Sv: Blandras

modzan skrev:
Vad blir det av en valp som mamman är Vachtel/jämte och pappan vit älghund?

Vadå blir? Blandras? Chansning? Obestämd typ?

Kan bli vad som helst ju, finns ingen generell förklaring eller enkelt svar.

Det blir en hund med 4 ben och svans, har du tur blir den trevlig, har du otur lyser det negativa från båda raser igenom och du får då ta bort den.

Jag menar om man kan ha en sådan som sällskapshund eller om det blir en ren jakthund.

Det säger sig själv ( tycker jag ) att hunden inte kommer fungera som sällskapshund.

Sedan kan man aldrig veta rent individmässigt, men varför chansa ?

Vill du ha en sällskapshund så skaffa dig en sådan !

Det är inte jag som ska ha en sådan utan en vän som frågade mig vad jag trodde.

Mest troligt en drivande/ställande Jakthund..Alltså Inte lämplig som ren sällskapshund.
Skulle tippa på att det blir en helt ok hund att jaga vildsvin med dock..

Fast det vetitusan... Många av de ställande hundarna här nere där vildsvinen är hyffsat hundvana fattar inte hur grisarna tänker, de står där och skäller och grisarna går bara undan, till slut ger älghunden upp.

Här har de börjat mer och mer med kopov, älghundarna klarar inte ut det och korsningarna med älghund/stötande springer för långt iväg... Vassare wachtel och springer kommer mer och mer och det är numera få som köper dessa korsningar, iaf här nere i "grisland".

//E

Var det inte Laikor som man använde? Har för mig att jag läst i någon tidning...

Jo, en del laikor, fast bekymret med laikor är att man bara kan släppa en åt gången, blir de får många så hetsar de ihjäl djuret... Här används de mest som "attack"- alt spårhundar.

Det är lite speciella hundar och eftersom vi har hyffsat små områden åt gåmgen att söka av här nere så krävs det en del förarkontakt, och laikor är väl inte några skoputsare direkt... Så just där jag är träffar vi sällan på laikor, "spårgurun" har några stycken, men andra går hellre på mer beprövade raser. Jag är själv lite sugen faktiskt :angel:

//E

Sålde en Jämtvalp till tyskland för några år sedan,för just vildsvinsjakt och hon funkar alldeles ypperligt till det.. Kanske beror på linjerna i den hunden, men rent allmänt, så tror jag att många Jämte/wachtel- korsningar brukar vara något bättre än de rena Jämtarna till just vildsvin?

Jo, rent allmänt tror jag också att det är så. I Tyskland har de ju inga direkta älghundar så där kan det vara på plats med en ställande hund.

Jämte/wachtel är rätt bra till vildsvin, och förr nöjde man sig med det. Problemet är att det är svårt att få det jämt, som med alla blandavel, många går för långt iväg och andra ställer bara grisen. Det är så mycket jakt på svinen här så de har dåligt med respekt flr hundarna, så det måste vara rätt bestämda hundar..

Nu har de börjat jämföra med kopov och de serbiska vad-tusan-de-nu-heter-stövarna och då bleknar korsningarna.

//E

det blir nog goda söndagstekar! Vachtel/jämte korsar man då och då för att få bra grishundar har jag för mig och älghund är ju en älghund så du kan nog jaga både vildsvin och älg!! Trist med blandras för du kan aldrig få meriter på papper om det skulle va en bra hund bara...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
986
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 749
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
887
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar