Blåsljud på hjärtat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
H

HannaP

Idag var vet. och tittade på det nya fölet. Han hade lite vätska i ena lungan och fick pencilin. Men han hade också blåsljud på hjärtat. Hon sa att det kan låta så men att om dom har kvar blåsljudet efter 3-4 dagar så är det onormalt. Han är idag snart 3 dygn gammal. Man börjar ju bli lite orolig, men han har blivit piggare och piggare varje dag så kanske det inte är någon fara.Kanske håller den på att stängas den där vad det nu är som är öppet!?!? :confused:

Har ni någon erfarenhet om detta?

Mvh Hanna

Hade en bekant som köpte en dyr unghäst som hade någon typ av hjärtfel(vet dock inte vad det var för typ av fel).

Hästen dog av detta hjärtfel som 2 åring...veterinären hade sagt något om att det var sällan att de ens blev så gamla när det var hjärtfel det handlade om.

Men nu ska vi väl inte måla djävulen på väggen... ;)

Kanske inte riktigt samma sak, men...Jag hade blåsljud på hjärtat när jag föddes. Det växte igen på nån vecka eller två, och jag har varit fullt frisk hela mitt liv!

Men herregud, du kan man drabbas av eran otur.

Hoppas verkligen det inte är något farligt och att det ordnar sig.

En kompis till mig vet.bestigade sin ung häst för ett tag sedan och du tyckte att de hörde blåsljud på hjärtat, men det undersökte några dagar senare och då hemma (första gången var på klink) och tydligen var det inte ovanligt att det kunde låta som blåsljud om hästen var stressad, kan den lille ha varit det?

Jo det är klart, vet. höll ju fast honom. Men med våran otur så är det väl kört. :( Han har säkert hjärtfel vilket är väldigt ovanligt! Men det är ju klart, blodöra och lösa benbitar på föl är nog också ovanligt! Men det ´drabbades vi ju av förra året. 2 föl på ett av mina ston och ett föl på mitt andra sto är det nu som drabbats. Båda köpte jag ju dräktiga. Jag storknar snart! :crazy:
Får vi ta bort honom så får jag väl avliva ena stoet med. Hon är triangelmärkt och går inte att rida och henne vågar man ju inte avla på mer! Kan ju inte sälja henne heller. Vem vill ha ett sto som man inte kan avla på eller rida på?
Detta är helt OTROLIGT!!!!
H-Hanna

Vi håller tummarna och bestämmer att ljudet är borta nästa gång ni lyssnar. Det måste helt enkelt vara så! :)

Pilla med honom massor (så han inte bryr sig om vet nästa gång) och låt vet. lyssna och försök låta bli att hålla fast honom nästa gång om ett litet tag, ta inte ut något i förskott även om jag förstår att det är lätt för dig att göra det.

Håller tummarna stenhårt för er. :)

Men han är så flåsig! Pigg som en mört men blir flåsig snabbt, och flåsar i vila. Kan vattnet i lungan ha med hjärtat att göra? eller är det för att han är påväg att få lunginflamation? han är lite snorig, fick antibiotika som han ska ha i 5 dagar. Vet. sa att det kunde vara början på lunginflamation. Men hon kanske bara sa så för att lugna oss, hon tog hand om våra andra dåliga föl förra året. Hon kanske inte ville säga sanningen....

Nu måste eran otur bara försvinna. Lider med dig. Men ta inte ut något i förskott, du skall se att blås ljudet är borta nästa gång vet lyssnar.

Sedan hjälper pencilinet JÄTTE bra, fölis blir hur pigg och glad som hels. Kommer att springa som en liten tok senare i sommar. Håller tummarna. Kram.

Vet inte om det har med varandra att göra, men har han varit på väg att få lunginflamation så är det kanske inte så konstigt att han är flåsig, man kan ju bara gå till sig själv och tänka på hur mycket och länge man orkar när man tex är förkyld.

Har man vätska i lungan har man väldigt jobbigt att andas, då blir man flåsig, så det är nog därför. Håll honom torr och varm och utsätt inte denna lilla fölunge för ansträngning. Det går säkert bra, hoppas att ni kan mota olle vid grind så inte lunginflammation bryter ut.
Min son hade konstiga hjärtljud i magen, men nästa gång dom lyssnade hördes det normalt och man har aldrig hört konstiga ljud igen.
Vi har också haft mycket otur med kastningar döda föl och tvillingar, men ibland måste man ha tur och det har ni säkert nu, jag håller tummarna :)

Din stackare! Jag vet att hjärtsjuka kan få vatten i lungorna som följd, ex efter en hjärtinfarkt, men då är det människor jag pratar om... De brukar få vätskedrivande. Ditt föl har ju ingen hjärtinfarkt precis men ett samband kan ju finnas. Finns det ingen annan vet du kan dubbelkolla med, ibland har de ju lite olika teorier om saker och ting, alla kan ju inte kunna allt om allting. Men det här vet du säkert redan :) Håller verkligen tummarna för den lille!!

Vätska i lungorna är en vanlig följd av nedsatt hjärtverksamhet. Hjärtat orkar inte pumpa så mycket som krävs för att kroppen ska kunna "hålla undan" vätskan i lungorna.
Du vet väl att alla defekter på föl ska anmälas till SH? Så om blåsljudet (hjärtfelet) kvarstår är det en sak som ska anmälas. Det är viktig information om hingstars ev nedärvning (kan ju komma från mamman oxå) och visar det sig att en hingst lämnar väldigt många defekter så kasseras den för avel.
Jag håller ändå en tumme för att det går vägen med den lille, och vilket himla fint Rubinrot-föl!

Vet du hur många avkommor som vägs in, innan de går till beslut?
Om det går efter antalet fall, i förhållande till antal betäckta ston? Eller levande föl, graden av defekt, eller på något annat sätt?
Tycker att det är sällan de går till åtgärd...
Men det är väl inte så många som anmäler sina föl till SH, kanske...
mvh

Blåsljud behöver inte vara allvarliga!

De kan växa igen av sig själva. Sedan beror det oxå vilken klaff det är som släpper.

Jag har en 2 årshingst som har blåsljud och det är klaffen från hjärtat till lungorna som inte är helt tät. Troligen kommer det inte att påvera honom någonting ens vid hård ansträngning. Ska göra ett nytt arbets ekg på honom om ett halvår för att se om det blivit någon förändring.

Att han andas tungt tror jag nog mer beror på vattnet i lungorna som troligen är fostervatten!

Lill / Stall Nöbbeled

Han är ju ganska snorig.... men pigg! Han springer lika mycket som Rubinroth fölet.
Hon (rubinroth)är bara för charmig ! Och helt frisk ännu.. Hon är som en racerbil i hagen! Loppan kallar vi henne för. Såååå söööt!! :love:
Hon är smäcker och näpen och så social.

Men man känner det.. det skulle bli 4 föl i år (ett ponnyföl med) men det blir troligtvis bara 2!! jag skulle vilja svära en hel ramsa.. :mad:

Cruzaider i full galopp! Visst ser han frisk ut!

Racerbilen

Hur går det för honom att äta ? Verkar det svårt och flåsigt ? Vi hade en föluneg som föddes med för mycket gom, så han hade jättejobbigt att äta, han var väldigt lugn som föl för så fort han rörde sig blev han flåsig. Nu är hästen 3 och det har vuxit bort av sig själv - men det går även att operera med god prognos, men det görs sällan före 2 års ålder.

Hoppas verkligen att det är något simpelt som går över. Den otur ni har haft är lika osannolik som att vinna högvinst på lotto !

Vad menar du med förmycket gom? vet inte om han har problem med att dia.. ser inte ut så, flåsig blir han men..

Ja det du säger att detta är lika osannolikt som att vinna på lotta, det har vi också sagt! Så trist! Hade hellre vunnit en miljon. :)

Mvh Hanna

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
751
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar