__sofia__
Trådstartare
Jag kan bara svara på utifrån hur jag själv tänkt (eftersom jag då har två blandraser och en renrasig, och kollar på annonser både för renrasiga och blandraser). Men jag har ju inte enbart en ras som jag gillar, dvs ingen ras som är "min", utan många raser som jag kan tänka mig - vilken/vilka som är högst upp på listan kan skilja sig månad till månad, typ. I mitt fall finns det alltså ett relativt stort spann av utseende och beteende som jag tycker kan fungera för en kommande hund. Samtidigt finns det också raser som jag inte är intresserad av.Jag tänker ta den här tråden i en annan riktning när det gäller renras kontra blandras, nämligen egenskaperna hos hunden. Är inte dom viktiga för en valpköpare?
För mig är det nr1, det hittar jag på skk rasinfo, sen djupare hos rasklubb, uppfödare och till sist på individer - dvs hälsa och mentalitet.
Uppenbarligen tänker man inte så om man tittar på den uppsjö av konstiga korsningar det finns. Där man kombinerar hundraser med helt olika mentalitet och arbetsområden.
Vill man inte ha en aning om vad hunden får nedärvt i sin genuppsättning? Vad den kommer att "gå igång på", för att få hunden man vill ha till sin livsstil?
Jag tycker det är konstigt att folk inte bryr sig mer.
Båda mina blandraser har raser i sig som jag funderat på att skaffa renrasig variant av, dvs det är ingen jättekonstig ras inblandad som jag absolut inte är intresserad av. Och det är inte några extrema hundar/raser. Så jag gissar ju att valpen blir någonstans på en skala mellan de här raserna, som alla är raser som jag kan tänka mig att ha. Exakt var valpen landar vet jag inte, dvs det är ju en viss osäkerhet, men den osäkerheten är också okej för mig. Men ett litet hum finns ju baserat på föräldrar, släktingar etc.
Labradorblandningen, där jag inte riktigt vet vad som är i henne mer än labrador, ser ut som en lite mindre labrador och beter sig som en labrador som är lite mer åt jakthållet - dvs i det förväntade spannet för en labradorblandning. Yngsta hunden, som är en mångblandning med många raser i sig, beter sig och ser ut som i det förväntade spannet för henne. Men sen är kanske spannet för möjligt utseende och beteende lite större än det hade varit för en renrasig.
Bara för att jag kan tänka mig en blandras betyder inte att jag kan tänka mig vilken blandras som helst, och vissa extrema blandningar man ser på Blocket håller jag mig helst långt borta från.
Men, som kanske kommit fram ur tidigare diskussioner i tråden - så är ju min renrasiga storpudels beteende alltså inte riktigt inom spannet av vad jag förväntade mig av en storpudelvalp. På vissa sätt, ja, men jag hade nog räknat med mindre rädslor och mer snabbhet i rörelser.