Bli kontaktad av respektives chef/kollegor

Seabaz

Trådstartare
Alltså nu undrar jag vad ni tycker.

Jag blir kontaktad av min pv's chef och kollegor när dom inte får tag på min pv?

Vi känner alla varandra mer eller mindre privat också så egentlugen är det väl inget problem så... men jag blir ändå irriterad när dom skickar meddelanden till mig på fb messenger när dom inte får tag i min pv - jobbrelaterat.

Min pv har inte Fb och han är inte alltid den som svarar direkt i telefon heller eftersom den alltid är på ljudlös. Men lämnar man ett meddelande om vad det gäller så ringer han alltid upp inom 1h om det är viktigt.

Så när hans kollegor inte får tag på honom efter 5 sekunder skickar dom nu mess till mig på fb och frågar om jag kan be honom att höra av sig till dom?

Nu i morse hade min pv ett missat samtal från sin chef eftersom han var på muggen när hon ringde. Han kom ut på ballen och satte sig ner för att ringa tillbaka. I samma stund fick jag ett fb mess från hans chef som bad att jag skulle be han ringa henne.
Hans jobb är stängt idag, vi är alla lediga och jag är säker på att vad det än nu var att det kunnat vänta nån timme om så va fallet...

Funderar på att säga till hans kollegor (som jag också känner) att inte messa mig när de inte får tag på min pv... men också vill jag ju inte vara "that bit$h"

Händer det ofta? Jag tycker att din pv och hans arbete får komma överens om hur tillgänglig han ska vara och sedan hålla sig till det. En enstaka gång hade jag inte reflekterat över när ni känner varandra privat men händer det flera gånger/dag hade jag helt enkelt inte svarat/vidarebefordrat. Vill de ha dig som sekreterare så får de betala för det.

Om det är något akut så skulle jag inte ta illa upp men om det hände ofta så skulle jag be dom sluta, jag har bättre saker för mig än att ta andras jobbsamtal på min fritid och det skulle jag säga också. Alternativt helt enkelt vägra svara. Beror helt klart på hur mycket man umgås privat.

Ja men så känner jag med. Det har hänt 4ggr på mindre än 2 veckor nu (2 ggr idag, alltså en annan kollega till min pv som frågade nåt över fb idag utan då att ens försökt nå min pv).

Oftast har det mest varit "kan du ve han ringa mig" och jag vet inte vad det handlar om och jag frågar inte heller eftersom det har ju inte jag med att göra...

Ja är det akut att han måste hoppa in och jobba, jobbet håller op och brinna ner eller någon deadline för nån order dom måste ha svar på om han e ledig. Sure. Men som sagt, hittills har jag inte fått reda på en vad det rör sig om...

Men ja, han kommer be dom sluta höra av sig till mig när vi kommer tillbaka från semestern

Jag hade informerat om jag träffade dem (alt låtit pojkvännen sköta det) sedan blockerat dem. Fungerar ju dock inte om du ofta har kontakt med dem privat via messenger.

Inte okej. Vet inte ens om jag tycker det okej när det är total kris. I de flesta jobb är man inte skyldig att vara tillgänglig på ledig tid. Därmed inte sagt att man inte ska hjälpa till alls på fritiden, men att jaga folk är inte okej.

Men han får nog ta en dialog om det med de på jobbet. De kanske har andra som tycker det är okej att göra så.

Jag tycker inte att man sköter jobbrelaterade grejer på facebook! Jag är vän med många kollegor och även min chef på Facebook, men är det ngt jobbrelaterat så använder man ju jobbmailen alt ringer på arbetstid om det inte är kris. Facebook är för mig ingen kanal att sköta jobbsaker på.

Bra att han kommer be dem sluta höra av sig till dig för det är faktiskt inte ok.

Jag har några kunder på facebook och de har ibland skickat en förfrågan via Messenger ifall jag vill svara. annars tar man det på måndag under arbetstid.

1 gång har min sambos chef kontaktat mig för att få tag i min sambo på privattid men då var det också av privat natur och akut så hen gjorde en chansning via mig.

Bättre att din pv ber dem att inte kontakta dig så slipper du hamna mitt emellan :)

Tillägg: jag diskuterade saken med min pv, han tycker att det är oförskämt av dom att göra så och han kommer ta upp det med dom när han kommer tillbaka efter semestern
Oförskämt vet jag inte om jag tycker att det är, ni har ju faktiskt fram till nu tillåtit den här typen av kommunikationsväg genom sociala medier. Att uttrycka önskemål om klara rutiner för hur kommunikation ska skötas frn båda håll borde eliminera oönskad kontakt under ledig tid.

Jag tycker inte att man sköter jobbrelaterade grejer på facebook! Jag är vän med många kollegor och även min chef på Facebook, men är det ngt jobbrelaterat så använder man ju jobbmailen alt ringer på arbetstid om det inte är kris. Facebook är för mig ingen kanal att sköta jobbsaker på.

Det där är väl väldigt olika tänker jag? På mitt jobb sköter vi massor av kommunikation via FB. Både inom arbetsgruppen och mot båda våra styrelser. Det är helt naturligt för mig.

Ang TS fråga - det beror på. Både jag och maken har jobb i samma bransch och bor i ett "litet" län sett till antalet utövare. Vi "känner alla" och om nån vill ha tag på en av oss men den inte svarar efter flera försök är det inte alls ovanligt att man kontaktar den andre av oss. För oss är det mycket mer en tillgång än ett bekymmer.

Det där är väl väldigt olika tänker jag? På mitt jobb sköter vi massor av kommunikation via FB. Både inom arbetsgruppen och mot båda våra styrelser. Det är helt naturligt för mig.

Ang TS fråga - det beror på. Både jag och maken har jobb i samma bransch och bor i ett "litet" län sett till antalet utövare. Vi "känner alla" och om nån vill ha tag på en av oss men den inte svarar efter flera försök är det inte alls ovanligt att man kontaktar den andre av oss. För oss är det mycket mer en tillgång än ett bekymmer.

Ja kanske! Min bransch är ju extremt aktiv på sociala media, många nätverkar tex på instagram, men får man förfrågningar sker det via mail. Jag personligen skulle aldrig kontakta ngn jobbmässigt på messenger tex. Det har hänt nån enstaka gång att jag fått ett DM från ngn som vill samarbeta men då har hen frågat efter mail där hen kan kontakta mig.

Jag hade blivit skogstokig om det hänt sådär ofta!

Om det händer vid någon helt exceptionellt allvarlig/akut situation - absolut. Men inte regelmässigt som det verkar nu. Jag hade sagt ifrån ganska tydligt.

Gud vad irriterande. Hade pratat med pv och sagt att jag tycker det är jobbigt, så får han ta itu med saken(som ni gjort).

Förstår att ni är bekanta/vänner privat men de måste ju kunna skilja på jobb och privat.

Självklart är det helt ok att kontakta mig om det händer något speciellt med pvs jobb och de absolut inte får tag i honom.

Jag hade slutat svara eller bett dem ringa till personen själva, eventuellt med motiveringen att det inte går snabbare för dig att få kontakt.

Jag har råkat ut för att andra personer som jag har kontaktat mig och frågat saker för att maken är dålig på att svara. Bilden är väl att jag är mer strukturerad men jag har inte orken till att rodda precis allt. Jag sa åt honom att personen är på mig om saker jag inte vet något om/vill vara delaktig i och jag tycker att det är jobbigt. Något har han väl sagt för nu är det gruppchat som man lätt kan ignorera eller gå ur om man inte har lust att vara delaktig de gånger det är något man inte har lust att vara med och planera :) smidig lösning tyckte jag.

Att gå via dig (såvida det inte är akut typ sjukdom/olycka som din sambo eller närstående råkat ut för) tycker jag inte är okej alls.
Sen låter det som att de har orimligt höga krav på hur tillgänglig han ska vara på ledig tid. Beror såklart lite på vad han har för jobb/position/ansvar men jag hade blivit rejält sur även om det rörde en fråga ifall jag kunde hoppa in och jobba när jag skulle varit ledig etc (alltså att då kontakta min partner för att jag inte svarar på en timme).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama