Blandraser, friskare än renrasiga?

Sv: Blandraser, friskare än renrasiga?

*knapplån*

Satt och tänkte komma med en liknande, men kanske inte lika utförlig beskrivning som Jadzia, men nu ska jag inte upprepa henne (men kan påpeka att det var ett eminent inlägg). Men det här handlar otroligt mycket om genetik, som all avel gör.
En blandrashund kan och blir ibland friskare i första generationen alltså med bara 2 raser, men det är ingen garanti, spec inte om du parar två hundar med HD-anlag så försvinner ju inte dom bara för att det blir en blandras.

Sen så vet jag (finns forskningsresultat) att man blandar raser inom fåraveln för att få friskare avkomma(på ett strukturerat sätt), det finns några olika metoder för detta (tänker inte gå igenom dom här, men jag har skrivit en rapport om detta på SLU). Men, inom fåraveln så handskas man inte med så otroligt olika egenskaper som man gör inom hundaveln. Inom fåraveln så är det hur mycket mjölk tackan producerar/vad för sorts ull lammen får som man främst påverkar. Skillnaderna i temperament mellan fårraserna finns, men de är inte spec stora. Olika hundraser däremot har stora skillnader både inom och utanför raserna.

Nej nu börjar jag sluddra bort mig här i tentastressen. Men, det jag ville komma till är att visst, genom att blanda raser i avel så Kan man få fram friskare djur(som inom fåraveln) men det är nog direkt olämpligt att göra det inom hundaveln om det inte är för att få fram eller förbättra tex en jakthund. Det man borde göra är att jobba för att få friskare och sundare individer inom raserna(de som har problem) istället för att skapa sig problem då man blandar raser från olika rasgrupper(jo, det Kan också funka då och då, men det är nog vanligare att det slår slint).

Och om de som håller på med avel på något sätt och inte har tillräckliga kunskaper inom genetiken kunde ta och lära sig så mycket att man iaf kan göra korsningscheman så skulle många hundar slippa lida.(Inte riktat till någon bara min åsikt)

/Fia, trött som tusan men var bara tvungen...

just för att ja inte håller med dig i allt du skriver:smirk: Just för att ja inte sväljer de du och andra skriver, med andra ord för att ja inte faller för grupptrycket:)

Du tycker inte att det är lite konstigt att så många inte håller med dig. Det vore rätt otroligt att du skulle ha rätt och alla andra fel, speciellt med tanke på vilka kunniga människor det är som finns bakom nicken som svarar dig.

:rofl: ok... jaja du får göra hur mkt reklam du vill för dig själv, och bara för att jävlas så tänker ja inte svara på nåt av de som ni översittare frågar om vet du varför? För ja vet hur mycket det svider i era ögon:devil: Jag har ingen som helst sympati för någon "veta bäst typ" över huvudtaget:rofl:

ja är inte ute efter medhåll ja kan känna mig säker ändå.;)

Jag vet ju att det är mestadels renrasfolk här som inte har mycket till övers för blandras avel.

kunniga hund människor... mm.. du som nr ett eller? :rofl: Jag vet inget om din kunskap och du vet garanterat inget om min;)

tvärt om, det är många här som har blandraser också. jag är inte heller emot blandrasavel, så länge den är väl genomtänkt och målinriktad.

att ändra åsikt när man får mängder av fakta som man inte hade tillgång till tidigare är inte att "falla för grupptrycket". att käfta emot och blunda för fakta gör man när man är fjorton år och rebell. i samma ålder kan det vara svårt att medge att man har fel. fortsätter man göra så i vuxen ålder riskerar man att gå miste om en hel del värdefull information.

Toudi skrev:
just för att ja inte håller med dig i allt du skriver:smirk: Just för att ja inte sväljer de du och andra skriver, med andra ord för att ja inte faller för grupptrycket:)
Det handlar inte om grupptryck, det handlar om kunskap.
Har haft hund länge, och varit väldigt aktiv med att skaffa kunskap,disukutera osv.
Jag har jobbat på ett omplacringshem och har erfarehet av 100tals blandraser.

Jag får tacka för komplimangen:love:

hur fick du detta till en anställnings intervju?:confused:

därför att du påstår att vi är offer för grupptryck, vi som förespråkar seriös avel.
Det handlar inte alls om grupptryck, utan om kunskap och erfarenhet.

Ärligt talat, hur gammal är du?? Såg i din profil att du och jag är lika gamla... Det känns inte alls som det...

Jag har också en blandras, men har ändå öppna ögon för vad som pågår i blandrasaveln och planerar inte att köpa fler blandraser och det handlar inte om rasism. När ska du sluta se dig själv som någon helgon för att du tror du är den enda som ser värdet i dem...? Inse fakta.

Påhopp, men detta är så naivt att det är löjligt...

//E

Toudi skrev:
Jag vet ju att det är mestadels renrasfolk här som inte har mycket till övers för blandras avel.

Visst det kanske finns mest renrasfolk här inne, men även vi som har blandraser är inte överförtjusta i ogenomtänkt/oseriös blandrasavel.
Och så länge man inte kan förklara varför man parar hund x med hund y, vad man har för mål osv, så kommer iaf jag fortsätta vara lika emot det, även om vi har haft några blandis kullar själva.

Min jobbar-kompis köpte en blandras-valp korsning dobermann-flat coated retriver. Fick avlivas vid 8 månaders ålder full av cancer....

Toudi skrev:
kunniga hund människor... mm.. du som nr ett eller? :rofl: Jag vet inget om din kunskap och du vet garanterat inget om min;)

Räcker med att läsa vad du skriver. Det säger mycket om din kunskap. Eller rättare sagt, kunskapen som inte finns.
Och sånna som du som bara tar upp detta med blandisfolk och renrasigafolk, det är jag så trött på. Alla håller vi väl på med hundar.
Och bara tjafsa för man tror man vet, är bara löjligt. Kan man inte ta till sig kunskap, så kan man heller aldrig lära sig något nytt.
Jag är glad att jag lär mig nya saker vaje dag, och kan ta till mig det.

Tänkte bara tillägga att jag inte är emot blandisar(om det var någon som orkade läsa min novell till inlägg och trodde det:D ). Det jag har mycket svårt för är avel utan ordentliga och väsentliga kunskaper och seriösa mål, oavsett.
Tex att avla på hundar med "mentala defekter", HD eller anlag för dito.

Var väl ungefär det jag ville lägga till..

Alla raser har en nackdel.Som tex schäfer som kan ha problem med dåliga höfter.Och border collies kan vara skotträdda.Och om man då korsar en schäfer och border collie så kan den få dåliga höfter och bli skotträdda. :cool:

Jag har en schäfer och en dvärg schnauzer.Båda är renrasiga och schnauzern som är 2 år har aldrig varit sjuk och schäfern inte häller. ;)

Jag tycker inte att det är en skillnad mellan renrasiga och blandisar.Båda sorterna har lika stor risk att bli sjuka eller frå problem med något.
Man kan ha en skotträdd bearded collie utan att veta om det.Men eftersom jag håller på med bruks (spår,sök...) så skulle jag märka snabbt om mina hundar blev skotträdda. :bump:

nu börjar ja bli väldigt orolig.... du säger att du läst min profil men ändå har det inte framgått hur gammal jag är?:confused:

Va som är patetiskt i mina ögon är hur folk bara kan kasta sig på en enda person som hungriga gamar bara för att NI anser er veta bättre.

Sköt du ditt så sköter ja mitt.

du får lov att vara hur mycket emot du vill:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama