Bli av med trätuggning?

H

hippihopp

Flytta gärna tråden om den ligger fel! :)

Min ponny går på lösdrift, där han har ett litet hus att gå in i. Tyärr har han börjat tugga på träet på huset. Hur blir jag av med det? Saknar han någon mineral/näringsgrejj? Isåfall, vad kan det vara han har brist på?
Jättetacksam för svar! :)

Sv: Bli av med trätuggning?

När vår ena häst började tugga på stolpar, så berodde det på att det saknades näring i form av protein.

Det är naturligt för hästar att äta trä!
Fast det är klart att det ibland kan bero på någon sorts brist. Eller (?) uttråkning?
Kolla igenom foderstaten, sen kanske du kan skona lösdrifter genom att klä in tex. bärande stolpar i plåt eller någon sorts antibit?
Släng in lite småträd/grenar:)

Det finns rapporter på att träätning även kan uppstå vid för låg fiberhalt i foderstaten. Kolla över hästens foderstat. Träätning är inget onaturligt egentligen, men blir lite skevt om det riktas mot fel föremål, tex stallinredning. Träätning brukar även öka vid kallt och fuktigt väder.

KL

Tack för alla svar! :bow:

Hans foderstat består av:

Morgon: En halv liter hel havre (uppblött), en dl betfor (ska öka mängden, men vi tar det sakta :)) och en halv dl blå MINER. :)

Kväll: Samma som på morgonen.

Vad tror ni saknas? Jag är tyvärr inte så bra på det här med foderstater :/ Men hoppas ni vill hjälpa till :)

KL

Tack för alla svar! :bow:

Hans foderstat består av:

Morgon: En halv liter hel havre (uppblött), en dl betfor (ska öka mängden, men vi tar det sakta :)) och en halv dl blå MINER. :)

Kväll: Samma som på morgonen.

Vad tror ni saknas? Jag är tyvärr inte så bra på det här med foderstater :/ Men hoppas ni vill hjälpa till :)

Med tanke på din beskrivning av foderstaten så saknas det massor av grovfoder.;)

Ja då kan det faktiskt handla om brist av te x protein, näringen i gräset nu är det inte mycket bevänt med då det mesta har torkat bort.
Jag har givit våra hästar lite soja tillsammans med mineralerna, den övriga delen av fodret du skriver om borgar just inte för några stora intag av protein.

Har hästen hunnit bli bukig också så har du ytterligare ett kvitto.

Ja då kan det faktiskt handla om brist av te x protein, näringen i gräset nu är det inte mycket bevänt med då det mesta har torkat bort.
Jag har givit våra hästar lite soja tillsammans med mineralerna, den övriga delen av fodret du skriver om borgar just inte för några stora intag av protein.

Har hästen hunnit bli bukig också så har du ytterligare ett kvitto.

Okej, vad ska ge ge honom då? :)

Tjock är han, men jag tror det beror det beror lite på att han inte motioneras så mycket också. :)
Tack för svaret! :bow:

Okej, är där mycket protein i det då? :)

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 105
Senast: nyttnick
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21