Bli låst ?

Sv: Bli låst ?

Jo precis..
Jag kommer skaffa mig en mellanstor hund, eller det beror ju på vad man menar med mellanstor men kanske labbesize.
I princip alla mina vänner är hundmänniskor och tycker det är helt okej med en hund med på besöken så vänner osv är inga problem..
Stallet hade varit lite problem då en del är hundrädda och jag tycker det känns tråkigt att behöva ha hunden fastkopplad hela tiden.

Visst är det smidigare med en liten hund men njae, jag är inne på en mellanstor

Precis, jag har tänkt skaffa mig en hund i typ labbesize och har man en lugn väluppfostrad hund så märks den ju inte av så himla mycket.
Då är det jobbigare med familjens lilla terrier när han stressar upp sig.
Yrväder till tusen..

Hur löser du det med jobbet och hunden?

Jag är också lite sugen på att ha hund, men jobbet sätter ju käppar i hjulet.

Nej jag var helt inne på hunddagis förut, men 2000 kr plus bensin kände lite över min ekonomi haha.
Så jag har en snäll mamma och en snäll kompis som kommer gå ut med den på dagarna när jag jobbar.

Räkna inte med att det räcker att få den rastad på dagen, ha en plan B utifall att den visar sig inte trivas med att vara själv så mycket. Dagmatte kan komma att behövas.

*tipsar*

Jo absolut.
Nu tänkter jag kolla efter hund som klarar ensamhet bra, men man vet ju aldrig såklart.
Det kan ju ändra sig när den byter hem osv osv, tack för tipset :)

Senast ändrad:

Jag har bott ensam med hundar och jag tycker faktiskt att man kan säga att ja, jag blev låst. Det här med resandet är väl inte hela världen - då kan man ju försöka få hundvakt. Det krävs ju ändå mycket planering när man ska resa bort, hund eller ej.

Det är i vardagen man blir låst, då pratar jag alltså främst om man bor ensam. Jag gillar inte att be om hundvakt hos kompisar och familjemedlemmar för småsaker utan då ska jag verkligen behöva göra nåt, annars har man kanske till sist inga kompisar kvar.

Jag jobbade heltid och hade en som promenerade med dem mitt på dagen åt mig. När jag väl slutade var jag ju tvungen att åka raka vägen hem, kunde ju inte gärna stanna kvar och göra ärenden precis. Det här kände jag var rätt jobbigt ibland. Kompisar frågade om man ville fika på stan, shoppa.. osv. Men jag kunde ju aldrig detta - raka vägen hem till pojkarna som ju väntat hela dagen. På helgerna ville jag ju av förklariga skäl inte lämna dem ensamma alls nästan så då gjorde jag ju saker med hundarna och hundkompisar. Till sist tappade jag faktiskt kontakten med en del av mina vänner som inte alls var hundintresserade, inte så jättekonstigt egentligen.

Idag är jag sambo och det är en helt annan femma, nu är det ju ingen jättetjänst man ber om när man säger att man blir ett par timmar sen hem för man ska fika med en kompis på stan. :)

Nej, det är väl lite sånt där jag har tänkt på.
Samtidigt så har varken jag eller mina vänner så mkt ork att dra upp på stan, shopppa, fika osv på vardagarna, dels brukar vi jobba olika tider alla, så vi brukar mest ses på helgerna.
Och nu när jag vart i stallet så mkt så vet dom att jag inte har tid/ork att vara social och trevlig efter jobbet så vi ses mest på helger om vi inte är hos varandra och slappar lite.

Så igentligen är det ju inge stort problem så.
Sen träffar jag några av dom på dansen.
Vi är ett rätt upptaget gäng med lite olika intressen och hobbys haha

jag är rätt låst, men jag känner mig inte lika "drabbad" som min familj och mina vänner. jag vill ju verkligen leva såhär. det längsta jag har varit borta på semester de senaste 7 åren är 10 dagar, och jag saknade hundarna jättemycket. så det jobbigaste är faktiskt att hela tiden få höra från familj och vänner att "suck, MÅSTE du verkligen hem till hundarna?".

hundpassningen har jag löst med en hundälskande inneboende! hur smidigt som helst. detta är den andra på raken som det har funkat perfekt med, hon passar dem när jag är på jobbet och går ut med dem och har t o m haft med sig den ena hem till sin familj för att visa upp honom :D. annars är mamma en pålitlig hundvakt, och jag har ett par vänner till som gärna ställer upp. och jag jobbar bara 75 % fast, är timanställd resten av tiden så jag kan tacka nej om det skiter sig med hundpassningen.

men hade jag varit du så hade jag provat att bo i lägenheten något halvår eller så först. så att du verkligen vet helt säkert att du har råd och tid med en hund.

Jag blev själv hundägare i förra veckan, så kanske har jag för lite rutin för att svara, men jag gör det ändå :D.

Ja, visst blir man låst, det blir ju helt plötsligt en till att ta hand om ;). Blir att gå upp tidigare när man ska iväg för att hinna gå ut med hunden och ev. få iväg den till en hundvakt eller dyl.

Jag dividerade väldigt mycket med mig själv om jag verkligen skulle skaffa hund eller ej, hade verkligen inte planerat att skaffa en nu, men det blir ju sällan som man tänkt sig ;).

Jag må vara ny i hundvärlden, men däremot har jag haft hästar, och varit låst runt om dem.
Ja, jag har missat en och annan resa, fest, jippo etc. Men jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att ha häst istället. Jag kommer ihåg de år jag hade häst och tycker att de väger upp en enskild resa som varande i 7 dagar, som jag missade.

Visst, kommer du få avstå vissa saker du gärna vill göra, men sen så tycker jag att man ska se i det stora hela. Är den utlandsresan på 14 dagar värd mer i längden än kanske en hund du har i 12-16år? Ett djur kommer man ihåg livet ut, men en resa hamnar med åren i glömska.

Sen så tycker jag det är viktigt att tänka att ett djur blir en livsstil, när man väl vant sig går det på rutin och då känns det inte jobbigt eller besvärligt, det blir snabbt lika naturligt som att bosta tänderna.

Lycka till med ditt val, vad det nu blir ;)

Jo jag har ju funderat på ifall jag ska bo in mig ett tag först, men fy vad ensamt och tråkigt..
Vad gör man på dagarna om man inte rider eller har hund :rofl:

Ja exakt, det blir ju en vana !
Jag har tänkt lite såhär att jag kollar lite smått på annonser och om DEN hunden dyker upp så vet jag själv att jag inte kommer kunna avstå.
Och det lär ju ta ett tag innan man hittar en hund man känner är just DEN hunden, då har man lite tid att fundera och känna efter

Jag känne rmig ganska fri trots en knasig hund, men det beror helt på att jag får ha med hunden på arbetet och har tillgång till hudvakt om jag vill resa bort. En gång i tiden hade jag ett jobb där hunden inte kunde vara med och jag har nog aldrig varit mer stressad. Jobba som sjutton, hoppa lunchen och jobba lite till bara för att kunna åka hem så tidigt som möjligt. Väl hemma så fick jag slänga i mig lite mat, ut med hunden och så träna.

Det enda jag hann med var egentligen att jobba och aktivera hunden. Att hänga med kompisar gick inte för hunden hade haft tråkigt hela dagen och ville göra saker, inte ligga och glo hos någon av mina vänner. På helgerna sov jag och ägnade mig åt hunden. Gick jag på fest hade jag dåligt samvete och hunden mådde ju inte bättre av att vara ensam då också.

Kan du lösa passningen dagtid så lär du inte känna dig låst, men en rastning duger inte. Du kommer att ha en hund som väntar på dig och som behöver din tid när du kommer hem. I längden blir det jobbigt. Hittar du en bra dagmatte kan du däremot leva ungefär som vanligt.

Håller helt med Jadzia. Det kan verkligen bli sjukt stressigt om man inte lyckas ordna dagarna bra.

Och som skogstrollet skrev, ha alltid en plan B. Det är inte kul när det skiter sig, har egen erfarenhet av det..

Jag har tre hundar och har aldrig känt mig låst. Anledningen till att jag har hund är att jag vill ha hund och då tar man ansvaret helt enkelt. Man kan göra precis allt man vill bara man planerar och har någon som kan hjälpa till!

Skulle aldrig vilja leva utan mina hundar!

Jo det har du ju helt rätt i.
Hua är det inte svårt med dagmattar, svårt att hitta en som tänker, tycker och agerar som du osv ?

Jag skaffade min hund så fort jag flyttat hemifrån. Skaffade faktiskt hunden innan jag ens hade hunnit köpa en soffa :D Nu 11 år senare så inser jag att jag faktiskt varit väldigt låst. Jag skulle aldrig byta bort min hund för allt i världen men om jag vetat då vad jag vet nu så hade jag nog väntat med att skaffa hund. Det som gjort att jag känt mig mest låst är när man jobbar heltid så kan man ju inte lämna hunden ensam något mer den dagen. Med andra ord måste hunden kunna följa med på det jag ska göra annars får man vackert stanna hemma... Och det har blivit MÅNGA gånger genom åren som jag fått lämna återbud med motiveringen "Jag kan tyvärr inte för jag måste vara hemma med hunden" Och det är inte alltid så roligt att sitta hemma ensam med hunden medan kompisarna är ute och roar sig eller åker på weekendresor osv.

Inte för att vara allt för pessimistisk men tänk dig för både en, två, tre och fyra gånger innan du bestämmer dig. Du har ju all tid i världen att skaffa hund om ett par år.

Det är jättesvårt. Därför har jag heller ingen annan hundvakt än mina föräldrar och särbon till min hund.

Med en normal hund behöver man däremot inte en perfekt hundvakt. Dagmatten måste inte vara precis som du bara ni är någorlunda överens om hur hundar ska hanteras. Strunt samma om dagmatte matar vid bordet eller låter hunden dra i kopplet. Det spelar ingen roll för dig i slutändan. Det räcker oftast med att få tag på en normalbegåvad människa som kan ta instruktioner och är nöjd med det. Se upp med klåfingriga typer som ska fixa till din hund.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Nota
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 317
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring