Blåsljud på hjärtat

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sprettur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 7 820
Sv: Blåsljud på hjärtat

Usch vad jobbigt att gå och vänta på tid hos veterinären...

Håller alla tummar och tår för dig på måndag,ska själv in med min då pga andra orsaker.

Min Islänning hade oxå blåsljud på hjärtat när han fick kolik.
Jag kollade honom häromdagen och då var allt normalt !
Lycka till !!
Hej från hambo

Nu är vi hemma igen, hon har en medfödd defekt på hjärtat. Där är ett hål mellan höger och vänster kammare som gör att blodet åker där igenom. Hästen kan fungera bra som ridhäst, eller kanske inte. Så nu ska vi se hur vi går vidare.
Men nu sen vi kom hem från djursjukhuset så har hon fått lite förhöjd temp och vill inte äta riktigt och hon är hängig.. Så vi får se vad det kan vara.

Hej! Köpte en häst som 3 åring som inte hade något blåsljud på hjärtat,Men efter en kraftig infektion så fick han ett litet blåsljud.Nu är han snart 11 och tränas och tävlas regelbundet utan problem.Det ända som jag märkte från början var att det tog ganska lång tid att få upp han i en riktigt bra kondis.:bump:

Jag åkte in med min häst till Helsingborgs djursjukhus för ett par veckor sen snart, så grund av att han inte ville äta eller dricka. Men då upptäcktes det också att han har ett kraftigt blåsljud på hjärtat. Enligt veterinärerna ska hästen fungera som ridhäst, precis innan det upptäcktes. Och detta blåsljud har han fått på äldre dagar (han är 21 nu). Men jag vet inte hur gammal din häst är. Jag tror hästar kan få blåsljud även om de inte är så gamla, men det vet jag inte så mycket om.

Förresten måste jag bara säga att det måste ha varit din häst (Sprettur såg jag att den hette), som stod i boxen gämte min häst i Helsingborg när vi hämtade honom för snart två veckor sedan. Kände så väl igen namnet, och insåg snart att det måste vara en Buke-häst. Lite coolt : ]

Jag åkte in med min häst till Helsingborgs djursjukhus för ett par veckor sen snart, så grund av att han inte ville äta eller dricka. Men då upptäcktes det också att han har ett kraftigt blåsljud på hjärtat. Enligt veterinärerna ska hästen fungera som ridhäst, precis innan det upptäcktes. Och detta blåsljud har han fått på äldre dagar (han är 21 nu). Men jag vet inte hur gammal din häst är. Jag tror hästar kan få blåsljud även om de inte är så gamla, men det vet jag inte så mycket om.

Förresten måste jag bara säga att det måste ha varit din häst (Sprettur såg jag att den hette), som stod i boxen gämte min häst i Helsingborg när vi hämtade honom för snart två veckor sedan. Kände så väl igen namnet, och insåg snart att det måste vara en Buke-häst. Lite coolt : ]

Skönt att det gick bra för dig iallafall! :)

Nej Sprettur är min gamla häst som jag sålt sen ett par månader tillbaka. Det var mitt sto Dúkka som jag var där upp med, ett litet vitt islandssto. Kanske det var henne ändå?

Har nu lämnat tillbaka henne till uppfödaren just för att jag inte kunde försäkra henne fullt till liv, det går inte när det är medfödda fel och när hästen inte varit försäkrad sen föl... Så tänk på detta när ni köper en häst som inte varit försäkrad innan..

oj vilket sorligt slut, men vad kommer uppfödaren göra med henne?

gäller medföddafel försäkringen om man försäkrar dem som föl eller måste de vara försäkrade när de föds?
eller ska de försäkras innan de är ett år för att det ska gälla?

oj vilket sorligt slut, men vad kommer uppfödaren göra med henne?

gäller medföddafel försäkringen om man försäkrar dem som föl eller måste de vara försäkrade när de föds?
eller ska de försäkras innan de är ett år för att det ska gälla?

De ska vara försäkrade från att de är föl, men vissa försäkringsbolag vill kanske även från att de är i mammans mage.. men det kan man ju säkrast kolla med sitt försäkringsbolag.

När man väl stått i situationen så kommer jag vara MYCKET mer noggran nästa gång jag köper häst..

*kl*

Var och tittade på en häst som var 10 år och i vetrinärbesiktningen så uppdagades ett blåsljud på hjärtat som inte ägarna visste om.

När vetrinären undrade om hästen ofta hade svimmat på ridturer så bestämmde jag mig för att inte köpa henne.

Hon är idag såld och jag hoppas att ägarna informerade de nya köparna om probelmet som jag tyvärr tvivlar på...

De ska vara försäkrade från att de är föl, men vissa försäkringsbolag vill kanske även från att de är i mammans mage.. men det kan man ju säkrast kolla med sitt försäkringsbolag.

När man väl stått i situationen så kommer jag vara MYCKET mer noggran nästa gång jag köper häst..

okej, vilket försäkringsbolag var det du hade? hade hon aldrig varit försäkrad innan när du köpte henne?

hur menar du som föl, någon speciell månad eller innan de fyllt 1 år?

vad menas egentligen med "försäkra fullt till liv"?

spattröntgade du tex innan du köpte henne?

men de gjorde en grundlig kolla av henne innan du köpte henne? varför upptäckte de då inte hjärtfelet? om det nu var medfött alltså.

okej, vilket försäkringsbolag var det du hade? hade hon aldrig varit försäkrad innan när du köpte henne?

hur menar du som föl, någon speciell månad eller innan de fyllt 1 år?

vad menas egentligen med "försäkra fullt till liv"?

spattröntgade du tex innan du köpte henne?

men de gjorde en grundlig kolla av henne innan du köpte henne? varför upptäckte de då inte hjärtfelet? om det nu var medfött alltså.

Enligt försäkringsbolagen ( har kollat med flera) bör hästen vara försäkrat från ung ålder gärna så tidigt som möjligt. Då Dukka inte varit försäkrat innan sprettur köpte henne och skada upptäcktes efter så kort tid, gäller inte försäkringen för medföda fel.
Hade hästen varit försäkrat i minst två år innan felet upptäcktes hade dock försäkringen gäld. För då har det går så långt tid.

Det gjordes en noggrann veterinärbesiktning på hästen. men tydligen går detta att missa. Felet kan även har blivid värre under den tiden sprettur hade hästen. Hon var ju inte mycket riden innan och nu med mer träning och belastning kan felet har blivit värre. Ul visade ju även en läka in i aorta frän den ena hjärtklaven och detta kan gör att blåsljudet blir tydligare. Och den läkan kan har kommit senare på grund av att hästens hjärta inte klara belastningen när den tränas.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka