Blev inte som jag tänkte mig

Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Men tror du inte att han bockar för att han har överskottsenergi ? En del hästar som står oridna för länge kan bete sig illa ibörjan. När de sedan blir regelbundet ridna försvinner olaterna.

Jag har varit i din sits och då bestämde jag mig för att strunta i ridningen och började promenera med min häst. Det var jättetrevligt på alla vis, bra motion för bägge samt att jag lärde känna honom ordentligt. Till slut tyckte jag att jag kände honom så väl att det kändes helt ok att rida igen vilket jag i början bara gjorde inom trygga områden. Utökade gradvis(några meter i taget), red så långt hemifrån till hjärtklappningen kom och då vände jag hem. Första kvarten red jag hemma och gör så ännu, känner av att vi har kontakt och att jag känner mig trygg innan vi ger oss ut "off road"....
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Ser att du skriver att du har en westernsadel, hugg tag i hornet när du känner dig osäker. Hur bra som helst!
Ang bockningarna kan det funka att ha korta tyglar (som vanligt?) och ta tag i hornet när du skall galoppera, det blir jättesvårt för hästen att dra ner huvudet och få till det då. Samtidigt driver du för kung och fosterland, ni skall tänka framåt! Det har funkat toppenbra på min bockemaja.

Jag har också haft en rädsleperiod nu i "vinter". Jag tog det vackert med vilda galopper och att rida i sällskap. Min blir piggare då...
Så idag, plötsligt och mycker efterlängtat red jag hela turen utan att det kändes kymigt en enda gång! Jag koncentrerade mig på en massa andra saker än hästen. Typ att rida lätt i olika takt, sitta ett steg och stå två tex. Eller att rida lätt utan att nudda sadeln. Inte hade jag tid att känna efter om pållan spände sig lite ibland. Inte ens på hemvägen när hon knasade sig och känguruhoppade istället för att trava hann jag det, det är svårt att rida lätt på en skuttefia:) Kanske kan det vara ett knep? Att tänka på tre tusen andra saker?

Lycka till iallfall!
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Kanske kan det vara ett knep? Att tänka på tre tusen andra saker?

Det är ett jättebra knep. Jag änvänder mig av det jag oxå. ;)
När jag blir nervös i ridhuset så sjunger jag av gammal vana "hjulen på bussen dom går runt runt runt....".
Sjöng (läs skrålade....) jämt den förr när hästen stirrade upp sig för då red jag honom mycket på volt. :)

Idag hade jag musik i öronen när jag red och då koncentrerar jag huvudet på musiken och låter kroppen sköta ridandet. Ridningen sitter ju i ryggmärgen och jag vet hur jag ska göra det jag ska och hur jag ska häva "olycksituationer" men när jag har pluttarna i öronen så dämpar de ljuden "utifrån" såpass att jag inte stressar upp mig för bilar som startar och sådär och då blir inte hästen rädd heller.
Inget att rekomendera för alla kanske, men för mig och min häst fungerar det. :)
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Till Walkyria, jaca och crax:Tack för era svar! Nej borde väl inte galoppera innan stackarn har kondition men jag tänkte att en liten bit gör nog inget, men jag beaktar alla era förslag på vad det kan bero på (bockningen). Även de jättebra tipsen!

Har galopperat på honom precis när jag fick honom, och då var det först bredvid en som travade. Vi höll en kanonfin lugn galopp! Sedan drog de andra iväg ( den hästen springer fort, och vi var överens om att de skulle löpa före) och min häst verkade nöjd över att vi höll vår takt. Det gick jättefint. fast helt plötsligt drog han sig ut i åkern.
Jag fick upp honom igen utan krusiduller och fattade ny galopp och vi galopperade resten av den lilla srtäcka som var kvar helt superfint!

Efter en bra galopp kan jag känna att då känner man sig jättesäker för då har man suttit kvar i fart och hästen känns balanserad. Ungefär först då vet man om man kan lita på hästen ( den dagen i allafall, de har ju olika dagar) eftersom då ger man den tillfälle att visa om den tänker utnyttja sin kraft. För det ändå där jag känner att man är som mest utlämnad. Får man en härlig, kontrollerad galopp så känns det som man blir ett med hästen, jag låter den springa och den låter mig sitta kvar.

Tror det är därför det är viktigt för mig med galoppen. Nu kom jag på det också!
Är det ngn som förstår hur jag menar? Eller är det nattmössevarning?
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

:) Ja musik överhuvudtaget är avslappnande tycker jag. Hade det på i ridhuset på stereo ej i öronen dock, när jag longerade och red honom i höstas.Då jag var själv i ridhuset blev det faktiskt riktigt mysigt och inte så läskigt. Jag hade inte jättehögt på men man blev ändå glad av sin favvomusik ju och det måste ju smitta av sig på hästen:banana:
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Jag sjunger oxå då jag rider! Då slipper jag höra alla hemska o knäppande ljud i skogen, som jag inbillar mej är älgar. Och blir jag rädd, då blir ju hästen också rädd. Hästen hör som tur var inget annat än min ylande stämma. Vi började med detta efter att ha läst nånstans, att om man sjunger, så kan man inte sitta o spänna sej. Jag gillar inte att rida när det är mörkt, och helst inte ensam. Jag har också tvingat sambo o barn att följa med som sällskap ibland. Numera rider jag alltid på förmiddan, och alltid med mobiltelefonen i fickan, ifall att! Jag brukar tvinga mej själv, för det är alltid värst innan jag kommer iväg. Väl uppsutten, så brukar jag känna att jag nog klarar av det, sen brukar jag säja till mej själv, att det är inget misslyckande, om jag bara skrittar runt på åkern ett tag. Oftast vågar jag mej ut efter grusvägen och ibland har jag galopperat uppför storbacken, och inget farligt har hänt. Då blir jag modigare i några dar. Jag har bara haft honom sen i september oxå, men jag vet, sen förra hästen, att det tar ett tag att lära känna en ny individ. Det värsta tycker jag, är att jag inte vet hur han kommer att reagera, om vi stöter på vilt. Det enda vi sett hittills är kor, hundar o katter. Han blev helt flängd en gång hemma på gården, och höll på att rusa rakt in i traktorn, när han blev rädd för den. Jag ledde honom då. Så det är det jag är rädd för, att han kommer att rusa i blind panik, endera mot det han blir rädd för, eller att rusa okontrollerat in i skogen, så jag flyger av. Den förra hästen visste jag ju hur han reagerade, på det mesta och visste hur man avstyrde. Men det blev ju några vurpor innan jag kom underfund med hur han fungerade, (därför detta fegande och rädslan::( )
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Hej!
Jag är rädd för att om du inte rider nu så blir det inte lättare framöver. Hästarna är busigare på vintern o värst vid busväder.

Skulle rasta av den- rida den i ridhuset - o sen bara skritta ut den en stund- dagligen.
så att du lär känna den o tränar lite lydnad från hästryggen oxå.

Jag skulle undvika att rida ut i mörkret denna första vinter.

Sen i sommar när den är lugn kan du bara rida ut o om du fortsätter med det kontinuerligt så kommer den inte att beté sig mkt annorlunda fast det blir kallt.

jag brukar säga att det är en dum årstid att köpa häst- för man ser oftast baksidorna först.
Kör på du o galoppera inte några längre sträckor, utan traäna lydnad ute med, så kommer du att ha mkt glädje av Brunte:love:

Lycka till o kör på!
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Ewertsberg! Vet precis vad du menar med att vara rädd för hur hästen ska reagera. Kunde satt mitt namn på allt du skrev. Men det är ju så rätt att man lär känna hästen och vet hur den reagerar och att man blir säkrare i och med det. Annars hade alla hästar som inte gick som maskiner inte funnits som ridhästar.

Det är ngn sorts skräckblandad förtjusning över detta med häst. Vad är det som är så himla fascinerande att man vill hålla på trots att det kan hända så mycket farligt. För det verkar ju inte vara det som största delen av oss ryttare vill ha, alltså faran och spänningen. Utan harmoni och samspel. Eller har någon en annan uppfattning:crazy: Kram Kram!
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Hej! Red igår på EL Brunte! I ridhuset då. Det kändes bra men man är ju inte helt bekväm men jag har förhoppning om att det kommer tillbaka. Och igår kände jag verkligen för det, så jag var i balans vilket jag tror var bra!

Ja vilken årstid att skaffa häst egentligen. Man blir ju nästan av med stövlarna varenda gång man går ut i hagen:eek:
Jag tänkte mig mysiga uteritter i snön jag! :banana: Och att det är nyttigt att ha ngt att komma ut och pyssla med så man inte blir fast i soffan. Och jag kan faktiskt säg att även om de mysiga uteritterna i snön ju har uteblivit ganska gravt :cry: är det ändå trevligt att gå ut i stallet och greja. Speciellt när man är fler. Vi brukar försöka att ha stallkväll på onsdagar. Annars är vi tre som är i stallet nästan jämt på olika tider och det blir ju mycket roligare när man har sällskap tycker jag!

Svårt att rida ut nu varje dag när det är mörkt som du sa. Jag vet inte om jag någonsin skulle våga att rida ut i mörker, jag som själv är så himla mörkrädd och man ser ju inte vad hästarna kan reagera på. Jag vet att många gör det och det är duktigt tycker jag. För min del skulle det nog bli bajsibyx av minsta pip ifrån skogen:eek: :rofl:
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Tack ska du ha förresten!:bow:
Du får en sådan härtillbaks:love:
 
Sv: Blev inte som jag tänkte mig

Det blir att man tänker till när man läser detta... Själv köpte jag min första häst för ett halvår sedan, efter att ha ridit hela livet o jobbat med tävlingshästar i 7 år! Trodde jag skulle klara vilken pålle som helst, o tänkte först köpa en 3 åring. Av någon anledning blev det i stället en sansad 10 årig dam, och det är jag väldigt glad för!! Jag tror det är otroligt lätt att överskatta sina förmågor i samband med hästköp. Något att tänka på för er som går i köpartankar...
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 506
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp