Blästring.....

Sv: Blistring.....

Det här är kanske en annan tråd men..
Det här med att spruta blod. Dvs, man sprutar in nådon ml av hästens egna blod, under huden på aktuellt ställe.
Vad har det för effekt? Samma som blistring eller?

Sv: Blästring.....

Jag tror nog att blixer fungerar, skulle vilja ha använt det själv nu på sjuklingen, men avstod av bristande kunskap.

Det jag undrar över är varför man inte blistrar hela kroppen? Varför bara skenben? Eller?
Och varför blistrar inte veterinärer?
Visst finns det veterinärer som rekommenderar blistring?

/jenny

Lite samma effekt vill man ju åt iaf.
När du har en skada jobbar ju kroppen för att läka skadan, om du sprutar dit eget friskt blod så har du ju flera "krigare" som kämpar för att bli frisk.

Men sen är det lite lättare att hitta en ½ grads halta i full trav på en travare än på en ridhäst i arbetstrav...

Jag kan inte låta bli att undra lite över varför bränning används i många av sveriges framgångsrikaste travstall om det inte ger nån effekt? Är absolut ingen expert på området, men nån nytta måste det ju göra annars skulle det ju dö ut som behandlingsmetod..?!
Frågade en veterinär som anlitas av flera av de största och mest framgångsrika tränarna och han beskrev effekten av att bränna t ex en harhas så här: När de brända punkterna läker bildas ett nät av ärrvävnad som hjälper till att stadga upp ligamentet och därmed förebyggs att en belastningsskada återkommer. rätt eller fel?

Angående blistring så ska den naturligtvis utföras på rätt sätt och med måtta. Allergiska reaktioner kan ju förekomma, men det gäller ju även "vanligt" liniment likväl som foder mm och är knappast nåt man kan helgardera sig mot. Det finns väl f ö gott om andra saker vi gör med våra hästar som orsakar minst lika mkt smärta!?!

mvh wildrose

snigelfarmor skrev:
Jag tror nog att blixer fungerar, skulle vilja ha använt det själv nu på sjuklingen, men avstod av bristande kunskap.

Det jag undrar över är varför man inte blistrar hela kroppen? Varför bara skenben? Eller?
Och varför blistrar inte veterinärer?
Visst finns det veterinärer som rekommenderar blistring?

/jenny
Blistrar skenben? :eek: :confused:
Veterinärer både blistrrar själva och rekommenderar blister.

phoenix skrev:
Men sen är det lite lättare att hitta en ½ grads halta i full trav på en travare än på en ridhäst i arbetstrav...
Jasså? Jag brukar märka direkt på mina hästar i kort trav om de är ofräscha och full trav går de endast i tävling...
Jag vet inte hur du gör, men jag vet ingen som gasat för fullt särskillt ofta mer än vid tävling?

Och arbetstrav där hästen arbetar mer med kroppen än en travare joggar borde definitivt man märka att hästen inte är fräsch!
Skillanden mellan 1/2 grad och 3 grader är ju oxå rätt stor.. :smirk:

Vilka veterinärer då? Har ju jobbat en del ute, och jag vet inga veterinärer som blistrar öppet. Jag har bara hört det via travet, och atmosfären där är som på en spelhåla.

De ju lika gärna ge homeopatica med, för det är väl inte heller bevisat, men funkar enligt vissa. Hur vet ingen, liksom blistret.

Blistrar du Peter Lundin, eller dina kollegor?

snigelfarmor skrev:
Vilka veterinärer då? Har ju jobbat en del ute, och jag vet inga veterinärer som blistrar öppet. Jag har bara hört det via travet, och atmosfären där är som på en spelhåla.

De ju lika gärna ge homeopatica med, för det är väl inte heller bevisat, men funkar enligt vissa. Hur vet ingen, liksom blistret.

Blistrar du Peter Lundin, eller dina kollegor?
Menar du på fullaste allvar att jag ska sitta och lista upp de veterinärer jag vet använder och rekommenderar blister? :smirk:
Bara för att du inte vet några som blistrar så finns det kanske en och annan veterinär du glömt fråga eller du inte hunnit träffa än? :angel:

Om jag inte minns helt fel så har P.L redan svarat på frågan.. Han blistrar inte.

Berätta gärna om blistringen av skenbenet....

Underhudsblistring görs ju av vetrinärer.
Speedway/legpaint är ju godkänt. Iof med viss karens på den starkare versionen. Men ändock. Åtmindstone så var det så sist jag kollade.

Har aldrig varit med om att vetrinär rekomenderat blistring med tex franskt. Men det syns ju om dom är blistrade, och ibland har de även kommenterat det.
Dock har de aldrig avrått eller vidtagit några åtgärder.
Men de kanske dom borde ..?

Det var ju bra för dig:smirk: . Men min åsikt står fast.;)

Jag menar, får veterinärer blistra?

I de stall jag varit på har det tisslat o tasslats om blistringen, så min uppfattning är att en vet INTE får blistra eller rekommendera blistring, eftersom de måste använda dokumenterade metoder.

Kan man ringa till sin vet och be dem blistra?

/jenny

lucillehornline skrev:
men alltså det ni skriver att gallor är ett tecken på att det är ngt som inte är bra och att man inte skall blistra då för att få bort det. men hallå - blistret hjälper ju hästens kropp att skicka dit resurser för att läke det som inte är bra i just den kotan. man blistrar ju inte för att få bort gallan, det är ju för att påverka leden... en hästkropp är konstruerad så att den inte på egen hand läker skador i benen som inte är akuta. och en lidinflammation är inte akut. en vild häst kan springa ett par hundra meter i full fart utan att den märker av detta, men om det är ett stort köttsår som påverkar hästen negativet så fixar kroppen det på egen hand. som giffan skrev, man blistrar en eller två leder för att signalera till kroppen att det finns en skada där så att kroppen skickar dit sina resurser för att läka ut den.
sen har jag jobbat i travstall i 7 år och har själv flera egna travhästar, så jag har garanterat annvänt blister väldigt mycket. och under alla mina år har jag Aldrig varit med om en blisterskada!!! så det är inte så vanligt, men folk börjar snacka så otroligt mycket så fort det råkar hända. men om en mska skulle råka linda sönder en böjsena så är det bara otur eller??? det snackas ingenting om sånt.
sen så tycker jag att det inte är djurplågeri att blistra. vi travfolk gör detta för att hjälpa hästen. det måste väl vara självklart att det är bättre för hästen att bli blistrad någon gång då och då istället för att springa å ha ont??!! det finns faktiskt hästar som inte svarar på ledbehandlingar av tex cortison och dyligt. då bara blister hjälper. en kille som jag känner har en häst (travare) som tjänade 1,8 miljoner och tog 21 segrar. han var så j*vla oduglig att dom inte kunde träna han, han blev halt direkt. så han gick i hage å gubben jagade han med crossen så han sprang å sen så blistrade dom. som sagt tjände han 1,8 miljoner (tävlade länge i sveriges högsta elit) å såldes sen för flera miljoner till frankrike när han var på topp.... så det finns faktiskt inte bara skräckexempel, det måste ni ta och inse!!! det finns så himla många skräckhistorier om odugligt ridfolk (inte alla) som gör så mycket fel att hästarna knappt överlever.... så ta och tänk över vad ni häver ur er och ta reda på faktan innan ni börjar spy galla över folk som blistrar fast ni inte har en aning om vad det innebär. ni verkar vara blinda över de bra resultaten. som den tjejen som släppte ut sin häst i en dyngblöt hage - det var väl inte blistrets fel?? det är lika talangfullt som att jag skulle ge en stark överdos av tex penecillin och ge det fel så hästen får en penecillinchock ock dör. ska alla börja gapa och skrika att det är djurplågeri att ge penecillin?? det händer nog oftare att hästar dör av penecillin för att ägaren ger det fel än att en häst får bestående men av blister pga okunnskap............

Är hästen ifråga Pleasant Winner?

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka