Blandraser, friskare än renrasiga?

Sv: Blandraser, friskare än renrasiga?

Jag gör inte reklam för mig själv överhuvudtaget. Det vore totalt onödigt då jag inte tjänar pengar på min hobby.

Däremot lyfter jag gärna fram den kunskap som finns på forumet i form av nick som Guardian Angel, Grana och liknande.

När det gäller din kunskap är det relativt enkelt atts e att den inte existerar när dte kommer till avel och genetik. Du tror och tycker en hel del men har inga som heslst fakta att backa upp dina åsikter med. Det handlar inte om renras vs blandras. Det handlar om att man ska veta vad man pysslar med och att inte ta risker i onödan.

Och det är ju sådant som är så tråkigt. Om bara uppfödare tänkte ett steg längre så skuller alla hundar vara friskare. Ingen vill ju ha en sjuk eller mentalt störd hund.

du tillhör knappast någon av mina valpköpare.

ni får tar mig precis hur ni vill.

smyg reklam? Nej du:smirk: inte vill ja göra någon reklam ja får nog sålt mina valpar ändå:)

Toudi skrev:
du tillhör knappast någon av mina valpköpare.
Nej. tack och lov för det. Men hur gör du om eventuella intresserade valpköpare hoppar in och råkar läsa trådarna? Tror du inte dom skulle uppskatta om du helt enkelt svarade seriöst på frågorna? Forumet är ju trots allt offentligt för vem som helst som känner för att läsa.
Och vi här inne skulle garanterat se dej som seriösare. Som någon annan skrev, seriösa uppfödare brukar mer än gärna vilja berätta och svara på frågor ang sin avel.,
Men men..

Oj, vad denna tråd är en exakt kopia av vad vi tjafsat om förut, även då med Toudi och hennes valpar. :angel:

Det känns nästan som om vi läser en kopia av den gamla tråden.

Det var ju inte direkt det mitt inlägg handlade om :smirk:.

Svara på det relevanta i inlägget istället.

Nu har jag visat upp mitt sällskap här hemma dina otroligt trevliga och seriösa svar. Behöver jag säga att alla skrattar så dom tjuter? ;)

Jag förstår inte hur du ens kan kalla dig seriös. Avlar hej vilt, vägrar svara på frågor och kan inte ens fixa en säker valplåda.

Det är sådana som du som får hela blandrasaveln att sjunka.

Ja, om man inte vet när en valplåda ska användas, och inte heller hur den ska vara gjord, så kan man ju kanske fråga sig hur mycket erfarenhet av avel som egentligen finns.

Sedan är jag dessutom lite nyfiken målet med blandingen rottweiler - boxer - bordercollie.

kanske gör dom det, men då hoppas ja också att dom har såpass mkt vett att dom ringer och tar reda på vem jag är innan dom skaffar sig en uppfattning. Du får som sagt dra vilka slutsatser du vill.

jasså de gör dom? Va roligt:D Det bjuder ja på låt dom skratta;)

du är väl en av dom mest utsatta för skratt från min krets iallafall så du kan känna dig stolt du med:)

Ja men om dom redan har ringt då? Och sen ser trådarna här inne? Med tanke på att du har visat annonsen så är det inte helt omöjligt.
Du tror inte dom tar dej som mer oseriös än vad dom först trodde när dom ringde då?

ja tänk om dom redan har ringt, isåfall tror ja inte att dom lägger stor vikt vid vad som står här med tanke på att då har dom frågat de dom vill veta och vill dom inte köpa valp så är de ingen som tvingar dom.

Tror att dom flesta litar på mig då jag lägger stor vikt vid vilka som ev kommer köpa en valp. Jag har nog oftast fler frågor än va köparen har.

Sen kan ja verka en aning kort i tonen här på buke särskilt på hund men de beror ju på att bemöter folk mig på ett sätt som jag ogillar då är ja desamma tillbaks. Jag svarar inte på frågor som om de vore ett förhör te x precis som om ja skulle gjort nåt olagligt vilket jag inte har.

Så ja tror att mina köpare uppfattar mig som en väldigt trevlig, hjälpsam och seriös person ja tillhör dne sorten som inte försöker spela märkvärdig ja hoppar heller inte upp på några höga hästar utan ja är väldigt tillmötes gående och lättsam person men som samtidigt inte låter sig luras i första taget.;)

nu blev ja väldigt nyfiken på vad du menar egentligen!?

ja väntade min tiks första kull är de så konstigt att man vill ha reda på tips om valplådor? Och de är något du sitter och hånar?:eek:

Skulle gärna vilja ha en förklaring på va du egentligen menar med det påståendet?

Anledningen till att jag fråga berodde ju på att ja ville veta hur andra brukade göra och rekomendera! Man vill ju ha de så bra som möjligt eller hur? Det var ett väldigt mystiskt påstående du gav anser ja.:eek:

Jag tror ingen här inne har avsett frågorna som ett förhör, vi (lr iaf jag) har frågat för att jag är nyfiken.

ojojoj!

Det finns ingen statistik på hur friska blandraser är.
Finns hur många blandraser som helst som inte är registrerade, eller försäkrade... så att blandisar skulle vara friskare är en ren lögn!

Varför blandras avel?!
Det finns en ras för oss allihopa som passar.. Det är ju faktiskt så att vi har över 200 raser att välja mellan, är det verkligen så illa att man inte hittar någon ras bland dessa?

Och tänk er själva tanken att blanda en ex. Newfoundland med en så kallad "pitbull".
Vi säger att avkomman blir stor som en Newffe, 68 kg & ca 70 cm hög.
En riktig bjässe med andra ord!
Om då denna avkomman blivit så uppretad och tar till käkarna så får vi kanske en bjässe på 70 kg som vägrar släppa taget.
Great! Det är vad jag kallar lyckad blandras avel...

Ett hån vill jag inte kalla det. Snarare ett konstaterande. (Sedan var inte frågan från grunden min, men det kanske du missade. Men nu när du ändå läst min fråga kan du ju passa på att förklara vad målet med din korsning är)

"Så ja tror att mina köpare uppfattar mig som en väldigt trevlig, hjälpsam och seriös person"

"Tror att dom flesta litar på mig då jag lägger stor vikt vid vilka som ev kommer köpa en valp"

Om du du anser dig så pass kunnig att du kan avgöra om vissa köpare passar dina valpar, kanske du bör vara påläst även om hur man gör en valplåda? Bör inte det ingå i en del av kunskapen man eftersöker och tillgodoser sig innan man parar sin tik? Om du nu är så seriös menar jag.

Om du dock parat din blandrastik, som många andra, bara för att den är "världens finaste" och och "skulle ge så fina valpar" och gud vet alla argument för blandrasavel, ja då skulle jag inte finna det speciellt underligt att du frågar om valplåda, eftersom kunskapen vid blandrasavel oftast är lägre. Men när du utger dig för att vara seriös och noggrann, då håller det inte.

Nu har jag lagt ganska stor omsorg på att svara på dina frågor eftersom du önskade det, jag hoppas att du gör detsamma med mina.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka