bli så arg på allt .....!!!

Sv: bli så arg på allt .....!!!

Skicka en räkning till hästägaren, betalas inte summan så går ärendet vidare till kronofogden, detsamma gäller med hennes obetalda stallhyror. (såvida stallägaren vill ta det beslutet).

jo ska skicka en räkning till hästägaren om skonningen , hon hade tills i går att föra över pengarna men ha inte gjort det ,...
men hur gå man till vägar om man ska skicka en räkning som privat person
. stallägaren ska gå till fogden med detta om inte all stallhyra kommer in innan hästen ha åkt ....
hon ska även kolla upp de som någon skrev här om att hästarna kan komma i hennes ägodelar efter 3 månaders utebliven hyra.....

Men du, när skulderna överskrider hästens världe så har man väll enligt lag rätt att bli den nya ägaren.

"hota" med att säga att om inte hästen hämtas denna vecka så säljs den. med eller utan papper

oki.. men vad kan hästen vara värd ..??
han e korsning vbl/fbl... är född 98 och ca 170 i mankhöjd .
kan grunderna i skritt trav och galopp men inte utbildad .... så går som skogshäst nu och bara lulla runt i skogen ....
just nu inte i gång eftersom ingen i stallet vill rida han nu när det ha blivit så här ..

MAn kan inte sälja någon annans häst. Även om skulderna överstiger hästen värde. Den ända som kan mäta ut hästen är kronofogden.

Finns det inget inskrivet i kontraktet om retentionsrätt så kan man aldrig ta hästen i beslag utan det blir isf ett fall för kronofogden.

Kollade upp idag, det finns en lag som säger det enligt en relativt säker källa.

Precis som Mia R skriver så går det inte bara rakt av att ta hästen för obetalda räkningar. Speciellt inte efter "bara" tre månader.

Det kan gå om man inleder en juridiskprocess som både är dyr och lång. Om gör det kan man räkna med att det tar år innan det är klart.

I ditt fall där stallägaren tagit på sig ansvaret för vården av hästen för en tusenlapp, så är det stallägaren som brister kraftigt i sin djurhållning om inte hästen får mat och vård. Faktiskt klart brott mot Djurskyddslagen som till och med skulle kunna ge ett föreläggande eller djurförbud för den hr personen. Lite beroende då på hur hästen mår.
Att sedan inte hästgaren betalar som det är sagt till stallägaren är en helt annan sak som ska göras upp dem emellan kanske med hjälp av Kronofogden.
Så i det här fallet är stallägaren den största skurken som "utsätter hästen för lidande". Nu har du ju också blandat i det hela och gjort ett mintligt avtal med hästgaren som kan rent juridiskt också göra dig ansvarig för hästens vlbefinnande enligt samma lag.

I ditt fall där stallägaren tagit på sig ansvaret för vården av hästen för en tusenlapp, så är det stallägaren som brister kraftigt i sin djurhållning om inte hästen får mat och vård. Faktiskt klart brott mot Djurskyddslagen som till och med skulle kunna ge ett föreläggande eller djurförbud för den hr personen. Lite beroende då på hur hästen mår.
Att sedan inte hästgaren betalar som det är sagt till stallägaren är en helt annan sak som ska göras upp dem emellan kanske med hjälp av Kronofogden.
Så i det här fallet är stallägaren den största skurken som "utsätter hästen för lidande". Nu har du ju också blandat i det hela och gjort ett mintligt avtal med hästgaren som kan rent juridiskt också göra dig ansvarig för hästens vlbefinnande enligt samma lag.

för den tusen lappen som stallägaren få så ingår foder och skötsel till hästen , sen ska hästägaren sätta in extra pengar för hovslagaren den månaden hästen ska skos, vet och skador ska även häst ägaren stå för...
och hästen få foder och skötsel , dagligen ..

jo nu ha jag oxå blivit inblandad i detta eftersom jag led med hästen när han vaså ömfottad att han inte kunde gå. så jag skodde hästen , men ha insätt att jag inte få några pengar för det av häst ägaren , så när hästen ska åka från stallet , så kommer jag dra av skorna....

Finns det inget inskrivet i kontraktet om retentionsrätt så kan man aldrig ta hästen i beslag utan det blir isf ett fall för kronofogden.

Så länge inte stallhyran inte är betald kan man kvarhålla hästen som pant..är det inskrivet retentionsrätt, hävdar man den i det vidare ärendet. Man håller kvar hästen och sänder ärendet till tingsrätt...

så när hästen ska åka från stallet , så kommer jag dra av skorna....
...och vad var vitsen med det då? Får du mer pengar för det eller får det till resultat att du förstör hovarna på hästen? Hästen kan ju inte hjälpa att du gjort något som ingen bett dig om. Du har faktiskt utan att be om lov och utan att ha blivit ombedd skott hästen (anlitat hovslagare). Det kan bli svårt för dig att få betalt. Jämför med om någon anna beställer en bok till dig och du inte har bett om det, du får den levererad hem men betaler du för den? du hade ju inte beställt den....

"knapplån" Det var riktigt lågt !!
Det blir ju fodervärden som drabbas av att du förstör hovarna på hästen. Om du nu var så mån om hästen att du tog ut hovslagaren så är du det INTE om du drar av dom.

Vore jag ägaren skulle inte jag heller vilja vara i stallet som ni beter er mot henne. Åka o kolla att hon inte snor nåt??? Gud va lågt !

för den tusen lappen som stallägaren få så ingår foder och skötsel till hästen , sen ska hästägaren sätta in extra pengar för hovslagaren den månaden hästen ska skos, vet och skador ska även häst ägaren stå för...
och hästen få foder och skötsel , dagligen ..

jo nu ha jag oxå blivit inblandad i detta eftersom jag led med hästen när han vaså ömfottad att han inte kunde gå. så jag skodde hästen , men ha insätt att jag inte få några pengar för det av häst ägaren , så när hästen ska åka från stallet , så kommer jag dra av skorna....

Då är ni lika goda kålsupare bägge två. Den enda som blir lidande av detta är hästen. Oavsett vad hästägaren betalr för så har stallägaren tagit på sig hästens skötsel vilket du skriver själv. Det blir då också denna person som blir ansvarig för att hästen mår bra och har sina behov uppfyllda. Vilket innebär att hästen inte ska ha ont i sina fötter. Det är med andra ord stallägaren som ska beställa ut hovslagare även om det är hästägaren som ska betala i slut ändan.
Du tänkte sedan dra av skorna som du själv låtit sätt på hästen:eek: Hoppas du menar det på skämt. Du tog ju själv initsiativet till skoningen då får du också stå för konsekvenserna om du inte får betalt för det.

jag skodde häst ,eftersom en av tjejerna red hästen och tränade den ,sen dagen efter hästen hade blivit skodd så va han ute på annons , och bryr man sig om sin häst som inte ha en utrustning som passa och inga tillbehör så tjejen som ha han få låna av alla i stallet för att ta hand om hästen , och att hästägaren inte hade vissat något intresse av att se till så hästen ha det bra ...

och de stallägaren och hästägaren ha gjort upp är att skötsel och foder och boxplats ingår i den summan inte hovslagaren eller vet .. det få hästägaren stå för sj utöver den summan.. stallägaren kontakta alltid hästägaren när hovslagaren ska komma ut och alla i stallet ha samma hovslagare , men ha inte stallägaren fått in pengarna till hovslagaren så kan ju inte hästen skos och då få hästen lida eftersom hästägaren inte ha något intresse av de....
och nej skona ska inte av så elak är jag inte men känns så eftersom man ha ställt upp och hjälp henne ,eftersom stallägaren och hon inte gå ihop alls ...

"knapplån" Det var riktigt lågt !!
Det blir ju fodervärden som drabbas av att du förstör hovarna på hästen. Om du nu var så mån om hästen att du tog ut hovslagaren så är du det INTE om du drar av dom.

Vore jag ägaren skulle inte jag heller vilja vara i stallet som ni beter er mot henne. Åka o kolla att hon inte snor nåt??? Gud va lågt !

hästägaren är inte i stallet heller , hästen ha varit här 1,5 år och hon ha varit och kollat på hästen ca 3 gånger under den tiden ...
och vad jag ha fått höra av folk här så e hon en sån som inte kan låta bli saker som inte är hennes , hon är inte så populär här precis bland stallen , inte välkommen till något stall att ha sina hästar i ....

Man tycker att man efter så många år med eget stall borde ha kunnat förutse detta. Men hästen kom i en kris och de betalade i förskott så de skrev inget kontrakt utan hade en muntlig överenskommelse för att underlätta för hästägarna. Och pga det kan de idag egentligen inte göra nåning alls åt detta. Mer än att skicka iväg hästen från gården, men man vill ju fortfarande inte hästen något illa.

Jag har hört det också, men änsålänge kan de tydligen inte göra så enl dem som de varit i kontakt med. Det är tydligen inte så lätt som det verkar, troligen pga att kontrakt saknas.

Men hästen är beslagtagen dock, tills summan är återbetald. Och hon sköts nu av två tjejer som har en annan häst, rids, verkas och får mineraler och sånt som hon behöver. En underbar liten häst som förtjänar bättre.

Det kvittar vad du skriver som ingår just detta är en av avigsidorna med att vara stallägare och ta på sig skötseln av andras hästar. Man får helt enkelt då ta ansvaret för hästen fullt ut om hästägaren brister. Det hjälper inte att man ringer till hästägaren man har ansvar för hästens välbefinnande och om ägaren inte vill måste man göra det själv. Ska man slippa detta som stallägare så ska man istället hyra ut boxar med ren kall hyra och låta ägaran sköta allt. Men då får man istället agera enligt hyreslagstiftningen där hästägarna/hyresgästerna kommer att få besittningsrätt efter ett tag och man kan göra vad man vill med sitt eget stall.
Som att välja mellan pest och kolera ungefär. Så i det här fallet när hästen har ont i sina fötter gör stallägaren sig skyldig till brott mot Djurskyddslagen. Betalningen för hovslagare och/eller vaterinär får stallägaren sedan i sin tur kräva in av hästägaren. Vilket kanske kan bli svårt och omständigt men det får på inga vis alls tas ut på något sätt som drabbar hästen. Utan hästen ska ha skor om den behöver det, veterinär, foder, skötsel m m.

Som du skriver kan det vara som att välja mellan pest och kolera när man är stallägare. man skall dock komma ihåg att lagar finns för att i ena fallet skydda hyresgäster mot oseriösa hyresvårdar. I andra fallet är det hästarna som lagstiftningen skall skydda. Hästens välbefinnande går helt enkelt före stallägarens ekonomi. Det här kan såklart slå fel när vissa människor utnyttjar systemet men i grunden är lagarna ändå bra. Det skulle inte vara rimligt att jag som stallägare skulle ha rätt att låta en inackoderad häst vanvårdas i mitt stall.

Det gäller att se till att få in rätt folk i stallet och det gäller att i viss mån ta med risker för sådana här framtida kostnader i stallhyran.

Det finns verkligen inte i min värld att jag inte skulle måna om ett djur som en inackorderad överger i mitt stall. Visst skulle jag bli förbannad men hästen måste skötas trots allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar