Bli av med flugorna vid ögonen x)

Sv: Bli av med flugorna vid ögonen x)

Jag använder flywei när det är som värst, fungerar perfekt! Hellre de än att hästen går och ruskar på huvudet hela tiden, som min gör när det kommer flugor i ögonen....

kl*
När det är som värst är det på med "tävlingshuva" och flugpannband. På flugpannbandet har jag sprejat ett flugmedel som stinker pyton:p Så slipper hästen få det på sin hud och i huvudet men det luktar ändå illa för krypen:laugh:

Varför inte?

Kl.

Jag har ridit med flughuvan måånga ggr, tillochmed hoppat och de är inga problem alls. En häst ser ju igenom en flughuva bra, de är ju bara ett nät. Min häst älskar när jag tar fram flughuvan efter att jag har tränsat, han sätter nästan på sig den själv.

Jag red med flughuva tills den gången då hästen snubblade över den stock som jag alltid använde för att stiga upp på hästen med, hon gick rakt över stocken utan att lyfta på benen Jag hade som vanligt ställt pålle brevid stocken och skulle just sitta upp när det hände. Så nej, de ser inte tillräckligt bra.

Flugpannband fungerar utmärkt.

tills du hittat ett medel kan du använda vitlök att gnugga in, tror det funkar sådär, men kan vara värt ett försök. lavendel och andra kryddor/växter som luktar starkt brukar också skrämma iväg de mindre envisa flugorna. (jag sover med lavendel i sängen ibland, fungerar rätt bra :) ) det kan man ju torka och lägga i påsar bland vojlockar och täcken, det skadar ingen och luktar dessutom gott, även om det inte skulle fungera.

Jag hade INTE ridit med flughuva, hellre då med flyveil.

Vill bara säga att rida med huva är inget problem. Inom travet så tävlas det med flughuva på. Och där går det bra mkt fortare än när man rider. Men har hemma kört med flyveil också. Det funkar vilket som. Sätt flughuvan framför dina ögon, tätt, så ser du också bra ut. skillnad är det om man tar huvan längre ifrån ögonen. Men den sitter ju ganska tight på.

Använd ett flugskydd som du sätter på pannbandet, funkar utmärkt :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna