Blästring.....

Sv: Blästring.....

Tölva skrev:
Ja just det, att jag inte tänkte på det, att alla ridsportens hästar alla är halta och lytta, samt säkerligen naturligtvis pga av de inte blistras, vilken dumbom jag är som inte insett det!
För att råda bot på allmän ovilja att lära sig, och ren okunskap, är det nog bäst att vi snarast börjar ordna kurser i blistring för alla ridskoleelever i landet så att de får lära sig denna ädla konst riktigt från början!
Det vore ett bra initiativ!
Ropen ska skalla, blistring åt alla :banana:

Nä, att lära ridskole-elever att blistra låter inte som en höjdar ide.
Men däremot kan de gärna få lära sig att se tex. när hästen är halt. Det är skandalöst hur lite ridskole-elever får lära sig om hästskötsel!!!!!:mad:

gladys skrev:
Nä, att lära ridskole-elever att blistra låter inte som en höjdar ide.
Men däremot kan de gärna få lära sig att se tex. när hästen är halt. Det är skandalöst hur lite ridskole-elever får lära sig om hästskötsel!!!!!:mad:

Håller med! Det finns en hel del övrigt att önska. Men den kunskapen kanske får förvärvas i separata hästskötarutbildningar. Det verkar lite tajt för ridskolorna att hinna med allt..

Tölva skrev:
Ja just det, att jag inte tänkte på det, att alla ridsportens hästar alla är halta och lytta, samt säkerligen naturligtvis pga av de inte blistras, vilken dumbom jag är som inte insett det!
För att råda bot på allmän ovilja att lära sig, och ren okunskap, är det nog bäst att vi snarast börjar ordna kurser i blistring för alla ridskoleelever i landet så att de får lära sig denna ädla konst riktigt från början!
Det vore ett bra initiativ!
Ropen ska skalla, blistring åt alla :banana:
Eh? Ja, du läser och tolkar väldigt konstigt måste jag säga :smirk:

Humelibumlan skrev:
Eh? Ja, du läser och tolkar väldigt konstigt måste jag säga :smirk:

Trodde att ni skulle kunna tolka en lätt dos ironi :smirk:

linement? som om det är bättre, förstår du hur mycket kemikalier det är i linement? När jag använde de på min ponny så svullnade mina armar upp och blev jätte röda, tänk då vad de ´gör med hästens hud som är ännu känsligare! Tacka vet jag ARNIKA!!!!
Ang. blistring: Har absolut inget i mor blistring. Används det rätt ser jag ingen anledning att förbjuda det. Men som sagt, de som använder de fel o resultatet blir köttsår :eek: ....Nej tack

I boken "Hästhållning i praktiken", som bland annat är "facit" vid hästskötarexamen, står följande om blistring:

"Genom behandling men ett starkt retande liniment åstadkoms en akut inflammation och sårbildning i huden. Metoden har omvärderats och används numera mycket sparsamt."

Humelibumlan skrev:
Ja det är ju sant att travet och galoppen är väldigt noga med deras hästar, de måste helt enkelt må bra för att klara av att prestera på den nivå de gör... Till skillnad mot ridsportens alla halta och lytta hästar... Fast det handlar ju inte om pengar där utan ren ovilja att lära sig och i enstaka fall okunksap ellr förstånd.. :smirk:

Till Humelibumlan, du måste ändå skämta om du inte inser att ett sådant generellt uttalande om ridsporten i sin helhet verkar provocerande. Vad menar du med "Till skillnad mot ridsportens alla halta och lytta hästar"?
Ska jag vara knasig tillbaka, kan man ju säga att inom travsporten finns det knappt några ovan nämnda, eftersom de djuren ingår i ett spelsystem, har de i stort sett inget värde om de inte kan prestera på tävling, utan går till slakt. Några fåtal skänkes bort eller säljs för några ynka tusen.
Min hållning är fortfarande, att jag tycker att man bör vara restrikriv i användandet av blistring.

Tölva skrev:
Till Humelibumlan, du måste ändå skämta om du inte inser att ett sådant generellt uttalande om ridsporten i sin helhet verkar provocerande. Vad menar du med "Till skillnad mot ridsportens alla halta och lytta hästar"?
Ska jag vara knasig tillbaka, kan man ju säga att inom travsporten finns det knappt några ovan nämnda, eftersom de djuren ingår i ett spelsystem, har de i stort sett inget värde om de inte kan prestera på tävling, utan går till slakt. Några fåtal skänkes bort eller säljs för några ynka tusen.
Min hållning är fortfarande, att jag tycker att man bör vara restrikriv i användandet av blistring.
Du behöver inte vara knasig tillbaka, du lixom började vara knasig.. :smirk:

Och jag håller med dig i din inställninga att man sa vara försiktig med blister och det ska användas när det behövs och inte varje fredag typ..

Sen var det inte ridsporten i helhet, utan att det fanns många halt hästar som borde söka veterinär långt tidigare än de gör :crazy: Hade en föreläsare som är veterinär som uttrycke sig fritt citerat:
Travare kommer med 1/2 grads hälta medans en ridhäst uppnår ca: 3 grader innan ryttaren inser att den är halt. :crazy:
Men det har inget med blistring att göra överhuvudtaet och kan man inte ens avgöra att hästen är halt innan den är väldigt halt, så bör man inte heller kunna avgöra vart och när hästen skall blistars.

Och ja, travaren ingår i ett spelsystem, men kan vara ett väl omskött och älskat djur ändå.

Men travtränaren har ofta kravet på spruta, väldigt kort vila o sden direkt. Lättare att få till en ordentlig vila på en rid häst.
PL som redan betalat av sina 110 000 i studieskulder.
PL

peter_lundin skrev:
Men travtränaren har ofta kravet på spruta, väldigt kort vila o sden direkt. Lättare att få till en ordentlig vila på en rid häst.
PL som redan betalat av sina 110 000 i studieskulder.
PL
Men ursäktar det faktumet att man rider en halt häst och inte märker det förrens den är regält halt?

Jag brukar vila 10 dagar, skritta 2 veckor och sen sätta igång efter ledhälta.. Veterinärs ordination och sällan hältan kommer tillbaka.
Fast å andra sidan har jag aldrig haft en häst som varit mer halt än max 2 grader på böjprov.
Anser du att vilan skulle vara längre?:confused:

/Humlan som oxå betalat av större delan av sin studieskuld.;)

Tölva skrev:
Håller med! Det finns en hel del övrigt att önska. Men den kunskapen kanske får förvärvas i separata hästskötarutbildningar. Det verkar lite tajt för ridskolorna att hinna med allt..

Ehh ok..!?
Jag vet att det är en helt annan disskution, men kan inte låta bli..
Nä, det är väl ändå ganska viktigt att lära sig att ta hand om hästen..eller? Å då spelar det faktiskt ingen roll om det är Victory Tilly som tjänar miljoner eller "Pontus-ridskoleponny".

Studier mot veterinär? Vad innebär det?

*knapplån*
Vi hade nyss en föreläsning om dopning på häst där blistring kom upp. Vi fick då höra att det finns inga vetenskapliga bevis på att blistring fungerar och att han (Peter Kallings) jobbar för ett förbud mot blistring. Peter Kallings är utbildad vet. och har själv tävlat på rätt hög nivå. Han är även forskningschef för Stiftelsen Svensk Hästforskning. Han anser att det är djurplågeri och gör mer skada än nytta. Och han bad oss att inte fråga om det för då skulle han inte kunna stoppa sig själv (föreläsningen handlade ju om dopning inte blistring). Så han var väldigt starkt engagerad.

/Maria - som just nu håller på att bygga upp sin studieskuld

När jag var ganska färsk i början på 80-talet kom det en studie som visade på i stort sett noll effekt av blistring o bränning på hältor.
PL

Jag kan inte säga att jag är för tex. franskt, då det är skitstarkt och man vet aldrig hur mkt det "tar". Jag har franskat mitt ena ben (olyckshändelse) och det var INTE roligt!! Hade sår som varade i flera veckor.. Men det är klart, om det var enbart skadligt skulle det knappast användas.

Däremot tycker jag att det är ok, med "speedway" eller linement + plast. (som "förebyggande")

Hur är det nu då? Finns det några nyare rapporter som visar att det har effekt?

Jag förstår inte alls hur det skulle kunna fungera. Iallfall inte om man blistrar huden (vet ej om man även blistrar direkt i leden?). Man får ju en akut dermatit men vad det skulle göra för nytta på en senskada/led har jag inte alls förstått. :devil:

/Maria

krambanan skrev:
Studier mot veterinär? Vad innebär det?

*knapplån*
Vi hade nyss en föreläsning om dopning på häst där blistring kom upp. Vi fick då höra att det finns inga vetenskapliga bevis på att blistring fungerar och att han (Peter Kallings) jobbar för ett förbud mot blistring. Peter Kallings är utbildad vet. och har själv tävlat på rätt hög nivå. Han är även forskningschef för Stiftelsen Svensk Hästforskning. Han anser att det är djurplågeri och gör mer skada än nytta. Och han bad oss att inte fråga om det för då skulle han inte kunna stoppa sig själv (föreläsningen handlade ju om dopning inte blistring). Så han var väldigt starkt engagerad.

/Maria - som just nu håller på att bygga upp sin studieskuld
Fast, jag vet flera veterinärer som tycker de fått bra resultat med bränning och blister..
Var och en är salig i sin tro? ;)

Hej

Har läst alltihop om blister på tråden. Vad är blister? Hur används det? Finns det att köpa i vanlig butik? Varunamn?

Jo jag ville bara visa lite vad vi fick höra om eftersom någon skrev och undrade om vi fick lära oss om blistring.

Efterlyser fortfarande forskning som skulle stödja blistring.

/Maria

Inte såvitt jag vet. Sen är ju den typen av starka blister som man skrev ut i början på 80-talet inte längre tillåtna.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka