Bli av med flugorna vid ögonen x)

G

godistrollet

Hjälp!
Hur blir man av med flugorna vid ögonen?:confused:
Särskilt när man rider. Finns det något medel som inte är farligt för slemhinnorna?? Eller kan man använda något annat???:S
Tacksam för svar! :)

Sv: Bli av med flugorna vid ögonen x)

Menar du till dej själv? Jag får aldrig flugor i ögonen XD

Om du menar hästen så sätt p åen flughuva. Jag rider även med den.

Menar du till dej själv? Jag får aldrig flugor i ögonen XD

Om du menar hästen så sätt p åen flughuva. Jag rider även med den.

Haha xD Nej jag menade till hästen :)
Men kan man ha det även när man rider ser dem inte lite dåligt då? Min häst får lixom panik om han inte ser något "/

Jag tror du får mer hjälp om du lägger din undran (och den andra också) under exempelvis hästhantering, ridning eller dylikt :)

Lycka till

Switch finns även som sprayflaska så att man kan ta lite runt ögonen. OBS inte för nära. Jag brukar ta ca 3 cm från ögonen och mulen.

Jag brukar spruta en till två sprut på en trasa som jag sen försiktigt tar runt ögonen och mulen. Funkar kanon. Vet inte om det är karens på det så ta reda på det om du ska tävla.

Varför inte?

Kl.

Jag har ridit med flughuvan måånga ggr, tillochmed hoppat och de är inga problem alls. En häst ser ju igenom en flughuva bra, de är ju bara ett nät. Min häst älskar när jag tar fram flughuvan efter att jag har tränsat, han sätter nästan på sig den själv.

Switch skulle jag aldrig använda så nära ögonen och andningsvägarna på en häst. De är väldigt starka grejer och de står väl tillochmed på flaskan att man inte ska använda de där.

Flyevile, pannlugg + 4ess-salva funkar kanon. Salvan smörjs runt ögonen, du måste dock vara försiktig så att det inte kommer i ögonen.

Det jag brukar använda är ett ''flug skydd'' Du vet sån här med Rämmar över ögonen, Som man kan sätta på Grimma o Träns ;)

Jag använder det nu på sommarn, både när han går i hagen då jag har grimma, och när jag rider då jag sätter det på tränset! Enkelt o Smart! :rofl:

Switch skulle jag aldrig använda så nära ögonen och andningsvägarna på en häst. De är väldigt starka grejer och de står väl tillochmed på flaskan att man inte ska använda de där.

Det är inte den vanliga flaskan utan sprayen. Är ett komplement till Switch pour-on. Det står på flaskan för applicering runt ögon och öron, fukta en svamp eller trasa med sprayen. 5 pumptryck ger ca 1ml.

Sprayen är nämligen ett kompliment för speciellt utsatta ställen som ex bukens undersida, mellan frambenen, lårens insida m.m

switch_spray_150ml.jpg

Om det inte räcker med pannluggen hade jag provat att rida med en flyveil

Jag brukar smörja in min häst runt ögonen, med hästsalva Skillingaryd (den heter så) och de fungerar jätte bra! De håller myggor och flugor borta :)

bryt av en gren med massa löv på och "vifta" lite försiktigt, inte våldsamt. Funkar för mig, annars är det bara att rida med huva.

Skillingaryds salva tycker jag oxå funkar utmärkt. Fast det finns ju såklart bättre grejer, men just runt ögonen & så tycker jag det är toppen :D

Det är inte den vanliga flaskan utan sprayen. Är ett komplement till Switch pour-on. Det står på flaskan för applicering runt ögon och öron, fukta en svamp eller trasa med sprayen. 5 pumptryck ger ca 1ml.

Sprayen är nämligen ett kompliment för speciellt utsatta ställen som ex bukens undersida, mellan frambenen, lårens insida m.m

switch_spray_150ml.jpg

Vart köper man den? Pris?

Tack på förhand/ annie och Walther(som vill bli flugfri)

kl

Jag använder flughuva, det går hur bra som helst! Hästen har inga problem att se igenom den!:)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023