H

hallonsylt

Hej!! jag är ny på forumet och har en fråga.
jag har en labrador och en vän till mig vill korsa den med sin king charles spaniel. jag har redan tre kompisar som vill köpa valp men min fråga gäller om det blir fler än tre valpar.
Ni som har sålt blandrasvalpar tidigare,har ni haft problem med oseriösa köpare?? har ni märkt senare att valparna fått sämre levnadsstandard än om dom hade varit renrasiga??
Innan jag genomför detta vill jag ha så mycket råd från er som har erfarenhet av detta som möjligt. Tack!!

Sv: blandras

Smartasre är väl om du parar den med en labrador..:)

Tycker att själva korsnigen talar emot sig själv lite..vad vill ni har fram för slags hund av denna kombination?

Tycker inte att bara för man vill para sina hundar bör man göra det..är era hundar röntgade, MH-testade, m.m. m.m.? För ävan om man håller på med blandras avel tycker jag det är viktigt (om man nu måste hålla på med blandras avel ;)) att avla på friska djur..

och överlag tycker jaga tt risken för ett "oseriösare" hem är större vid blandras avel då de hundarna ofta är billigare...beror väl på hur väl ni väljer köpare eller om ni får så många så ni måste "bli av med dem"...

Låt bli. Det finns redan tillräckligt med blandraser, många av dem sitter tyvärr på hundhem.

Tycker att själva korsnigen talar emot sig själv lite..vad vill ni har fram för slags hund av denna kombination?

Tycker inte att bara för man vill para sina hundar bör man göra det..är era hundar röntgade, MH-testade, m.m. m.m.? För ävan om man håller på med blandras avel tycker jag det är viktigt (om man nu måste hålla på med blandras avel ;)) att avla på friska djur..

och överlag tycker jaga tt risken för ett "oseriösare" hem är större vid blandras avel då de hundarna ofta är billigare...beror väl på hur väl ni väljer köpare eller om ni får så många så ni måste "bli av med dem"...

Jag håller helt med i de första två styckena men varför skulle blandraser bli sämre behandlade?
Min första hund fick jag gratis men aldrig att jag skulle behandla honom sämre än om han hade kostat 10000 eller ännu mer, men det har nog mer att göra med att jag älskar min hund mer än mina pengar;)

Hej!! jag är ny på forumet och har en fråga.
jag har en labrador och en vän till mig vill korsa den med sin king charles spaniel. jag har redan tre kompisar som vill köpa valp men min fråga gäller om det blir fler än tre valpar.
Ni som har sålt blandrasvalpar tidigare,har ni haft problem med oseriösa köpare?? har ni märkt senare att valparna fått sämre levnadsstandard än om dom hade varit renrasiga??
Innan jag genomför detta vill jag ha så mycket råd från er som har erfarenhet av detta som möjligt. Tack!!

Jag tycker att om du vill avla så avla på godkända föräldrar!

Det finns så många blandraser idag och inte alla får bra hem:(

Jag har två omplaceringar som är blandraser, men jag skulle aldrig köpa eller beställa en valp som är blandras, mina hundar fanns ju redan men jag tycker inte att det är ok att avla för avlandets skull.

Vad är tanken bakom att avla på dessa olika raser? Vad vill ni få ut av valparna?
Är det "bara" pengar eller har ni en plan på vad de ska bli för hundar?

Nä de är så sant så! Men risken tycker jag ändå finns där mer vid billigare köp, tyvärr :) sen finns de de som älskar sina hundar och tar han om dem..lika väl som personen inte gör det!

*kl*
Har jag fel här eller är det inte en STOR storleks skillnad på labrador och kingcharles spaniel???

Jag skulle aldrig blandat dessa två raser. Ska det bli en hund med en stor kropp som labrador och korta ben som king Charles? Jag personligen förstår inte varför man blandar stora hundar med små. Tänk sådan belastning det kan bli för hunden om den får dessa egenskaperna från föräldrarna.

Sen håller jag med det någon skrev om blandrasavel. Varför inte hålla sig till en renrasig labbe. det finns redan så många blandraser utan hem och ser ingen mening med att avla fram fler bara för att man har två söta hundar som man gärna vill avla på.

*kl*
Har jag fel här eller är det inte en STOR storleks skillnad på labrador och kingcharles spaniel???

HUR skulle såna valpar se ut? Kan inte ens föreställa mig resultatet. Näää, para med samma ras, inte blanda dessa.

Tack för era synpunkter. Det är min vän som vill avla,inte jag.
Ville nog bara känna att min tveksamhet känns befogad.
med alla er kritiska synpunkter i ryggen känns det lättare att säga nej!!
Har nu oxå tittat på liknande trådar och läst synpunkter.
Visste som sagt inte förrän idag att detta forum fanns!!

Även om jag inte tänker korsa min hund skulle jag iallafall vilja veta
hur det har gått för er som har sålt blandrasvalpar.
trevlg helg

Tycker du är mycket klok som säger nej!

Och, som flera redan har skrivit- det är ju knappast raser som passar att blanda med tanke på att dears fysik skiljer sig åt väldigt mycket. Risken finns ju faktiskt att valparna blir så oproportionerliga att de i princip blir handikappade!

Att tjuvparningar sker, och att de upptäcks för sent så man inte kan ge abortspruta, och att man när de små blandisarna väl kommer till världen av misstag älskar dem och trots allt glädjs åt de små liven och försöker hitta bra hem åt dem o s v är en helt annan sak än att medvetet producera ologiska kosrningshundar!

Stå nu på dig och säg NEJ!

Lycka till!

Tack för era synpunkter. Det är min vän som vill avla,inte jag.
Ville nog bara känna att min tveksamhet känns befogad.
med alla er kritiska synpunkter i ryggen känns det lättare att säga nej!!
Har nu oxå tittat på liknande trådar och läst synpunkter.
Visste som sagt inte förrän idag att detta forum fanns!!

Även om jag inte tänker korsa min hund skulle jag iallafall vilja veta
hur det har gått för er som har sålt blandrasvalpar.
trevlg helg

Hurra för dig som säger Nej!!! :) Avla renrasigt om du vill avla.....
Blandraser som blir till av ett misstag är helt okej och ska självklart bli lika välkomna och älskade som renrasiga men att avla blandraser tycker ivarjefall jag är fel!!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 732
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka