bli så arg på allt .....!!!

zazza girl

Trådstartare
måste skriva av mig lite , ...
e så här att vi ha en häst i stallet som ägaren va och lämnade för typ 1,5 år sen i stallet och gav all skötsel och vad det innebär att ha häst till ägaren i stallet , det ända häst ägaren behövde göra va att betala 1000 kr i månaden så ingick allt ....men det kan hon inte sköta ens ... hon ligger efter med massa hyror och sko pengar ...
hon ha varit nere hos hästen två gånger under hela denna tiden ...
sen började allt bråk för ca två veckor sen när jag tröttnade på att hästen gick halt för han va så ömfottad och då hade han gått halt i en månad , så jag tog ut hovslagaren som fick sko hästen , eftersom jag led med han ...
ringde sen ägaren och sa som det va och vem jag va och att jag hade skot hennes häst som inte ha blivit skodd på 6 månader .. hon blev glad och tackade för att jag hade gjort det , eftersom hon inte gå ihop med stallägaren och inte ha nogon kontakt med dom så ville hon ha det med mig härdan efter , och efter vi hade prata så kändes allt kanon , hon skulle betala skoningen som gick på 800... sen efter två dagar hittade jag hästen ute på annons ,att han skulle ut på foder och tyckte det lätt kanon eftersom han behöver någon som bryr sig om han daglien , men då börja det roliga , häst ägaren ha sagt till dom som ska ha han nu på foder att jag ha förbjudit dom att vara i stallet och att ägaren till hästen inte ha tillgång till hästen saker , men det ända jag ha sagt är att dom måste höra av sig till någon i stallet när dom ska prov rida eftersom vi ha det låst i sadelkammaren .. men då ha jag förbjudit henne ....!!
så nu i helgen kommer en som ska prov rida han , dom ska vara på en äng en bit bort från stallet för hon vill inte vara på ängarna som tillhör stallet ...
och pengarna för skoningen ha ja inte heller fått ...

bli så trött på att det finns såna mänmiskor ....

äää, va bara tvungen att skriva av mig ....:smirk:

Sv: bli så arg på allt .....!!!

ja det ha jag inte tänkt på , få göra det om inte pengarna kommer in , innan hästen åker ....

e lite dålig stämming i stallet nu eftersom hon inte ha sagt till stallägarena att hästen ska bort ...

ha även fått intrycket av att hon är en sån som ta saker som inte är hennes , tyvärr ...

ska jag ta hem alla mina saker nu innan helgen eller vad tycker ni ...???
vet ju inte när dom ska provrida eftersom hon inte våga säga det till stallägaren ...!

alltså, hon låter inte som att hon ska ha häst till att börja med. och för övrigt låter hon rätt opålitlig och inte allt för kul att ha att göra med.

nu vet jag ju iof inte vad hon har för "problem", det finns ju många omständigheter det kan handla om men det handlar ju om en levande varelse...

känns lite som att hon utnyttjar det faktum att hästmänniskor tar hand om hästarna - alltså, hon vet att hennes häst blir omhändertagen för gör inte hon det så gör de i stallet det (som det med skoningen) .

nä det tycker jag med , dom ha en annan häst med i stallet som hennes ex äger och den fick kolik förra sommaren så då ringde stallägaren och sa det till dom och att dom va tvungna att ringa vet , då svarade hon att stallägaren skulle göra det i stället och dom kom inte ens ut och kollade hästen ...
så häst ska hon inte ha. så jag hoppas att personen som kommer och prov rider han är en seriös person....

fundera på en sak , hur gör man när man ska skicka en räkning så, som privat person????

Det är svårt det där.

Våra stallägare tog emot en häst för en månads sommarbete medan dess ägare skulle flytta till andra sidan sverige. De betalade hyra i förskott och allt. Det är väl snart 3 år sen skulle jag tro. Hästen står kvar och de har inte betalt någonting mer. De har ringt och sagt att i morgon kommer vi, sen hör man ingenting ifrån dem. Folk har erbjudit sig att köpa hästen, men "hon är en familjemedlem" säger dom. Undrar hur de behandlar sina andra familjemedlemmar. Hon har inte fått några mineraler, ingen verkning, ingenting. Och har mått dåligt. Nu har hon turligt nog fått skötsel av två inackorderade, och även mat och jag tror även att stallägarna ser till att hon verkas - går barfota. Men det är ganska trits att det ska bli så.

Hästägarna är ju nu skyldiga stallägarna ganska många tiotusingar för hyra, verkning och skötsel, mycket mer än vad denna avdankade travare är värd.

Stallägarna har sökt hjälp men det finns egentligen ingenting de kan göra. Så nu håller vi mest koll så att ingen kommer och hämtar henne utan att betala. I hopp om att de till slut ska ta sitt förnufft till fånga, sälja hästen till någon som vill ha henne och betala tillbaka för hyran åtminstånde.

Hoppas att ni inte behöver ha hästen där lika länge som vi dock. :bow:

HaR...

Men fy vilken hemsk människa. Har hon skrivit kontrakt? Bara att anmäla isf.. Hur har det gått?

HaR...

Men fy vilken hemsk människa. Har hon skrivit kontrakt? Bara att anmäla isf.. Hur har det gått?

om du menar mig så finns det ett kontrakt mellan häst ägaren och stallägaren , och i det så finns det även uppsägningstid på 3 månader , men stall ägaren ha varit snäll och gå halv väg med de , så hon få bara 1,5 månad uppsägning , men då ska hästen med vara borta då ...

provridningen är inte förens i helgen någon gång , så bli att bosätta sig i stallet nu så inga saker försvinner ...

ha även messat hästägaren i dag och frågat vilken dag det bli , eftersom jag nu rider hästen åt skötaren som är bort rest i helgen , vill ju inte att hästen ska bli riden två gånger samma dag....:smirk:

Jag tror att hästen tillfaller stallägaren efter tre månader av utebliven hyra. Tror det var så.

Jag tror att hästen tillfaller stallägaren efter tre månader av utebliven hyra. Tror det var så.

oki.. men om det är så , hur gör mn med papprena på hästen och gäller det även om hyrerna ha kommit lite då och då ..
stallägaren ha sagt att häst ägaren och hennes ex ligger efter med ca 20 tusen tillsammans ....:confused:

Jag har också hört något om detta.

Till TS:
Finns det ingen jurist ni kan rådfråga ang detta? Ett kontrakt är ju endå ett kontrakt och om detta inte efterföljs så finns även konsekvenser. Jag skulle inte på långa vägar vara så snäll mot denna hästägare, som visat extrema brister i allt vad hästägande gäller.

jo vi kan nog prata med någon jurist om detta , men vet inte om stallägaren vill ha hästarna i frågan och hon kommer inte få ut dom pengarna , dom är skylldig henne , även om hon säljer hästarna ...

men finns det ingenstans man kan läsa om överlåttandet av hästar , när hyran inte ha blivit skött , tex, en sida här på internet..???

Uppdatera om något nytt händer! Jag fick god lust att snacka med denna damen med! :devil: Man kan inte bara skita i sin häst! :mad: Varför har hon ens en häst?

ingenting ha hänt ännu , men det är ju baa fredag och helgen ha precis börjat ....

jo det förstå jag , men hon gå inte att prata med , ena stunden e hon jätte snäll och andra e hon inte normal ..tyvärr...
men du ha rätt en sån människa ska inte ha djur ....

hon vill inte göra av med hästen ,eftersom hon ha häst intresset kvar , såger hon .. jag ha erbjudit mig att köpa hästen eller ta han på foder ..

det har jag mycket svårt att tro om det inte finns något kontrakt som säger det?
däremot kanske kan kan tro att det är så att stallägaren har rätt att ha kvar hästen som "pant" tills dess att ägaren betalar, alltså att ägaren inte få flytta hästen, men det beror ju som sagt på också vad som står i kontraktet. känns ju rätt absurt att säg en stallägare skulle få en häst som är värt typ 500.000 för att hästägaren inte betalat tre stallhyror på tot 10.000. Tycker det låter helt orimligt.

Jag vet iaf att det stod i mitt förra kontrakt att jag inte fick flytta hästen från stallet om jag hade obetalda hyror.. minns inte riktigt och har inte papprena framför mig, men det låter högst orimligt tycker jag? Tänk, det är ingen konstighet att få pengarproblem som sträcker sig över tre månader, spec efter som det kanske handlar om typ 10.000 kr. men att hästen skulle tillfalla stallägaren så snabbt låter himla konstigt tycker jag.

så i dag ha en varit och prov ridit hästen , fick ett samtal av stallägaren i dag på morgonen att hästägaren va i stallet och om jag kunde åka ner med en gång och ha lite koll.... så det gjorde jag ...

men dom som prov red verkade helt normala , ha för mig att dom kom från sävsjö nu vad det ligger.....

Kollade upp idag, det finns en lag som säger det enligt en relativt säker källa.

Skicka en räkning till hästägaren, betalas inte summan så går ärendet vidare till kronofogden, detsamma gäller med hennes obetalda stallhyror. (såvida stallägaren vill ta det beslutet).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar