blåsljud på hjärtat?

Sv: blåsljud på hjärtat?

Jag har för mig att de betalade för valpen, men inte lika mycket som för en annan valp. Jag tycker hela köpet var lite mystiskt, då de fick veta att kullen hade en valp kvar, de kom överrens med uppfödaren per telefon att de skulle köpa den. De hade aldrig tittat på valpen men åkte och köpte den. De resonerade så att "Han kan ju överleva även om det inte är säkert". men är det inte väldigt stor risk att de dör unga om de har fötts med blåsljud? Jag märkte redan efter andra besöket hemma hos min kompis att valpen hade blivit sämre. Han orkade inte med lika mycket bus som andra valpar i den åldern, han blev fort trött osv.

Sv: blåsljud på hjärtat?

Blåsljud på hjärtat kan bero på olika saker. De låter också olika, vissa hjärtmissbildningar kan särskiljas genom att lyssna, andra måste kompletteras med tex ultraljudsundersökning och röntgen för att man ska kunna ställa diagnos.
I många fall hos unga valpar kan det vara ett "fysiologiskt" blåsljud, som växer bort och inte beror på missbildat hjärta eller sjukdom. När man lyssnar på ett sådant hjärta kan det inte särskiljas från alla allvarligare fel, så om valpen är frisk och inte har andra symtom så lyssnar man om efter 3 veckor igen för att se om det har minskat (ta helst samma veterinär, de har lättare att jämföra då).
Om blåsljudet minskat men inte är borta så lyssnar man efter 3-4 veckor igen. Ofta är det borta redan första gången, och valpen bedöms då som helt frisk och det finns då heller ingen ökad risk att den ska utveckla hjärtproblem senare i livet. Om blåsljudet inte förändrats eller hunden visar symtom så ska man gå vidare och utreda vad det beror på.

Ett blåsljud kan alltså bero på olika slags problem och prognosen för hunden beror på vilket problem som ligger bakom blåsljudet. Blåsljud i sig är alltså inte en sjukdom i sig utan ett symtom.

Hoppas det blev lite mer förståeligt.. :)

Lycka till med era hundar!

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hundhälsa Behöver hjälp, jag har en japanse chin på 12år som lider av ett förstorat hjärta. Hon var inne hos veterinären förra veckan där man...
Svar
19
· Visningar
8 162
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Hej, vår katt på 1.5 år fick för 3 v sedan diagnosen urinsten(struvitsten). Blev hemskickad med metacam och s/d foder. Han blev...
Svar
3
· Visningar
3 366
Senast: Ruben
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 983
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna