Blästring.....

Sv: Blästring.....

Jag har aldrig hört om blistrade hästar förutom i travstall och jag har jobbat hos ett par elitryttare samt har kompisar som gör det också.
Jag skulle inte säga att det är vanligt iaf.

Men kan inte någon förklara hur det fungerar och när man använder blister? Jag har ingen koll, vet bara att det kan skada hästen rejält om man gör fel.

Långnos skrev:
Blister ska skrubbas skrubbas in med en liten borste(liknar tandborste).

nej nej nej... det ska strykas på med boumull ialfall Cedaroli.. vanligt Legpaint och mildare kan du ta med borste, men ALDRIG Cedar....
efekten är detsamma men man slipper massa fula skorpor

Blistrade min häst, på inrådan och med hjälp av veterinär, pga en senskada. Vi gjorde så att vi klippte båda senorna, "penslade" på cedar oil med en mjuk "tandborstaktig" naturhårsborse. Benen lindades med gamgee + padd och lindor (han fick absolut inte bli blöt om benen så han fick stå inne), sen penslade vi på nytt varje dag i ca: två veckor OBS. Hade en väldigt svag lösning av cerdat oil för att göra en kontrollerad långtidsblistring.

Efter två veckor hade huden släppt från benet och ny hud bildats under, då drog vi bort den gamla huden och smörjde in senorna med babyolja och lindade tills all päls var utvuxen.

Behandlingen började vi med när senskadan var tre veckor gammal, själva behandlingen tog 2+2 veckor och sen var senan helt läkt. Visst hade han ont i början men resultatet blev fantastiskt. Efter skadan har han gått flera internationella tävlingar och har aldrig haft några problem med sin sena.

DSC01483.jpg

Syns varken att han har haft en senskada eller att han har blivit blistrad.

vet flertalet ryttare (som rider på hög nivå i både fälttvälan och hoppning) som blistrar hästarna/ponnyerna efter en ansträngande tävling eller träning, allt för att lederna/senorna ska återhämta sig.

Hjälpa senor att återhämta sig efter hårda träningspass eller ett stort meeting. Eller som i mitt fall...min pålle blir lätt gallig och svullen i benen då hon knappt rör på sig i hagen. Efter att min tränare blistrat henne särskilt på frambenen har jag inga som helst problem med svullna leder,gallor..

Har även en känd travare i stallet som hade en allvarlig senskada för ett tag sedan, är nu helt återställd tack vare att han blistras med jämna mellanrum.

Min equiterapeft(stavas??) förespråkar att man blistrar vid ansträngning av senor eller leder.

Personligen är jag skarpt emot blistring. Det finns inget som gör mig tröttare än människor som blistrar sin häst och sen när benet
blir tjockt säger, bra nu verkar det.

Anledning till att led och senskador tar lång tid på sig för att läka är för att det i princip nästan inte är blodförsörjt. Så om man blistarar och ökar blodcirkulationen i det aktuella området så gör det nästan ingen skillnand för leden mm

Din hästs gallor, försvinner de inte med linement? lindor? avkylning efter ridning/körning? Eller har den ont av att faktiskt gå med de här gallorna?

Travaren som blistrades för en senskada, hade han inte blivit bra utan blistring?

jea78 skrev:
nej nej nej... det ska strykas på med boumull ialfall Cedaroli.. vanligt Legpaint och mildare kan du ta med borste, men ALDRIG Cedar....
efekten är detsamma men man slipper massa fula skorpor

På Umåker borstas cedaroil in på benen, sen lindor i 12 timmar.

Testade på mig själv och det gjorde ont i två dagar..Var går gränsen för djurplågeri? Borde inte veterinär utföra det samt ev ge smärtstillande?

Lindorna som det kända kallblodet hade var jämt sönderbitna när han försökte komma åt smärtan under dem.
Kanske ska slänga iväg en anmälan mot proffstränarna...det blir säkert populärt!
Förstår inte varför barrering som varar i 1 sekund per gång är förbjudet, eller el i benskydden. (obs sarkastisk.)

Skulle gärna lära mig mera om ämnet blistring. Lärs det ut på veterinärskolan? Eller går blistring i arv kanske? Fungerar det ALLTID?
Finns det några studier om blistring?

mvh Jenny

phoenix skrev:
Personligen är jag skarpt emot blistring. Det finns inget som gör mig tröttare än människor som blistrar sin häst och sen när benet
blir tjockt säger, bra nu verkar det.

Anledning till att led och senskador tar lång tid på sig för att läka är för att det i princip nästan inte är blodförsörjt. Så om man blistarar och ökar blodcirkulationen i det aktuella området så gör det nästan ingen skillnand för leden mm

Din hästs gallor, försvinner de inte med linement? lindor? avkylning efter ridning/körning? Eller har den ont av att faktiskt gå med de här gallorna?

Travaren som blistrades för en senskada, hade han inte blivit bra utan blistring?

Varför är du så emot blistring då? Om man använder det på rätt sätt skadar det inte hästen/hästen senor och leder.
Tror säkert att traven hade blivit bra utan blistring, men för det första hade det tagit längre tid, och för det andra är risken att skadan kommer tillbaka stor, varför inte förebygga friska senor med blister?

snigelfarmor skrev:

Visst är det hemskt. :confused: :crazy:
Där jag jobbade förut (travstall) fick vi inte använda det på hela benen "för det var så dyrt".
Men gärna gnugga in ordentligt på bakknäna på vissa hästar, det skulle vara så att pälsen flagade nästa dag, annars hade man inte gjort tillräckligt. :crazy:
Sen kom hästen in från hagen och skakade i bakknäna, frågade tränaren varför, han bara :"Äh, dåliga bakknän." :(

Inte konstigt då att det är förbjudet!
Men desto ruggigare att det "gäng" hästmänniskor som använde det så mkt, inte insåg att det inte var så bra!:crazy:

Jag är också nyfiken!
Jag tror nämnligen att om hästen var gallig och/eller svullen, är det ett tecken på ngt inte bra.
Och tar man bara bort gallorna och svullnaderna, då har man tror jag, bara avlägsnat symtomen, inte skadan.
Såvida det inte är en svullnad efter en sårskada.
Eller är jag helt ute och cyklar?

snigelfarmor skrev:

mvh Jenny

som jag sa.. borsta aldrig in det det ska strykas på.. tyvärr så är det många som tror att det är bättre efekt om man borstar..
har aldrig hört om bandage direkt efter, men därimot dagen efter

kopparberg skrev:
Inte konstigt då att det är förbjudet!
Men desto ruggigare att det "gäng" hästmänniskor som använde det så mkt, inte insåg att det inte var så bra!:crazy:

cedar är inte förbjudet...

Lazio skrev:
Visst är det hemskt. :confused: :crazy:
Där jag jobbade förut (travstall) fick vi inte använda det på hela benen "för det var så dyrt".

man ska inte använda det på hela benen det ska användas på lederna som sitter i knän, kotor, haser, och hoven.

är ingen expert på hur det fungerar exakt, vet bara att det hjälper senor och leder att återhämta sig, Vanligt är att man blistrar hov och kot led, hasled os.v.

Om du blistrar för många ställen samtidigt, har det ingen, eller dålig verkan. Blistra de ställen som verkligen behöver och gärna bara en eller två leder samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka