Blandraser, friskare än renrasiga?

Sv: Blandraser, friskare än renrasiga?

Toudi skrev:
vad vet du om min erfarenhet och mina syften? Du säger ju de själv ja svarar inte på dina frågor hur kan du då veta om ja är oseriös eller inte det kan du ju omöjligt veta, det du håller på med är däremot väldigt omoget dra slutsatser om någon du inte har en aning om vem de är bara för att ja inte svarar på dina frågor:rofl:

Och det oseriösa med en uppfödare är att dom inte svarar på frågor. Man skapar sig en uppfattning av det man ser på forumet.

jag har ingen som helst skyldighet att svara på dina frågor;) däremot är ja skydlig att svara på en valpköpares frågor:idea:

Tyvärr, så är det ju sådana sk "uppfödare" som du som ger blandrasaveln dåligt rykte.....
Din totala ovilja att som ex annele kunna svara på så basala frågor, som vad du har för tanke med din avel, vad som gör föräldradjuren till bra avelsdjur osv, ger oss ett intryck av att du inte vet/kan motivera din avel..Dessutom ger du ett väldigt barnsligt och spydigt intryck med dina ":idea:smileyspäckade" svar..
Det gör det väldigt svårt att ta både dig och din avel på en seriöst sätt!

Jag har upplevt att vissa raser är friskare än andra att bla småhundar lever längre.
Papillon och phalenare kan bli uppåt 15-16 de är vanligt bland dessa raser.
Men jag vet att stora hunda kan bli 10 och de är gammalt.
Visst finns de gamla hundar som är stora vet en golden som är 16 idag.
Stora hundar har oftast höftproblem som gör att de inte blir så gamla medans små hundar bär man i trappor mm.

Men GD och varghund och sånna stora hundar upplever jag inte blir så särskilt gamla.
Jag upplever inte de som om att korsningar skulle vara friskare än renrasiga.
Jag kan föda upp renrasiga och få en misslyckad kull samt föda upp gatukorsningar och få en misslyckad kull även där.

ok där ser man! Vad använde ni för en annan ras?? Alltid skoj att byta erfarenheter.

I ena tiken var det liiite labbe, och den andra var bc/aussie.

men BC/labbe korsningarna var mkt bättre än vad bc/aussie var. Både i mentaliteten och vallegenskaperna. Så vi körde vidare på det.

// J som väntar med spänning på kommentarerna om att man inte ska korsa hundar som inte har samma användnings område :D :angel: (detta sista var inte menat till dej annele)

Senast ändrad:

hihi nä det förstod jag. Vad var det som gjorde att BC/aussie var sämre i vallningen??? är nyfiken det är rätt så snarlika i temperamnetet. Att BC/Labbe är en bra vallhund har jag också erfarenhet av.

Till er andra som undrar varför man blandar upp BC när det gäller vallningen så kan jag berätta att dagens BC är alldeles för stirriga även i vallningen och biter alldeles för ofta och fort så det behövs någon som kan lugna ner det hela lite och det kan man göra med hjälp av att blanda upp det med en annan ras.

annele skrev:
hihi nä det förstod jag. Vad var det som gjorde att BC/aussie var sämre i vallningen??? är nyfiken det är rätt så snarlika i temperamnetet.
Det var nog just det som var problemet. Väldigt stirriga och var "på" fåren och korna alldeles för mkt. Dvs praktiskt taget hängde i hasorna på dom och nöp så fort dom fick chansen :crazy: Och dom stressade upp djuren mkt mer än nödvändigt.

Hej Annele! jag måste bara få fråga dig hur dina 6 kullar med blandningen Border/Bearded har blivit? Ser man på rasernas ursprung så är skillnaden mellan en borders och en beardeds sätt att valla.
Border Collie vallar med blicken och Bearded Collie vallar med skall.
Bara nyfiken för båda raserna ligger mig varmt om hjärtat men beardisen närmast.
Carina

annele skrev:
Till er andra som undrar varför man blandar upp BC när det gäller vallningen så kan jag berätta att dagens BC är alldeles för stirriga även i vallningen och biter alldeles för ofta och fort så det behövs någon som kan lugna ner det hela lite och det kan man göra med hjälp av att blanda upp det med en annan ras.

Då kan ju jag som BC-ägare och BC-uppfödare upplysa Dig om att det är vissa LINJER, som KAN ha lättare att "ta till tänderna" än andra linjer.
Sedan beror det extremt mycket på föraren om hunden biter för ofta och "i onödan"............... :cool:
Angående stirrigheten, så anser jag inte att man generellt kan säga att BC är en stirrig ras, så det uttalandet räknar jag som Din personliga uppfattning!!

Du anklagar bl.a. Aliide för att "inte tänka längre än näsan räcker", är inte det att dumförklara någon?

Och citaten:
"men så långt tänkte väl inte du"
"kunniga hund människor... mm.. du som nr ett eller"
är ju verkligen smickrande. Du som påstår att du aldrig skulle vräka ur dig dumheter om folk. "att ta sig friheten att värka ur sig nåt så dumt skulle inte falla mig in"

"ja har ingen som helst anledning att redovisa för dig mina planer"
"ja svarar inte på frågor som ställs utav sådana som endast ser saker negativt"
"jag har ingen som helst skyldighet att svara på dina frågor"
bara för att jävlas så tänker ja inte svara på nåt av de som ni översittare frågar"

Yepp, och vad var det du kallade du dig? Seriös och hjälpsam?

dom flesta av alla dom som är renavlade vallare har stor tendens till att ta till tänderna. Jag vet att det finns olika linjer inom BC också och dom är bra vallare är starkt avlade för just detta och då kommer tänderna och dom som inte är så bra vallare är dom som är avlade mer på sitt utseende.

Jag tänker inte gå till angrepp varken mot dig eller rasen då jag har haft BC i över 30 i familjen och då som ren arbetshund. Familjen har alltid haft runt 150 tackor och då har hunden varit en stor hjälp, på senare år så ser man mer och mer att BC tar till tänderna i vallningen.

Visst finns det hundförare som stirrar upp hunden mer men inte kan väl så pass många gamla vallhundsförare göra så mycket fel att hunden stirrar till det??

Det stora problemet som jag ser det är att många BC säljs som rena familjehundar och sen avlar man vidare därifrån.

Vill poängtera att detta är något som jag själv har sett under mina 30 år som vallhundsförare.

det stämmer inte att alla borders jobbar med ögonen där finns en hel del som är kroppsvallare, inte alla bearded vallar med skall i heller utan dom är också kroppsvallare.

Du får gärna gå in på vår hemsida och titta på alla våra valpar.

Här är en till som uppfattar BC som stirriga små saker. Det är inte för inte som de kallas flugsnappare.

Jag pratar om ursprung när det gäller bearded Collies. Från början vallade dom med sitt skall. Jag var nyfiken på hur korsningarna blev. INTE till utseende utan som arbetande hundar. Det är ju trots allt 6 kullar du tagit så hur många procentuellt blev bättre än dom renrasiga?
Carina

Det skulle vara kul att även få veta vilken/vilka beardislinjer du använt. Jag har gjort hela min beardis stamtavla ända till Jeannie Of Bothkennar som är stamtiken till dagens beardisar och det är en engelsk kennel som Ms Willison hade. Hon som "räddade" dagens beardisar. Carina

Därmed sätter jag punkt för Toudi-debatten. Den kommer inte längre än så här och nya inlägg som fortsätter på samma vis, oavsett användare, kommer att raderas.

Fortsätt gärna diskutera trådens grundfråga eller andra sidospår som uppkommit. Om replikväxlingen med Toudi fortsätter kommer tråden att låsas.

Mvh moderator Jadzia

för att du har personligt agg till mig...... mycket fult gjort får ja ju rent ut säga.

tycker de är kul att leka polis de märker ja ju.

Jag har inte för vana att bemöta något liknande i forumet, men jag gör det ändå.

Det har ingenting att göra med att jag inte gillar dig eller att jag inte håller med dig. Debatten hade stoppats oavsett vem som drivit den. Det finns ingen mening med att fortsätta en diskussion som har urartat på det vis som den här replikväxlingen har. Sakfrågan har för länge sedan lämnats därhän och nu ägnar sig båda sidor enbart åt att leka sandlåda. Nivån på forumet ska vara högre än så.

Och ja, jag är forumets polis. Det är mitt jobb och vad som ingår i att vara moderator.

Nu är diskussionen om detta slut!

Mvh moderator Jadzia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka