Blästring.....

Sv: Blästring.....

Humelibumlan skrev:
Bara som kuriosa så fungerar blister (rätt utfört) som punktbränning, fast light.
Du ger en lokal skada som tillkallar vita blodkroppar för att läka den, och kan då även läka ligamentfästet eller vad det nu kan tänkas vara som krånglar...
Men att tro man kan blistra bort en ledinflammation är bara enfaldigt.

/Humlan 250 000:- i studier skuld och 15 år i travstall och som fåttbra resultat av blistring :angel: ;)

...och punktbränning anses också vara en etisk behandling?

Krims skrev:
:bow: :bow:
Kan bara hålla med. Jag har jobbat i travstall i närmare tio år och sett blistringar, både snygga och fula. Det som fascinerar mig är att man inte ids ta reda på mer om hur immunförsvar, läkningsprocesser och framförallt hästens fysiologi fungerar. Blistring av hud underlättar inte läkning av en led eller senskada. Kroppen jobbar redan för fullt med den skadan, en blistring kan på sin höjd stjäla lite resurser från läkningsarbetet.
/Krims (som har 300 000 i studieskuld för att ta reda fakta)
Fast egentligen så blistrar man ju inte en led eller senskada, utan mer ett tex ligament fäste som hästen känner av eller reagerar på vid tryck..
Alltså lätta små skador. Som på längre sikt kan utvecklas till större skador som senskador och ledhältor...

Krims skrev:
...och punktbränning anses också vara en etisk behandling?
Tja, det beror ju på vem man frågar....
Men jag sa varken att det var bra eller dåligt, jag sa att blister var av samma princip fast light varianten! :idea:

Humelibumlan skrev:
Bara som kuriosa så fungerar blister (rätt utfört) som punktbränning, fast light.
Du ger en lokal skada som tillkallar vita blodkroppar för att läka den, och kan då även läka ligamentfästet eller vad det nu kan tänkas vara som krånglar...
Men att tro man kan blistra bort en ledinflammation är bara enfaldigt.

/Humlan 250 000:- i studier skuld och 15 år i travstall och som fåttbra resultat av blistring :angel: ;)

Men hade det inte varit kul om du inte hade blistarat de gånger du nu har gjort det för att se vilket resultat det blivit då? Det är därför jag inte tycker inläggen av typen "min häst blev frisk efter tre månader från en senskada tack vare att jag blistrarde." Ja men hur vet du att hästen inte hade blivit bra utan blistring?

*lånar knapp*

Man kan ju faktiskt blistra med ett starkt liniment oxå. Det är ju ungefär samma sak, fast blistret är starkare.

En del hästar som är känsliga kan ju gå i taket av vanligt liniment..

Visa mig på en studie ur djurets smärtsynpunkt, där ekonomiska aspekter är avskalade. Hur kan det komma sig att det är mest använt inom travsport?

phoenix skrev:
Men hade det inte varit kul om du inte hade blistarat de gånger du nu har gjort det för att se vilket resultat det blivit då? Det är därför jag inte tycker inläggen av typen "min häst blev frisk efter tre månader från en senskada tack vare att jag blistrarde." Ja men hur vet du att hästen inte hade blivit bra utan blistring?
Men tänk om den inte alls blivit bra då om du låter bli??
Allt har två sidor...
/Giffan som inte har några studie skulder men många år i både trav och rid stall.

Senast ändrad:

Jag har jobbat i många år med både travare och ridhästar. Och jag tycker faktiskt att trav folket är mera medvetna om villka belastningar hästarna verkligen utsätts för. Just därför är man mera noga med att se till att skadorna inte kommer och man underhåller dem på ett helt annat sätt.
även så tycker jag att det är lättare att märka skador på en travare än på en ridhäst, i ett tidigt skede.

phoenix skrev:
Jag vidhåller att du inte kan blista bort en senskada eller någon annan skada som kräver minst 3 månaders vila, iallafall inte på ett hästvänligt sätt.

Men vi kan ju säga så här: Jag har haft hästar som haft olika aktionsproblem och som blivit klart bättre och bra av att blistra lätt på 1 punkt.
Dessa blev inte bättre eller direkt sämre av att bara gå som vanligt, men fick resultat med blister.

Men helt ärligt är det nog vi inom travsporten som använder blistring mest. Våra hästar tränas och tävlas nära max, och det sliter på hästen oavsett hur du gör. Därför har det kommit olika medel för att lindra dessa skador hästrna får.

gladys skrev:
*lånar knapp*

Man kan ju faktiskt blistra med ett starkt liniment oxå. Det är ju ungefär samma sak, fast blistret är starkare.

En del hästar som är känsliga kan ju gå i taket av vanligt liniment..

Fast linement ska inte blistra (ja det finns känsliga individer, men då ska man inte använda liniment på dessa hästar) det blir ju bara blistring när det har gått fel eller blivit felhanterat.

Menar du blistring? att man smörjer benen med "liniment" som irreterar hästens ben?
ja det förekommer mycket i galopp och trav stall vad jag vet..
mvh/hellena:devil:

phoenix skrev:
Men helt ärligt är det nog vi inom travsporten som använder blistring mest. Våra hästar tränas och tävlas nära max, och det sliter på hästen oavsett hur du gör. Därför har det kommit olika medel för att lindra dessa skador hästrna får.

Tror jag också, samt att det är metoder som används där ekonomiska faktorer i hög grad styr som inom "spelsporter" trav o galopp.

Tölva skrev:
Tror jag också, samt att det är metoder som används där ekonomiska faktorer i hög grad styr som inom "spelsporter" trav o galopp.
Ja det är ju sant att travet och galoppen är väldigt noga med deras hästar, de måste helt enkelt må bra för att klara av att prestera på den nivå de gör... Till skillnad mot ridsportens alla halta och lytta hästar... Fast det handlar ju inte om pengar där utan ren ovilja att lära sig och i enstaka fall okunksap ellr förstånd.. :smirk:

Humelibumlan skrev:
Ja det är ju sant att travet och galoppen är väldigt noga med deras hästar, de måste helt enkelt må bra för att klara av att prestera på den nivå de gör... Till skillnad mot ridsportens alla halta och lytta hästar... Fast det handlar ju inte om pengar där utan ren ovilja att lära sig och i enstaka fall okunksap ellr förstånd.. :smirk:

Ja just det, att jag inte tänkte på det, att alla ridsportens hästar alla är halta och lytta, samt säkerligen naturligtvis pga av de inte blistras, vilken dumbom jag är som inte insett det!
För att råda bot på allmän ovilja att lära sig, och ren okunskap, är det nog bäst att vi snarast börjar ordna kurser i blistring för alla ridskoleelever i landet så att de får lära sig denna ädla konst riktigt från början!
Det vore ett bra initiativ!
Ropen ska skalla, blistring åt alla :banana:

gladys skrev:
Miljoner år av utveckling.. och vi har inte kommit längre än så här!? :smirk:

Ja precis, och jag tror vi syftar på lite olika saker.

*knapp lån*
Jag undrar bara vad problemet är..... Om en häst kan bli hjälpt av blister... vad är då problemet??
Karnske ingen dum idé att lära ungarna på ridskolorna att blistra :smirk: Då har vi ju människor som kan hantera blistret i framtiden, så att det används rätt iaf, och sparar många hästars lidande med fel använt blister....:p

Jag vet att en del anser att metoden inte innebär några risker.
Efter att ha jobbat inom travet, och sett både det ena och det andra, frågar man sig i så fall, VEM som ska ha rätten att använda det. Jag har sett prov på användning där resultatet varit katastrof, så fel använt, och på fel häst, är det inga roliga grejer, det kan jag lova. Av lojalitetsskäl ringer man då varken veterinär eller annan myndighet.
Därför är jag ganska restriktiv i min hållning till denna metod.
Det finns mindre riskfyllda sätt att arbeta på.
Men då innebär det givetvis att man kan få vänta på resultat något längre, och det var det jag menade med att folk inom sporten tidspressas av ekonomiska skäl.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka