Blåsljud på hjärtat

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sprettur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 7 820
Sv: Blåsljud på hjärtat

Jag har/haft/ blåsljud på hjärtat vilket upptäcktes för ca 10 år sedan, då jag låg inne på sjukan för hjärnskakning. Detta var dock inget farligt tydligen, skulle växa igen (det kan ju ha gjort det nu, därav "har /haft/) :)

Kanske inte så intressant, kunskapserbjudande svar som du hade tänkt dig, menmen :P

Blir lite nyfiken på hur det "visar" sig?
Symptomen på hästen å så alltså...

Jag har haft en travhäst som i maj 07 underpresterade rejält i ett travlopp, vi åkte in till atg -klinik för allmän undersökning och där hittade man ett rejält blåsljud på honom.

Vi fick remiss till Skar för ul och där konstaterade man att vänsterhjärtklaff läckte, vet där rekomendera 3-4 mån vila för att sedan sättas igång igen försiktigt och man var tom hoppfulla att han tom skulle kunna tävla igen då tydligen en del hästar ej har problem med sk blåsljud.

Han fick gå på bete till sept ut och skulle därefter börjar skrittas , jag märkte direkt på honom vid första "skrittpasset" att han blev väldigt flåsig och kontaktade skara och fick en ny tid för ul.

Vid detta besöket visade sig att vänsterkammare börjat växa och hade vuxit ca 1,2 cm sen förra besöket vet ansåg då att det inte fanns något att göra utan vi blev tvungna att ta bort honom:cry:

Detta är tyvär min erfarenhet av blåsljud, denna häst hade vid en veterinär undersökning 3 månader tidigare inget blåsljud, vet trodde att det hade uppkommit från en infektion han hade haft vid ett tidigare tävlingstillfälle.

Jag har haft en häst med blåsljud. Ett stort halvblod. Han var aldrig ul:ad utan bara lyssnad på. Det som märktes på honom var att han blev flåsig lättare än andra och efter längre tids vila tog det lång tid att bygga upp kondisen på honom. Man kunde behöva ta en extra skrittpaus under träningspassen men överlag var det inga större problem. Han tävlas i medelsvår dressyr utan problem.

Jag har/haft/ blåsljud på hjärtat vilket upptäcktes för ca 10 år sedan, då jag låg inne på sjukan för hjärnskakning. Detta var dock inget farligt tydligen, skulle växa igen (det kan ju ha gjort det nu, därav "har /haft/) :)

Kanske inte så intressant, kunskapserbjudande svar som du hade tänkt dig, menmen :P

Det gällde hästen, förlåt om jag var otydlig...

Jag har sålt en häst med både blåsljud och arytmi till en annan här på Buke.
Den hästen gicks grundligt igenom i Hbg (stod där i 2 dgr) där man gjorde allsköns undersökningar. Hästen befanns vara "frisk" om än något ovanlig med så kraftig arytmi. Blåsljudet var någon klaff som läckte, men inget ovanligt eller onormalt på en 14-årig häst enligt djursjukhuset.

Allt det här uppdagades vid försäljningsbesiktningen, hade inga misstankar innan. Ska dock tillägga att hästen inte var i tävlingskondition utan bara motionsreds.

Kanske nya ägare ger sig tillkänna här och berättar mer! :)

Hästen i fråga vet.besiktigades noggrant i november förra året utan anmärkning. Det var idag innan tandläkarkontroll som detta upptäcktes. Hästen ska in på Djursjukhuset i Helsingborg akut nästa vecka. Inget har märkts på hästen innan, pigg, fin och har aldrig presterat som hon gör nu. Så det var väldigt chockande nyheter..

Min förra häst hade ett litet blåsljud när jag köpte henne, litet tre år senare när jag sålde henne. Inte påverkad av detta vad jag kunde märka.
Hästen jag har nu fick blåsljud vid en förkylning som sedan gick bort en tid efter förkylningen var över, inte kommit tillbaka. Han tog det i och för sig lugnt ett bra tag, men har inte märkt någonting annorlunda på honom. För att vara på säkra sidan får vet lyssna på honom varje gång han är ute i stallet (hönsmamma, jag vet!).
Hoppas det går bra, lycka till! Låt oss få veta hur det går!
Kram!

Som jag förstod det på vet idag så var det ett rejält blåsljud, därav avstod vi tandläkarundersökningen som hon var på plats för. Hon ville inte ge henne lugnande eftersom hon blev skeptisk pga hjärtljudet.. Jag fattar inget fortfarande..
Det närmar sig verkligheten lite när man är ute och läser vad ni och andra skriver, det som skrämmer mig är ju att många varit tvugna att avliva sina älskade djur pga detta... :cry:
Hon har inte varit varken förkyld eller något, så jag är helt tom och upp och nedvänd.. Får tiden imorgonbitti och vi skulle få tid i nästa vecka.

Tack för er omtanke.

Hoppas verkligen att det inte är så illa ställt med din häst som det var/blev för min, det var det värsta som hänt mig någonsin.

Vissa hästar har som sagt inget problem av "blåsljud" själva ordet är också bara en benämning på att nått bi ljud hörs därför är det viktigta att ula för att se vad som orsakar själva blåsljudet, det har också stor betydelse vilken sida som det sitter på.

Det hoppas jag absolut inte heller, men klart att tanken slår en och det gör ont i hela kroppen.. Just nu har jag inte ens stallet som en avkopplingsplats för mig. Det är ju alltid de stället man rymmer till när något är jobbigt...

Nu på morgonen har jag pratat med vet igen och fått tid. Ska vara i Helsingborg på måndag, känns kanon att vi fick tid så fort.

Min förra häst hade blåsljud på hjärtat, men detta var aldrig något problem för honom. Det upptäcktes när vi åkte in till ATG pågrund av ett sår vid ögat och då sa läkaren bara: hade vi åkt in tidigare och hästen varit yngre och ej haft blåsljud, så hade de sövt och sytt såret. För honom verkade blåsljudet bara vara ett problem vid helsövning alltså.

Min häst lyssnades på vid ett kolikanfall o det konstaterades blåsljud.

Ringde då uppfödaren som är Vet. o han svarade - Vet h*an inte att det kan uppstå vid just kolikanfall.

hästen har kollats efter detta o varit u.a.

Om man läser tråden så verkar det inte vara ett jätteproblem- beroende av grad på felet förstås.

Jag är jätteorolig förstås... vill veta var det kommer ifrån och vad det beror på och vad man kan göra åt det.

Jag åkte in med min shettis till klinik i våras och där konstaterades blåsljud på hjärtat. Han röntgades och ultraljudades och det visade sig att han hade ett hål mellan kamrarna i hjärtat och detta hade i sin tur lett till att hans hjärta kraftigt förstorats. Vet. rekommenderade avlivning vilket gjordes, obduktionen visade på begynnande njur- och lungsvikt.

Detta var väl 'worst case scenario' tror jag. Denna vet sa att det finns massor av hästar med blåsljud på hjärtat som aldrig haft det minsta problem av det. Blåsljudet i sig är ju inget farligt, det är ju orsaken till det som kan vara farligt, dvs om det finns en defekt på hjärtat eller dyl.

Min shettis var 15 år gammal och vi har aldrig märkt något på honom, då har han iofs aldrig gått hårt och pressats. Har man en häst som gått hårt och då inte visat några symptom är kanske risken mindre att det är något allvarlig fel.

(Jag är f ö själv född med blåsljud på hjärtat och har ett lindrigt klaffel som aldrig varit något problem.)

Vår gamling, tidigare vanvårdad, hade ett lätt blåsljud som upptäcktes av vet vid en rutinundersökning. Inget åtgärdades och inget märktes på hästen. Dock var det inte en häst som presterade, hästen var över 20 och levde livet som glad pensionär. Avlivades långt senare av andra orsaker.

Jag red en painthäst förut som hade ett blåsljud, men han hade varit tävlad tidigare i bla barrelrace och detta påverkade inte hans prestationer. Men det beror väl mkt på allvaret i situationen.. Vad jag förstår så finns det olika "nivåer" av blåsljud.
Hoppas din häst inte har något allvarligt!

Jag red en painthäst förut som hade ett blåsljud, men han hade varit tävlad tidigare i bla barrelrace och detta påverkade inte hans prestationer. Men det beror väl mkt på allvaret i situationen.. Vad jag förstår så finns det olika "nivåer" av blåsljud.
Hoppas din häst inte har något allvarligt!

Det hoppas förstås jag med,tack för din omtanke. Tyvärr är ju hjärnan bra till att arbeta och fantisera också.... :(

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka