S
s_a
Jag har precis börjat sköta om och rida ett varmblod. Hon är inte så väluppfostrad av sina ägare, som inte heller har ridit henne och ingen annan har heller gjort det på en lång tid innan jag började, de har i princip haft henne i hagen. Mitt problem är att jag enbart hållt på med snälla stabila hästar och hon går knappt att ta in i stallet ensam. Blir hon själv så blir hon jättestressad och springer runt i boxen och gnäggar och är jättejobbig att hålla på med. Hon bryr sig inte så mycket om att jag finns där utan rusar bara runt och tycker att jag ska flytta på mig. Sen när man rider ut börjar hon krångla om man är själv, hoppa och studsa och stegra smått, och är jättestressad. Så nu skulle jag gärna vilja ha lite tips på hur jag kan göra för att få henne att bli van att vara ensam och få henne lugn så jag kan rida ensam. Hon går relativt bra så länge någon är med men jag vill gärna kunna göra det själv utan problem också. Man måste rida en bit längs en ganska trafikerad väg, trafiksäker är hon men hon kan fortfarande börja krångla mitt på vägen och det är ju inte så roligt.