F

Findus och Molly

Vi har en katt med konstaterat kraftigt blåsljud. Han är nu 10 månader, och fortfarande okastrerad eftersom det, sade veterinären, medför vissa risker med kastrering.

Ville höra om det är någon som vet vilken typ av blåsljud det kan vara? Vi kommer att göra ultraljud, såklart, vi har haft två inbokningar, men fått ställa in båda gångerna. Denna undersökning kan bara fås ett par gånger om året där vi bor, annars får vi åka jättelångt.

Har förstått så långt att ett blåsljud kan vara helt ofarligt eller en indikation på andra sjukdomar.

Han har aldrig varit sjuk, sover inte mer än de andra, är mycket aktiv, har fint hull och mycket fin kondition på pälsen. Om det hade varit allvarligt, hade det inte märkts vid det här laget?

Är det någon som kan nåt om det här?

Tacksam för svar!

Sv: Blåsljud

Givetvis är det önskvärt att hjärtat ultraljudas innan den kastreras men det är inte tvunget. Jag hade en kattunge med ett kraftigt blåsljud på hjärtat för några år sedan. Han ultraljudades när han var 12 veckor och man hittade ingenting, men blåsljudet var kvar. Han kastrerades vid 5 månaders ålder, utan problem. Veterinären som kastrerade vidtog de försiktighetsåtgärder som krävdes, trots att inga bevis fanns för det utgick han ifrån att katten hade ett allvarligt hjärtfel och lade narkos efter det.

Katten klarade kastreringen med glans och är idag 2½ år och kärnfrisk. Hans hjärta ultraljudades av en kardiolog när han var 10 månader och då fanns inget att anmärka på, blåsljudet var borta då också.

Tack för svar Sol!

Det verkar ju lovande. Grejen är att han är så himla läcker, en lovande utställningkatt, och ev. avelshane, om blåsljudet inte är allvarligt. Det finns något som heter fysiologiskt blåsljud, vad innebär det?

Mvh Findus och Molly

Tack för svar Sol!

Det verkar ju lovande. Grejen är att han är så himla läcker, en lovande utställningkatt, och ev. avelshane, om blåsljudet inte är allvarligt. Det finns något som heter fysiologiskt blåsljud, vad innebär det?

Mvh Findus och Molly

Fysiologiskt blåsljud är ofarliga blåsljud. Man hör när blodet strömmar genom blodkärlen, något man i regel inte gör hos friska djur men hos en del (även hos människor). Det ligger inte någon defekt bakom dessa blåsljud och det är inte helt ovanligt att unga djur har fysiologiska blåsljud som växer bort med tiden.

Det var ett sk. fysiologiskt blåsljud min kattunge hade på sitt hjärta. Om det visar sig att din katt har ett fysiologiskt blåsljud är det inget som hindrar honom att gå i avel, men kolla runt lite i stammen så att det inte finns en historia av hjärtdefekter i den.

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Då ska jag vänta med att kastrera och kolla upp det så fort som möjligt! Om det växer bort, vid vilken ålder sker det vanligtvis? Han är som sagt 10 månader, och när vi kollade hos vår vanliga veterinär för ca en månad sedan var blåsljudet fortfarande kraftigt.

Ska försöka maila så många uppfödare jag kan och höra om det finns katter med blåsljud i leden bakåt, och av vilken karaktär de har varit.

Återigen, tack för svar!

Mvh Findus och Molly

Oj, det kan ta olika lång tid för ett blåsljud att växa bort. Ett fysiologiskt blåsljud växer inte heller alltid bort men är ändå ofarligt men kolla katten vid sådär 18 månader igen. Eller med ultraljud tidigare om det är möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 597
Senast: Safir
·
Katthälsa Känner väl mest att jag bara inte orkar mer just nu, har haft sån grym otur på husdjursfronten... :cry: Men i alla fall. Var till...
Svar
10
· Visningar
6 017
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka