Bli lugn ensam

S

s_a

Jag har precis börjat sköta om och rida ett varmblod. Hon är inte så väluppfostrad av sina ägare, som inte heller har ridit henne och ingen annan har heller gjort det på en lång tid innan jag började, de har i princip haft henne i hagen. Mitt problem är att jag enbart hållt på med snälla stabila hästar och hon går knappt att ta in i stallet ensam. Blir hon själv så blir hon jättestressad och springer runt i boxen och gnäggar och är jättejobbig att hålla på med. Hon bryr sig inte så mycket om att jag finns där utan rusar bara runt och tycker att jag ska flytta på mig. Sen när man rider ut börjar hon krångla om man är själv, hoppa och studsa och stegra smått, och är jättestressad. Så nu skulle jag gärna vilja ha lite tips på hur jag kan göra för att få henne att bli van att vara ensam och få henne lugn så jag kan rida ensam. Hon går relativt bra så länge någon är med men jag vill gärna kunna göra det själv utan problem också. Man måste rida en bit längs en ganska trafikerad väg, trafiksäker är hon men hon kan fortfarande börja krångla mitt på vägen och det är ju inte så roligt.:eek:

Sv: Bli lugn ensam

Börja med att ta ut henne, gå mot stallet och vänd tillbaka ut igen. Fortsätt att gå längre o längre in i stallet men utan att hon måste stanna kvar, och gå ut igen. Tillslut går du in i boxen med henne, går ut igen. Gå in i boxen, stå i 5 sekunder, gå ut igen. Lägg kanske ett äpple i krubban eller nåt så att hon inser att det är rätt trevligt därinne. När hon kan gå in i stallet utan att bli nervig kan du be henne stå stilla på gången kanske, rykta lite grann, gå ut. Upprepa, tjata, upprepa. Tillslut inser hon att det inte är så farligt, hon får komma ut igen.
Mitt Vbl blev jätteorolig då hennes kompis försvann från hagen från början, hon for fram som en vettvilling, vrålade o skrek och höll på att slå knut på sig själv. Jag fick göra nåt åt detta för den andra hästen vart ju orolig pga den andras framfart. Jag tog ut hästen, stog utan för hagen medan Vbl var kvar. Gick en liten cirkel iväg o kom tillbaka, upprepade till hon inte brydde sig. Sen utökade jag cirkeln bit för bit och tillslut gick bortom synhåll o kom tillbaka direkt. Hästen som fick agera hjälp med mig måste ha undrat vad tusan vi höll på med, men det hjälpte Vbl. Nu går hon fram och tillbaka vid grinden och kikar när kompisen försvinner, sen går hon o äter....

Sv: Bli lugn ensam

Om du precis har börjat med henne, varför inte ha sällskap till en början då så ni lär känna varann och slipper bråket? Sen kan ni börja öva lite pö om pö med att vara själva? För att hon ska bli lugn med dig behöver hon känna sig säker o trygg o det är bara du som kan visa att hon kan vara det med dig. Det där är ett jättejobb. Hoppas det går bra för dig. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30