Blev jagad av schäfer-ägarna hade ingen kontroll.

Gilette

Trådstartare
Igår när jag var ute och red galopperade jag över ett stort gärde, plötsligt kom en lös schäfer och började skälla och hoppa mot hästen och hugga i luften, såg ut som om den försökte hugga tag i halsen eller ngt. Jag vet att man egentligen ska stanna eftersom de flesta hundar tröttnar då men vågade inte det pga utfallen som hunden gjorde mot hästen. Istället galopperade jag på snabbare, när jag kom till slutet av gärdet bad jag några människor att hjälpa mig och ta fast hunden. Tur nog lyckades de annars vet jag inte vad som skulle ha hänt.
Vad gör man i såna situationer??

Sv: Blev jagad av schäfer-ägarna hade ingen kontroll.

Letar reda på ägaren och skäller ut denna så att peruken blåser av!

de lär nog inte bli så lätt att hitta dom! Men hade gärna sagt dom ett och annat. Tycker inte man ska ha hundar lösa om man inte har ngn kontroll över dom.

Tja... hundar springer av naturen efter allt som rör sig, så det smartaste hade nog definitivt varit att stanna hästen, och rida MOT hunden istället. Hundar brukar backa undan om de själva känner sig attackerade i en situation de inte vet hur de ska hantera = 600 kg's häst som kommer farande emot dem!
Det funkar varje gång ;)

Letar reda på ägaren och skäller ut denna så att peruken blåser av!
Ganska omoget beteende, eller hur? Speciellt som det enbart skulle slå tillbaka mot ryttare och hästar och ännu mer inskränka vart vi kan rida ute i naturen

letar reda på ägaren och skäller ut dom för att han eller hon eller dom inte har nån större koll på vad deras hund gör. det hade ju kunnat gå illa med både dej, hästen och hunden.

Fy vad hemskt. Jag blir livrädd när det kommer lösa hundar när jag är ute med min unghäst. I en sådan situation vet jag inte vad jag hade gjort! Det hade kunnat sluta väldigt illa.

En liknande sak hände mig en gång för några år sedan. Red min fjording längs kanten på ett STORT fält, och ser några människor med 3-4 samojeder på andra sidan fältet. Helt plötsligt springer en av hundarna tvärs över hela fältet och börjar skälla och hoppa runt mig och min häst! Min fjording var aldrig rädd för hundar, men han tyckte inte om dem, och han ska ha sparkat mot en schäfer när han var föl. Jag blev tvärförbannad på denna jobbiga jycke, men argast blev jag på ägarna - de stod helt stilla på andra sidan fältet (cirka 400 meter bort) och tittade på. De lockade inte på sin hund och de gjorde inga försök att gå och hämta den. Efter ett tag tröttnade vovven och lufsade hemåt, som tur var. Jag var alldeles för arg för att rida efter ägarna och prata med dem - de kan ju inte ens ha tänkt på att om min häst hade varit hundrädd så hade jag kunnat ramla av och brutit nacken! (Inte det mest sannolika scenariot, men ändå!)

Har i efterhand funderat på om jag gjort något fel som gjorde att hundens ägare tyckte att det var rätt åt mig, men fältet tillhörde stallet jag hade hästen i och det var då en stubbåker som skulle plöjas någon vecka senare, så det var inte ridförbud där...

ja ellerhur! Om min häst nu hade varit elak mot hundar eller blivit rädd så hade hon hur lätt som helst kunnat döda den med en spark, och vad gör man i en sån situation? Vem får skulden?
De har jag aldrig tänkt på, men borde nog ta reda på de eftersom jag rider på ställen där det finns massvis med lösa hundar.

Dålig stil av hundägarna.
Naturligtvis ska man inte lita på främmande hundar, men sådär gör min lilla grabb och stallägarens schäfer ibland också, springer runt hästen och skäller. Då styr jag bestämt hästen mot hundarna, alternativt lägger i backen om de går för nära bakbenen.

De vill nog bara leka, dumhuvuden :rofl:

Syntes inte ägarna till alls?

Gilette skrev:
ja ellerhur! Om min häst nu hade varit elak mot hundar eller blivit rädd så hade hon hur lätt som helst kunnat döda den med en spark, och vad gör man i en sån situation? Vem får skulden?
De har jag aldrig tänkt på, men borde nog ta reda på de eftersom jag rider på ställen där det finns massvis med lösa hundar.
Hundägaren har ALLTID skulden i sådna fall!

Fy vad läskigt!

Har varit med om nått liknande själv. Jag och mina polare var ute och red på en allmän väg. Vi red förbi ett hus med staket runt... Iallafall så hade de en stor Schäfer i trädgården.. när vi kom förbi hoppade den ut och började hoppa runt och morra och skälla på hstarna. Ägaran kom ut ur huset och började gapskalla på oss!!!:eek: De sa att vi inte hade vid deras hus att göra.. Hunden fortsatte hoppa runt oss och vi kom inte där ifrån... Helt plötsligt börjadeen av hästarna att bli riktigt stressad och så bara på ett ögonblick så hade hunden bitit tag i hästens ben... och hästen började ju naturligtvis att hoppa undan och försökte springa där ifrån... Hunden blev trampad och släpte och vi satte av i full fart bort fårn huset... Ägarna skrek att de skulle ringa polisen... :cool:
Iallafall slutade allt lyckligt med att de fikc prata med vår ridskolachef som hotade med att polisanmälla dom istället.. Då gav de sig och efter det hade de hunden bunden i trädgården..

Gud va läskigt! Liknande hände mig en annan gång för länge sen, det kom en hund från en trädgård och började skälla och hoppa runt hästarnas ben. Då sparkade min häst hunden så att den flög ochj skrek som bara den och försvann därifrån med svansen mellan benen. Den hunden gick nog inte nära en häst på mkt länge efter det.

Visst är det dåligt av hundägarna, och vad hade dom gårt om dom hade rivit ett tamt eller viltdjur urk ryssssssssser.

Båda mina hästar har attakerat hunder som har kommit framrusande men bryr sig inte om dom annars utan låter dom springa runt benen så länge inte hundarna vissar ett agresivft betende.

Kram

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 416
Senast: lilstar
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 106
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama