärr är det en myt jag stött på många gånger ffa bland tjejer som drar sig för att gå på gymmet och lyfta vikter för att de är rädda att de kommer se ut som bodybuilders efter några månader.
Men det finns tjejer som har lättare att bygga muskler än andra. Jag slutade på gymmet när jag tyckte armarna blev allt för stora och framträdande. Det var inte snyggt helt enkelt. Fick ju värsta ryggtavlan också. Kanske TS är som mig?

Konstig rubrik kanske, visste inte hur jag skulle förklara det :D
Men jag jobbar på att må bra i mig själv och min kropp och inser att ett steg i det är att ta tag i min kost och träning och få lite bättre hälsa överlag. Mitt "problem" med det är att jag inte vet vad för träning som passar mig. Jag vet att "trenden" inom utseende nu är mycket rumpa och muskler, men det är inte riktigt vad min kropp är byggd för och inte vad jag vill. Jag vill vara mer slimmad men utan stora, framträdande muskler liksom. Att man får sådana muskler av att träna mycket med tunga vikter etc. vet jag, men vad ger motsatsen? Cardio? Bör man ändå komplettera med styrketräning, isåfall hur? Jag hatar gym :o
Förhoppningsvis ska jag dansa några timmar i veckan i höst, det borde ju hjälpa till en del och innehåller även styrketräning. Men annars, vad ska jag satsa på? Simning? Yoga? Pilates? Eller är jag helt fel ute?

Självklart är en bra, nyttig, välbalanserad diet A och O, det vet jag så det behöver ni inte säga. Jag försöker skära ner på snabba kolhydrater och äta mer protein, som jag är dålig på, och mer frukt och grönt som jag också är dålig på. Men jag måste ta det några små steg åt gången, annars är risken stor att jag hamnar i mitt ätstörda mönster av att leva på godis och lightläsk :o
Raska promenader och löpning är bra om man vill bli lite mer slimmad. Och vara noga med vad man äter.

Jag tror på att hitta en träningsform du gillar, det är det som blir av.

För pepp kan du haka på i träningstråden här på buke, fin motivation som får en att verkligen träna. :)

Steg ett är att sluta tänka på ditt utseende i allt du gör. Låt träning handla om att ha en välmående och funktionell kropp och inget annat. Att dansa några timmar i veckan är superbra och rolig träning om du gillar dans. Själv kompletterar jag min sport med simning och gym eftersom mitt jobb kräver en viss rygg- och axelstyrka för att inte slita ut sig. Dessutom gillar jag tanken på att orka simma en hyfsad sträcka och kunna lyfta och bära saker när det behövs i vardagen. Utseende kan man oroa sig för när man håller på med smink och kläder.

Men det finns tjejer som har lättare att bygga muskler än andra. Jag slutade på gymmet när jag tyckte armarna blev allt för stora och framträdande. Det var inte snyggt helt enkelt. Fick ju värsta ryggtavlan också. Kanske TS är som mig?
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, alla är inte stöpta i samma form. Kan ju dock säga att det är inte många personer jag mött som blivit biffiga av att träna måttlig styrketräning på gym 2 ggr i veckan och däremellan kört löpning och annan cardio. Det fina med träning är ju att man kan bestämma intensiteten själv. Man behöver inte maxa vikterna bara för att man tränar styrketräning och man måste inte sträva efter att lyfta tyngre och tyngre hela tiden. Tycker man att det börjar bli lite för bra kan man ju stanna på den nivån eller tom gå ned lite.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, alla är inte stöpta i samma form. Kan ju dock säga att det är inte många personer jag mött som blivit biffiga av att träna måttlig styrketräning på gym 2 ggr i veckan och däremellan kört löpning och annan cardio. Det fina med träning är ju att man kan bestämma intensiteten själv. Man behöver inte maxa vikterna bara för att man tränar styrketräning och man måste inte sträva efter att lyfta tyngre och tyngre hela tiden. Tycker man att det börjar bli lite för bra kan man ju stanna på den nivån eller tom gå ned lite.
Ja, det har du ju rätt i , visst kan man det.

Kolla Youtube är mitt tips, finns massor!

Nu under sommaren har jag kört både HIIT, Tabata (intervaller) och yoga, finns massor av bra.
Sen har jag varvat med löpning, simning och crosstrainer, för mig känns det som jag får in det jag behöver då.

Annars tränar jag mest i grupp, kolla din lokala idrottsförening, simhall eller liknande.

Här är det så lyxigt att vi tränar 3-4 pass i veckan för 500 kr/år i byns idrottsförening. Då är det ett pass cirkelfys, ett pass intervaller och ett pass core. Sen ibland är det bonuspass yoga eller löpgrupp.
Det känns verkligen som man täcker allt, både styrka, kondition och smidighet! :up:

Steg ett är att sluta tänka på ditt utseende i allt du gör. Låt träning handla om att ha en välmående och funktionell kropp och inget annat. Att dansa några timmar i veckan är superbra och rolig träning om du gillar dans. Själv kompletterar jag min sport med simning och gym eftersom mitt jobb kräver en viss rygg- och axelstyrka för att inte slita ut sig. Dessutom gillar jag tanken på att orka simma en hyfsad sträcka och kunna lyfta och bära saker när det behövs i vardagen. Utseende kan man oroa sig för när man håller på med smink och kläder.

Först och främst så tack för alla bra svar och tips från alla!

Sen som svar på det här, jag vet att man inte ska lägga allt fokus på sitt utseende men tyvärr är det viktigt för mig. Dans är något jag ÄLSKAR att göra så jag hoppas verkligen det blir av, men det räcker inte med bara det för att nå dit jag vill med kroppen. Är liksom ingen ballerina även om det vore en dröm att vara :love: så jag behöver helt enkelt nån mer träning som gör att jag får det utseende jag vill ha. MEN tillsammans med det vill jag naturligtvis träna för att orka mer, må bra, vara stark och viktigast av allt KÄNNA mig fräsch och fit.

Sen som svar på det här, jag vet att man inte ska lägga allt fokus på sitt utseende men tyvärr är det viktigt för mig. Dans är något jag ÄLSKAR att göra så jag hoppas verkligen det blir av, men det räcker inte med bara det för att nå dit jag vill med kroppen. Är liksom ingen ballerina även om det vore en dröm att vara :love: så jag behöver helt enkelt nån mer träning som gör att jag får det utseende jag vill ha. MEN tillsammans med det vill jag naturligtvis träna för att orka mer, må bra, vara stark och viktigast av allt KÄNNA mig fräsch och fit.

Du gör såklart som du vill men om du redan har en ätstörningsproblematik låter det inte riktigt friskt att lägga så stor vikt vid vad träningen kommer göra för utseendet. Nåväl jag ska inte tjata mer, det viktigaste är att du mår bra så hoppas dansen blir riktigt kul :)

Kampsport. Judo, Jiu-jitsu, Aikido, Karate eller Kendo allt ger dig muskler, smidiga såna.
Ett ytterligare + är ju att det även ger dig verktyg för självförsvar (Kendo undantaget)

Du gör såklart som du vill men om du redan har en ätstörningsproblematik låter det inte riktigt friskt att lägga så stor vikt vid vad träningen kommer göra för utseendet. Nåväl jag ska inte tjata mer, det viktigaste är att du mår bra så hoppas dansen blir riktigt kul :)
Ätstörningsproblematik kan man väl knappast kalla det när man är en godisråtta?

För lätt styrketräning hemma så kan du köpa ett hantel och skivstångsset billigt på tex rusta. Dessa brukar ligga på total vikt 50kg och det bygger du inga synliga muskler av men du får ändå en helt ok träning utav hela kroppen. Kör basövningar 1-2ggr/vecka så får du med det mesta och det är snabbt överstökat med så få övningar :D Finns superenkla scheman att följa för detta så man inte behöver klura ut själv varje gång vad man ska göra, bara det kan ju göra att man tappar lusten.

Testat lindyhop? Dans som jag lovar att du blir svettig av. :D

Här finns en skogsjogginggrupp som forest femmes (sök på Facebook), det kanske är något för dig? Att springa i terräng i grupp är förvånansvärt roligt faktiskt, och blir mer allsidigt än att jogga på platt mark. Vet inte om de finns där du bor dock.

Styrketräning behöver inte vara med vikter, det finns olika varianter av funktionell träning och core på typ friskis och liknande ställen. Du blir inte bulkig av plankan och sit ups.

En ätstörning är ett just ett stört ätbeteende.
Det går utmärkt att svälta sig på att äta godis också.

Precis, nu känner jag inte att jag vill att den här tråden ska spåra ur i nån ätstörningsdiskussion men jag kan lova att både anorektiker och bulimiker kan äta ohälsosamt mycket godis. Jag är ett levande exempel på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 751
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama