Bli av med mensen? Sterilisering...

Mirena, är den bättre för de med Endomitros? Det är något som de misstänker jag har men ingen vill kolla eftersom de måste gå in och titta efter. Tänkte när de sterilierar mig kanske man kan få veta...
 
Jag blöder kortare tid, det är den behållningen jag har av p-piller och minipiller. Minipiller var katastrof, klarade inte att äta dem mer än två månader... Helt ärligt föder jag hellre barn...

Jag har provat det mesta som finns på marknaden tyvärr :-(
Har du någon gång gjort en ordentlig utredning till varför du blöder så mycket?
 
Wow!

Då hade du mer behållning än jag.... Jag blödde i och för sig mindre, men desto längre...

Hoppas du hittar nån vettig lösning. Gissar att du testat p-plåsterna också? (om dom nu finns kvar??)

/L
Jag blöder kortare tid, det är den behållningen jag har av p-piller och minipiller. Minipiller var katastrof, klarade inte att äta dem mer än två månader... Helt ärligt föder jag hellre barn...

Jag har provat det mesta som finns på marknaden tyvärr :-(
 
Mirena, är den bättre för de med Endomitros? Det är något som de misstänker jag har men ingen vill kolla eftersom de måste gå in och titta efter. Tänkte när de sterilierar mig kanske man kan få veta...
Den sägs vara bra för dem med endometrios. Vet inte om det tom är så att den är gjord speciellt med endometrios i åtanke.
 
Jag hade stora problem som försvann med Mirena. Jag är blödningsfri, har ingen pms, har knte gått upp i vikt, bara nöjd som tusan. Cyklokapron hjälpte mig bra, i och med att den är receptbelagd blir det väldigt mycket billigare.
 
Har du någon gång gjort en ordentlig utredning till varför du blöder så mycket?

Varit på gyn på sjukhus flera gånger med VUL koll osv men de sager bara att för att kunna veta måste de göra titthålsop osv. Och det vill de inte göra... Det var hyfsat länge sedan och det är därför jag nu sökt mig privat för att se om jag kan få bättre hjälp.
 
Wow!

Då hade du mer behållning än jag.... Jag blödde i och för sig mindre, men desto längre...

Hoppas du hittar nån vettig lösning. Gissar att du testat p-plåsterna också? (om dom nu finns kvar??)

/L

P-plåstrena var på tal men det blev p-spruta istället. Plåstrena satt inget bra på mig samt jag fick klåda och osv väldigt snabbt. Vet inte om de finns längre, det var nog 10 år sedan (?) jag provade dem.

Det är skönt att bara blöda 10-14 dagar det ska erkännas! :-D
 
Varit på gyn på sjukhus flera gånger med VUL koll osv men de sager bara att för att kunna veta måste de göra titthålsop osv. Och det vill de inte göra... Det var hyfsat länge sedan och det är därför jag nu sökt mig privat för att se om jag kan få bättre hjälp.
Steg ett är att ta reda på mer exakt varför du har så rikliga och långvariga blödningar. Den här gissningsleken att vi provar ditten och vi provar datten utan att veta mer exakt vad problemet är är helt vansinnigt men tyvärr väldigt vanligt när det kommer till mensstörningar.

Har du alltid haft det så här? Har du barn som du har fött?
 
Steg ett är att ta reda på mer exakt varför du har så rikliga och långvariga blödningar. Den här gissningsleken att vi provar ditten och vi provar datten utan att veta mer exakt vad problemet är är helt vansinnigt men tyvärr väldigt vanligt när det kommer till mensstörningar.

Har du alltid haft det så här? Har du barn som du har fött?

Tyvärr är ju gissningsleken standard. Samma sak var som är normalt, allt verkar ju vara normalt även om livmodern hänger utanför... Ja lite bitter är jag nog...

De vill inte göra titthålsop för att se om jag har endo eller ej. Och det är typ det lärkarna kan tänka sig att det är. Därav att jag sökt mig privat nu. Har sagt att jag vill sterilisera mig, att jag har problem och att jag helst vill bli av med mensen. De ville börja med att träffa mig och då gå igenom mina gamla journaler osv. Sedan hoppas jag kunna sterilisera mig iaf. Var inne på att plocka ut allt men nu har jag sett alternativ som jag kan fråga specifikt om och det ger mig hopp!

Alltid haft så här, och min mor hade samma och diverse släktingar bakåt hade samma. Så helt klart släktdrag. Mor tog de ut allt på när hon fyllde 40 för innan gick det inte (hon kanske ville ha fler barn :banghead:) men de skrapade henne och gjorde resektion flera ganger innan dess.
 
Samt ja, har barn som jag fött. Blev bättre direct efter men det blir värre och värre för varje mens...
 
Samt ja, har barn som jag fött. Blev bättre direct efter men det blir värre och värre för varje mens...
Har du redan barn så är det oftast lättare att "ta bort allting". En läkare är ju skyldig att ta hänsyn till att det ingreppet gör att du inte kan få egna biologiska barn. Det händer ju trots allt att folk ändrar sig.

En till aspekt är att ta bort allt skapar också nya problem. Då får man ju ställa dom problemen mot varandra. Vad är mest uthärdligast att leva med? Vid tex cancer är det ju inget att diskutera.

Ditt problem hamnar absolut inte inom normalspannet. Det skall du absolut inte acceptera.

Jag tror att du gör helt rätt. Jag tycker även att dom börjar i rätt ände dvs läsa dina journaler och träffa dig. Se vad dom har att säga och ta det därifrån.
 
Hur länge sedan? Verkar det hålla sig? Tack vare denna tråden börjar första gången på länge fundera på att inte ta bort hela skiten. Buke är underbart! :-D

Om jag inte helt yrar var det 2011. Det håller fortfarande i sig men nu i år kan jag se lite avtagande effekt.

Tidigare utan hormoner så blödde jag som en stucken gris, blödde igenom allt. Låg en v per månad och bara grät i smärtor, inte ens morfintabletter hjälpte. Sen hade jag många år hormoner och ingen mens dvs inga problem. När jag inte fick ha hormoner vägrade jag sluta om jag inte fick ta bort livmodern. Tillslut skickade de mig till en överläkare som de nog trodde skulle prata förstånd med mig

Hon konstaterade istället att såhär kan du ju inte ha det, undrade om ingen utrett mig för endometrios och om ingen talat med mig in therma choice - att bränna bort livmoderslemhinnan?

Jag valde bränning. En av de yngsta mitt landsting gjort det på. De kunde inte garantera effekt mer än några år - samtidigt vet de inte riktigt hur länge effekten kan hålla då det normalt inte görs på så unga. Jag är lovad att få ta bort livmodern om/när TC inte hjälper. Men kan nämligen bara bränna en gång.

Efter bränning hade jag nåt man kanske kan kalla mens i tre dagar. Räckte med trosskydd. Ev molade det en liten aning första dagen om man kände efter. Gick bort på en alvedon.

Idag, 3.5 år senare så det är nog 4 dagar nu. Mer mens än innan men fortfarande sparsam. Inga problem med skydd etc. Däremot har jag ont första dagen nu, ganska rejält ont. Men räcker fortfarande med alvedon/Ipren. Två ggr har jag känt huggsmärtorna från förr, och behövt ta en starkare tablett. Vilket hjälpt. Så det är fortfarande eoner bättre än förr och mensen begränsar mig fortfarande inte alls. Men som sagt i år kan jag se lite sämre effekt. Kanske kommer den fortsätta försämras, kanske kommer det vara såhär i tre år. De vet inte. JAG är glad så länge det fungerar. Varje år som hår är ett närmare naturligt klimakteriet och ett utan att dels behöva hamna där för tidigt och dels utan att behöva ta konvalescensen av en op för att ta bort livmodern.

Ett år efter bränningen steriliserade jag mig. Borde gjorts samtidigt kan jag tycka men... Steriliseringen påverkar inte mens etc, däremot så får man inte ens om man skulle kunna bli gravid efter bränningen.

Steriliseringen märker jag inte av förutom att jag sedan den känner ägglossningen och det kan mola lite precis då.

Tillägg: Jag får alltså inte använda hormoner eller cyklo-F, därför det inte nämns. När jag fick ha hormoner hade jag P-stav (efter att ha provat allt) vilket funkade fint och ingen mens. Men sen fick jag ju en blodpropp i huvudet och sem var det tji hormoner. Det var först när jag vägrade ta ur staven och tyckte att jag hellre dör av en propp NÅGON tog mig på allvar. För första gången på 20 år. Innan har allt viftats bort med att alla ät olika och allt är normalt och det blir bättre när du fått barn (vilket inte tröstar en 13-åring, och inte heller hjälpte en 30-årig Alex som inte ville ha några barn)

Edit - sorry kass stavning. Sitter på mobilen
 
Senast ändrad:
Liten uppdatering: Jag jobbar just nu för att få till sterilisering och att de då går in med titthålsop och tittar efter om jag har endomitros eller ej. Jag hoppas på svar så snart som bara möjligt. Att kunna få till en bränning av hinnan vore guld, det är just nu ännu värre runt ägglossningen än det varit på länge så just nu känns det som det går snabbt :-(

Tack alla för svar! Känns skönt att fler har fått hjälp och att inte vara ensam även om man önskar att Inga fler har det! Ni har verkligen gjort att jag vågar hoppas på ett slut!
 
Liten uppdatering: Jag jobbar just nu för att få till sterilisering och att de då går in med titthålsop och tittar efter om jag har endomitros eller ej. Jag hoppas på svar så snart som bara möjligt. Att kunna få till en bränning av hinnan vore guld, det är just nu ännu värre runt ägglossningen än det varit på länge så just nu känns det som det går snabbt :-(

Tack alla för svar! Känns skönt att fler har fått hjälp och att inte vara ensam även om man önskar att Inga fler har det! Ni har verkligen gjort att jag vågar hoppas på ett slut!

När jag steriliserades så valde kirurgen att "kolla runt" just efter endo etc osv när de ändå var inne. Verkar vara rutin. De kan bränna och sterilisera i en och samma op btw.
 
P-medel är så olika å jag kan bara berätta hur de va för mig.

Åt cerazette, helt blödningsfri, satte i p-stav å blödde som en gris.
Efter första barnet prövade jag cerazette igen eftersom de funkade så bra, blödde som en gris!
Satte i hormonstav (mirena) och är helt blödningsfri. Efter tredje barnet har jag mirena igen och helt blödningsfri.

Så uteslut inte nått för tex pspruta inte funkade för dig.
 
Jag hade stora problem som försvann med Mirena. Jag är blödningsfri, har ingen pms, har knte gått upp i vikt, bara nöjd som tusan. Cyklokapron hjälpte mig bra, i och med att den är receptbelagd blir det väldigt mycket billigare.

Jag hade gärna haft Mirena men min sexlust försvann helt.
 
Liten uppdatering till:

Varit på ett UL igen nu och denna gången var de två. De kunde se att jag har PCOS. Det förklarar min menscykel, och varför jag har ont vid tiden runt ÄL ibland och ibland inte...

De vill helst inte varken sterilisera mig eller bränna något förrän jag testat hormonspiral. Just pga smärtan. :cry:

De problem jag har tror de kan gå över med Mirena och de depressioner jag haft pga hormoner tycker de att jag inte borde få pga så låg dos. De berättade också om jaydess, men trodde inte att jag skulle kunna bli blödfri eller smärtfri på den.

Så ska jag våga testa, behöver ju testa I 6 månader för att veta hur det blir. Känns som en evighet. Dock mensen jag hade nu sist var nästan åter på värsta nivån med sjukskrivning så jag vet inte hur jag ska klara mig om jag inte testar och de drar ut på det pga det.

Rädslan som jag förstod det på läkaren är att bränna inte hjälper nog mycket eller att effekten klingar av för snabbt, samt att öppna upp är en risk ffa om jag har endo. :(

en lite lagom deppig 95johsv...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: malumbub
·
L
Övr. Barn Kanske helt fel ställe att fråga ... Igår var jag på operation för att göra sån sterilisering där de går in via slidan-livmodern osv...
Svar
18
· Visningar
3 981
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp