Blandraser, friskare än renrasiga?

Sv: Blandraser, friskare än renrasiga?

Jag trodde du satt på ett bra svar, eftersom du kom med exemplet. Men det var förmodligen bara ett exempel taget ur luften från din sida, så nu ska jag sluta tjata om svar ;)

oki jag ahr ingen statestik över det hela,men jag håller med dig till en viss del ang att renrasiga ofta blir sjuka än blandisar..

men det är pga av att dom renrasiga hundarna,om dom nu ska ha en sjukdom så har dom en sjukdom som drabbar oftast en speciell ras..tex boxrar-hudproblem,schäfrar-höft/led fel-(är sönderavlade och det är pga av den böja ryggen) pekingeser + alla plattnosar-andningssvårigheter,st berhnard-hängögon=problem med uttorkning av ögat,border collie-epelepsi å listan kan bli lång..
men oftast beror detta på att folk är så inne av att få fram den perfekta hunden med den perfekta rasstandaren så att det blir fel...
å därmed efetrsom blandisar är just blanade så finns det ingen risk för sjukdom som drababr en viss ras om du förstår?:)
lite svårt att formulera detta rätt,men hoppas du förstog å fick svar på din fråga:p

Men det är just det. Att bara tala om att man hört av någon god vän, veterinär etc, det har ju noll trovärdighet.

Kan man dock som du, förklara, svara på frågor, jamen då ter sig allt helt plötsligt mer seriöst. När man vet vad man pratar om, och när man kan prata för sig och sina hundar. Men ofta ligger det väl inte i försäljarens intresse att ta reda på sådant, och "kunder" som ställer knepiga frågor och kan mer än de själva, ja dom kan man bara skita i att sälja någon hund till.

lady_vip skrev:
Men man kan ju också förstärka renrasaveln och jobba på den i stället.
Själv vill jag inte ha fler kanonhundar som jag inte kan meritera på pappret...
Som sagt, min hund var bara ett experiment, han gick tillbaka till sin renrasavel sen.

//E

Jo visst kan man göra det och det verkar som det är det som behövs i nuläget, verkar som det avlas på för många "dåliga" hundar, tyvär :crazy:

Det är ju så att en hund kan vara skitbra mentalt, i skogen (om det är en jakthund), exteriört osv, men ha ett litet fel. Har man då många individer som är sämre än denna väljer man ju hellre denna som då t.ex. har dammallergi.

Jag har själv en hund med div. allergier. Hon har toppstam ("gräddan" som uppfödaren säger), bra i skogen, bra psyke för rasen osv. Dock kommer hon aldrig avlas på då hennes syskon kommer gå i avel ändå, om än sparsamt pga hennes allergi. Men veterinären sa, är hon den bästa individen på länge, då får man bortse från detta och avla då hennes psyke kanske väger mer.

Nu vill jag inte ge någon annan mitt helvete, så hon steriliseras vid 3 års ålder.

//E

Det där stämmer inte alls. Korsar du två raser med anlag för hdfel så blir inte blandrasen friskare för att den är en blandras.
Det är inte alls så att alla andlag slår ut varndara med 50/50.
Korsar du en grand danoias med en tax är det inte alls säkert att du får en lagom stor hund.
Du kan tex få en hund med jättestrot kropp och de krokiga benen på en tax.

Jadzia skrev:
Du tänker helt rätt. Det krävs ju som sagt två sjuka anlag för att utveckla en defekt och de är som sagt recessiva. Det är också sant att risken är större att hundar av samma ras bär på samma recessiva anlag. Dock delar många raser samma defekter. Det är där det inte spelar någon roll om man korsar.

Det tokigaste man kan göra är att korsa exempelvis Labbe/Schäfer med ännu en Schäfer eller Labbe eller en korsning därav. Då bäddar man för att få dubbla uppsättningar sjuka gener. Vill man slippa denna risk ska man korsa en korsning med ännu en ny ras som inte delar samma defekt. Då uppkommer dock andra risker och negativa effekter.

Tack, nu förstår jag mycket bättre :bow:

Det kan finnas skäl för att avla fram hundar för ett nytt/ändrat ändamål.
Men det ska göras med stor försiktigthet och med kunskap. och för ett BESTÄMMT syfte.

De flesta "nya" raser som blir tex FCI godkännda är hundtyper som har funnits länge,tex Jack russlen och dansk-svensk gårdshund, Bc är en likande ras - som tämligen nyligen blev godkännd. Faktu med att många Fåruppföadare(som använder bc) var emot att de skulle bli godkännda eftersom de var rädda (med all rätt) att folk skulle skaffa sig dem som sällskaps/utställninghundar...

Dessutom bör man ha stenkoll på VAD man blandar, rottis/dobbiskorsning är en synnerligen misslyckad(och inte sällan farlig) kombination. Men okunnniga människor tror at tde är lika för att de har samma färg, kommer i från tyskland och är brukshundar - inget kan vara mer felaktigt!

Bc hör åxså till de raser som är vanligt förekommande i blandraser - och det blir ofta *inte* bra tyvärr.

En labbe/goldenkorsning har goda chanser att bli en oki hund(dvs om bägge föräldrna är bra avelsmatrial) - men det är helt poänglöst att korsa så lika raser, med en sådna stor avlesbas. Det finns likosm ingen mening med det.

Däremot har man räddat en del i antal små raser tex smålandsstövare genom inkorsning av andra stövarraser i sammråd med SKK som övervakar och utvärderar projektet. Dessa hundar registras i ett X register.

*knapplån*

Det många blarndrasägare verkar ha svårt att förstå är att vi "renrasfascister"(som vi blir kallade) oftasst inte har nåt emot blandrashundne som INDEVID utan att det är aveln, och dess bieffekter (tex många ompalceingar, dåliga hundar osv) vi vänder oss emot.
Och att "vi" inte är helt enkelspåriga och bara går efter SKK riktlinjer - utan at tmånga av oss faksitk både acceterar och kan stödja vissa former av korsningavel.

Det finns en oehörd skillnad på ett genomtänkt avelsabrete för ett visst mål och att man parar sin söta fina hund med granens söta och fina hund för att det är så roligt med valpar.

en rastyp som det råder lite brist på är stora sällskapshundar, typ labbestorlek, utna för mycket päls, med will to please, gärna funka br aihop med andra hundar och utan jaktsintikt och som inte är speceillt krävande.
Idag har många som egenligen skulle ha det bättre med en sådan hund, rottis,schäfer och retrivers (för att itne tala om otalet korsningar med dessa raser) - vilket har gått ut över både rasernas arbetskapatcitet och att hundägadet itne alltid är så roligt som det skulle kunna vara, för hundägarn

Att blandraser är friskare än renraser skulle kunna vara sant OM det vore så att de som pysslar med blandrasavel faktiskt var kunniga uppfödare med välplanerade avelsprogram. Så är det sällan.

Vi uppfödare står ju inför problematiken att föda upp exteriört homogena djur, men vi vill gärna ha genetisk variation "inuti" s a s då det är en förutsättning för god hälsa. Vad som har pågått alldeles för länge är ju att renrasuppfödare har fokuserat för mycket på det exteriöra och haft "linjeavel" som ledstjärna. Det blir jättesnygga hundar, men för varje gång man inavlar förlorar man genetisk variation och det må vara hänt om det händer någon enstaka gång, men sker det i flera generationer kommer det uppstå problem. Homozygoti är evolutionärt sett nästan aldrig positivt.

Jag tror defintivt att många raser skulle må bra av kontrollavel dvs. att man börjar korsa in andra raser för att bredda avelsbasen och öka den genetiska variationen.

Jag tjatar på om detta varje gång jag hamnar i en sådan här diskussion, men jag föder upp en kattras som drabbades av en inavelsdepression för ~15 år sedan. Uppfödarna gjorde då det bästa som någonsin kunde hända, de startade upp massiva kontrollavelsprogram. Idag är det en frisk och sund ras, fortfarande lite väl smal avelsbas men det korsas kontinuerligt in andra raser för att bredda avelsbasen. Det är långsiktigt arbete och kortsiktigt förlorar man mycket typ, men shit vad man vinner i hälsa!

Det finns många hundraser som har smalare avelsbas än "min" kattras, men där väljer uppfödarna att fortsätta inavla istället för att våga chansa och starta upp kontrollavelsprogram. Ren och skär idioti... och antagligen ligger det även en del rädsla i att bli dåligt ansedd av andra uppfödare bakom det också.

statestik har jag inte. men jag kan inte tänka mig att enblandis skulel vara friskare eftersom de oftast finns fler raser och alla raser har just sin lilla sjukdom inom rasen.

Så de bör löpa större risk

bananabambi skrev:
Vad får du ut av att korsa jämthund och gråhund? Har ingen av de raserna de egenskaperna du letar efter? Kan du vara säker på att de egenskaperna du vill ha går i arv? Vad gör du om valpen i sig inte visar sig ha ärvt egenskaperna du önskade av föräldrarna? Tar en kull till och hoppas på det bästa? Jag tycker faktiskt inte att någon blandrasavel kan vara ordentigt genomtänkt :crazy:

Den korsningen har väl blivit en egen ras: Vit älghund?

Nu tänker jag rent genetiskt och vet inte om den rasen kom utav dem två, men hur kan man isåfall få en vit hund av 2 gråa föräldrar...?

Ska kolla SKK

//E

lady_vip skrev:
Nu tänker jag rent genetiskt och vet inte om den rasen kom utav dem två, men hur kan man isåfall få en vit hund av 2 gråa föräldrar...?

//E
Jag satt oxå och funderade på det där :confused:

Jag tror mkt väl att det kan vara så, har en blandis, 7 år och alltid varit frisk som en nötkärna. Alltid har det varit något med dom renrasiga vi har/haft även om det inte varit något allvarligt direkt. Vet inte om det är en slump men man har ju hört att det ska vara så att blandisar håller sig kryare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka