Blev lite trött

Zarro

Trådstartare
Jag jobbar på tåget och igår hade jag med en hund som skällde som bara den.Visst det var en valp säkert på omkring 3-4 mån men blev så trött på ägaren.
Hon säger till hunden att vara tyst,hunden håller inte tyst och hon säger då att hunden ska få godis.Så ger hon hunden godis för då håller den ju tyst.
Sen börjar den att skälla igen.Jag går iväg en sväng men sen när jag går förbi därigen så sitter kvinnan och rycker lite lätt i kopplet och säger nejnejnej.
Vad jag ville göra något åt det alltså.Jag hoppas verkligen inte det var kvinnans hund då jag antar att det var schäfer i hunden vilket kräver en mer fast hand än det där.Vilket alla hundar gör i för sig men..

Sv: Blev lite trött

Att hon höll på med godis och gjorde som hon gjorde. Tror jag beror på situationen, hon försökte med alla knep för få tyst på hunden utan att nån resenär skulle kalla henne för djurplågare, som många drar till med när hundar blir tillsagda..
Jag tror helt enkelt hon var stressad av att hunden störde...

Håller med Grana, 'inför publik' drar man sig ju ofta för att t ex mer handgripligen korrigera en hund, eller rya i åt den. Helt enkelt för man kan ge sig på att det finns någon tant som kommer tycka 'vojna, vojne, stackars hunden'.

När min unga odåga var hos veterinären första gången skötte han sig utmärkt i väntrummet, men körde sen rivstart och försökte sig på grenen 'släpa matte' för att komma in i rummet och få hälsa på vet. Jag sa 'nej' och stannade ett par ggr, med en hund som försökte strypa sig själv i kopplet. Då tog jag tag i skägget på honom och tyckte 'HÄR är matte, skärpning nu'. Hunden är av sorten som gärna ynkar och piper lite för sakens skull i sådana lägen, hans stackars ego får sig en törn.

Naturligtvis blir en tant med en dvärghund alldeles till sig och tycker 'oj oj, stackars lilla valpen vad elak matte var nu, du ville ju bara hälsa'.

'Stackars lilla valpen' var 6 månader, vägde 29 kg och 65 cm hög i mankhöjd.. Man skulle kunna såga av benet på 'stackars lilla valpen' utan att han sa pip, men som sagt, kan pipa och gläfsa om han blir förorättad.

Nu var det just för han var ung som jag tog tag i skägget, normalt gör jag inte så 'offentligt' just för folk blir så oj-iga (även om hunden är tyst), men ville INTE han skulle lära sig att hos veterinären blir matte en gulligullmes så där kan man härja som man vill.

Men som sagt, gå utöver det som du beskrev ägaren försökte (säga till, muta, möjligen rycka en aning i kopplet) gör att man riskerar att bli utskälld som djurplågare och diverse liknande i andras ögon. Då får de hellre i tysthet tycka att 'det var då en mesig matte med dålig pli'.

För om hon hade tagit handgripligt tag i hunden, tyckt att 'nu håller du tyst' och tagit i såpass hårt (olika på olika hundar) att valpen fattat läget, så finns risken någon annan skulle gått in och postat här om 'den hemska valpägaren på tåget. Valpen var ju liten och såklart säkert stressad och nervös, och satt och pep lite. Men när den inte blev knäpptyst direkt, tog matten tag i den i nackskinnet och röt i åt den, så den lilla valpen tjöt av skräck och sen inte vågade säga ett pip på resten av resan. STACKARS valp, fattar folk inte att valpar är valpar, hon skulle ju försökt lugna den, få den att känna sig trygg, kanske gett den lite godis för att få den att tänka på annat'

Det är hart när omöjligt att korrigera rätt offentligt, alltid stör det någon...

För att inte tala om hunden är söt till råga på allt. Då får man onda blickar och kommentarer av hela spårvagnen om man läxar upp hunden för fullständigt oacceptabelt beteende. De hade minsann inte reagerat så om det var rottweilern som plötsligt fått för sig att det var roligt att skrämma människor...

Ja precis, då är det ju ännu mer synd om stackars hunden.

Och när 'stackars lilla valpen' sen som fullvuxen, gärna LERIG, 40-kilos herre 'bara vill hälsa' på samma tant, och helt sonika vräker sig fram och hoppar upp och lägger sina lortiga tassar på hennes fina beiga dräkt, så hon trillar på ändan dessutom, så hade det KNAPPAST låtit 'men hej hunden, ville du bara hälsa, klart du får', utan snarare något med att folk borde inte ha 'stora bestar' till hundar med sig i väntrum etc om de inte har uppfostrat dem ordentligt.. Eller för den delen när 'stackars lilla valpen' ville hälsa på tantens barnbarn och helt sonika vräker omkull barnet som blir vettskrämt och skriker i högan sky..

*halvt om halvt KL*

Påminner mig om något jag läste här på buke förut som var något i stil med:
"Alla vill se väluppfostrade hundar, men ingen vill se dem uppfostras"

Personligen skiter jag i om någon skulle få för sig att kalla mig djurplågare för att jag tar tag i min hund på stan. Fast, det kan nog bero på att jag är van vid att bli kallad för diverse mindre fina saker. "Stackars hunden som bor hos den människan... Hunden får ju ingen mat!!" brukar det låta lite då och då, så jag är härdad.

Jag har en hund med en pipa som kan väcka döda... Och tyvärr hanterar jag det, när han använder pipan offentligt, i regel som tjejen på tåget gjorde, vilket förmodligen jävligt kontraproduktivt. Hade jag tillrättavisat så som jag egentligen hade behövt göra hade jag förmodligen fått höra både det ena och det andra. Behöver inte ens ta i med hälften för att känna blickarna i ryggen.

Så man mutar (om man har godis med sig, d.v.s. oftast inte) och smygkorrigerar och liiiiiiider tills man kommer därifrån. Det är gôrjobbigt att ha en skällhund.

Jag har en hund med en pipa som kan väcka döda... Och tyvärr hanterar jag det, när han använder pipan offentligt, i regel som tjejen på tåget gjorde, vilket förmodligen jävligt kontraproduktivt. Hade jag tillrättavisat så som jag egentligen hade behövt göra hade jag förmodligen fått höra både det ena och det andra. Behöver inte ens ta i med hälften för att känna blickarna i ryggen.

Så man mutar (om man har godis med sig, d.v.s. oftast inte) och smygkorrigerar och liiiiiiider tills man kommer därifrån. Det är gôrjobbigt att ha en skällhund.
Men bland det viktigaste i uppfostran är man är konsekvent. Om man mutar en dag så får man ju dubbelt så mycket jobb nästa dag.

Varför inte bara ta tag i hunden och ge tillrättavisningen och om du får en kommentar förklarar att du hellre korrigerar din hund än att störa hela tåget? Sen ska man ju inte tro att alla som sitter på tåget inte kan någonting om hundar heller, även vi som har hund åker utan dem ibland.

Varför inte lära hunden att det är mer lönsamt att vara tyst, än att låta??

Jag är just nu hundvakt till en mycket pratglad herre.Jag sa till honom ofentligt häromdagen.Fast jag är nog lite sån att jag skiter i vad folk tycker när jag vet att jag gör rätt.

Ett problem bara är ju att skällandet verkligen sitter i ryggmärgen på hunden. Dvs den sitter inte och tänker att "här står jag och gapar", många gånger har den inte en blekfet om varför matte/husse skakar och ryar åt den, den förknippar inte korrigeringen med själva skällandet.

Att få en hund att förknippa ordet "tyst", med att faktiskt hålla käften tycker jag är bland det svåraste som finns.

"Alla vill se väluppfostrade hundar, men ingen vill se dem uppfostras"

Jag gick på stan med min äldre när hon var ett drygt år. Hon var rätt van att gå på stan och visste precis vad som förväntades. Så gjorde hon nån sån där "Rycka iväg matte"-grej och jag röck tag i (det ymnigt växande) skägget och satte henne med tillhörande morr och tillrättavisning. Hon tog det bra, släppte dumheterna och gick in fint och satte sig fot. Då fick hon en klapp och lite uppmuntrande ord.

Strax efter kom det fram en tant som uppenbarligen hade sett allt. Jag bara väntade på tillrättavisningarna om "stackars lilla hunden", hon såg ut som en typisk "knähundstant". Döm om min förvåning!

Tanten sade "Jag tyckte det var trevligt att se att du sade till henne. Särskilt trevligt var det när du pratade fint med henne efteråt!". Jag tackade rodnande och gick vidare med min 35-kilos hårboll i god ordning. Mycket oväntat och mycket kul!

Hon vågade väl inte mer,för det är ju så naturligt att alla andra ska lägga sig i och kommentera hur elak man är..
Och kommentaren kommer ju oftast från icke hundmänniskor..

Jag blev uppläxad häromdagen då jag gick med min hund,mötte ett par med sin hund och min flippade ur totalt(hann inte se vad som hände,hon brukar inte bete sig så),betedde sig som en jävla mördarmaskin,så jag tog ett rejält tag om skägget,så hon lättade nästan,fick sig en åthutning och lugnade ner sig..

Lite vid sidan om stog ett annat par,och såg allt..och jag fick höra att jag var en elak fan..

Så man vill ju helst inte bestraffa i offentliga miljöer..

Ja, dessa resor är man väl medveten om att de kan ställa till små problem. Mina två småhundar som är välberesta, är som dag och natt. "Pommen" lägger sig direkt och sover, tyst som en mus. Kurrar ihop sig likt en katt, avslappnad - både äter och dricker på tåget. Jack Russel tiken däremot kan vara ett litet projekt. Det blev enklare det sista året när hon fick ha med sig en liten "snuttefilt", men helt avslappnat blev det aldrig. Hon gnydde, gruffade och bäddade pipande i evigheter - oavsett om hon hade bur eller satt fritt. Eftersom hon också alltid skakar då hon är glad, upprörd eller arg - var det många människor som med stor sannolikhet ville förbarma sig över henne. Och som sagt var, en terrier är en terrier ......

Tack och lov har jag en ordentlig bil nu, så jag slipper projektera i onödan med resorna mellan Norge och Sverige.

Kl
Jag fick en gång korrigera min 35 kgs långhåriga schäferhanne med ett bestämt pet i revbenen med min bara fot. Jag sparkade INTE - och jag hade badtofflor på mig.
Jag står på schäferSM med mina idiotsnälla jyckar - hannen höll jag i och tiken hölls av en liten tjej.
Helt plötsligt gör dom ett utfall - har inte hänt vare sig tidigare eller efter - mot en rottweiler som kommer bland alla schäfrar.
Jag som har min plånbok i handen får ändå snabbt tag på tikens koppel. Följdaktligen så har jag fullt i händerna och hannen skiter i mig när jag säger till honom att lägga av. Tiken som brytit börjar fundera på att hjälpa honom lite och jag tar till det medel som finns tillgängligt - dvs min bara tå.
Han slutar genast med en snopen min. Då hör jag -Såg du?, hon sparkade hunden!!!
2 tjejer i 25-årsåldern tittar med fördömande min på mig och jag lagom uppretad MORRAR åt dom
-Hade ni föredragit att jag tappat honom så han anfallit rottweilern?
Dom snörpte på näsan och gick därifrån.
Jag fick sen reda på att rottweilerns ägare hade roat sig med att gå och hetsa hundar som satt bundna på utställningsområdet vilket våra gjort dagen innan då vi jobbade som funktionärer.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 366
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 966
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 577
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!