Blandras eller inte

Sv: Blandras eller inte

många som röntgar sina blandraser ? Vad vet du om det ?

Toudi skrev:

Jasså gör dom ?

Har läst många annonser och INGEN hittills har nämt att föräldrarna är friröntgade, något man borde nämna om så är fallet.

Det vet jag inte, och har inte påstått heller. Jag skrev "det är väl inte". Skulle ha varit ett frågetecken efter meningen också.

Har du någon statistik på hur många av alla blandraser som används i avel (eller renrasig som paras med renrasig av annan ras) som har blivit röntgade?

har ingen statestik sa ja det ? Det finns många som har renrasiga hundar som inte röntgar sina hundar också, men det finns en hel del som röntgar sina blandraser, ja gjorde till ex på min blandis för att ta reda på om ja kunde ta en kull på henne och lyckligtvis så var det varken fel på höfter eller armbågar.

Nej det sa du inte, det var därför jag frågade.

Ja, många renrasiga hundar röntgas inte heller men ska man köpa en ras som man vet dras med ad/hd köper man förstås från någon som röntgar och inte avlar på de med dåliga resultat.

Det finns många som har renrasiga hundar som inte röntgar sina hundar

De flesta stora och mellanstora raser har som krav att föräldrarna (och generationer bak) ska vara röntgade, annars får du inte registrera valparna. Ska man däremot inte ha sin hund till avel och man inte misstänker att den har ex höftledsfel finns det ju ingen anledning att röntga den om inte t ex uppfödaren önskar det.

Min hane är röntgad :D Sch/BC

Han har blivit pappa, fast det var en tjuvbetäckning...men röntgad är han :rofl:

Hoppas han inte hade massa pålagringar då, eftersom han blev pappa sen? :)

Toudi skrev:
Jag kan ju säg att då jag jobbade med förmedlingen så var det aldrig någon med blandis kull som hade några röntgen papper inte ens vacc.
Av 10 kullar som anmäldes så var det 8 av dom som inte ens var vacc. :smirk:
Jag har aldrig under mina år som aktiv hundägare hört talas om blandis uppfödare som har fria papper på föräldra djuren.

Enya skrev:
Åååh, sånt gör mig så ledsen!

Jag har inte min hund med hästarna, fast första gången hon träffade en häst så blev hon soparkad och går inte i närheten efter det. Det var för två veckor sedan ( visste inte att hon var ute när jag skulle ta ut shettisen ). Hon sa bara UFF och blev inte skadad, men jag vill inte ha en hund man inte kan lita på. Alltså ihop med hästarna.

Vi hade inte heller hunden i vanliga fall med hästarna, vi bor på landet, hade haft hunden (älskade, älskade Buster) i en vecka, var väldigt "överbeskyddande", hade han alltid kopplad, har dels vägar och som sagt hästar på gården. aldrig bunden. Det var en fin lördamorgon å jag skulle ut på en barbackatur med G, mamma skulle ta Vovven på promenad, hon skulle hämta en jacka åt mig inne i huset, satte fasst handtaget på dörren, helt reflexmässigt, "skulle ju bara in i hallen" hunden satt på trappen jag o pållen stod på gräsmattan en bra bit bort.... en katt springer föri en bit bakom mig, hunden som sitter i ett sånt där koppel som går "dra ut" drog iväg, ingen han reagera förren hunden sprungit under baken och trasslat in hästens bakben i kopplet.
G exploderade, jag är tacksam att han klarade sig, kunde gått illa för han med... hunden låg å skrek efter att kopplet äntligen gått av efter ett tag, vi åkte direkt in till djursjukhuset.

Först sa de att han skulle gå rädda... benet brutet på två ställen, han var ju ung, han skulle bli helt frisk om vi fixade fram 40000 (försäkringsbolaget tänkte inte ställa upp, trots att han var försäkrad), vi fixade pengarna. då han kördes ner till ett större djursjukhus, där såg de att även korsbandet var av.... han gick inte att rädda.

Exakt två månader gammal (UNG) blev vår älskade Buster!!!!

Med detta inlägg vill jag bara säga at ni som har hundar bland hästarna... VAR FÖRSIKTIGA!!!!!! Ni kan skada både hästarna och hundarna, hur snälla de än är!!!!!

(Vet förövrigt en hund till som blev sparkad i huvudet, + en hund som vallade hästarna o bet flera hästar såriga i hasarna)

Jag har en blandis som är Schäfer,samojed/hamilton stövare.
Hon blev till av en tjuvparning av grannens hund och tydligen så hjälpte det inte att vet sprutade tiken...
Men trevligare hund kan man inte tänka sig.
Jag har fyra greyhounds med och de är helt underbara de med... det är nog den lättaste ras jag haft, och det har blivit en del med åren.
Tyvärr så vet jag inte hur jag ska få ut någon bild här... men det kan nog någon förklara vid tillfälle...

Usch, vad hemskt! Stackars er och hunden! jag vet att hundar kan råka illa ut när de är med hästarna. hade en tik tidigare som jagade hästar och när jag var och hälsade på en vän kunde han inte tänka så långt att han skulle se till så att hunden inte sprang ut när han öppnade dörren, så hunden sprang ut och jagade hans värdefulla hingst. Tredje gången hon gjorde det blev hon sparkad och hans hov slog ut två tänder på henne. men dagen efter jagade hon hästen igen.

Det som hände för två veckor sedan, det var "bara" en shettis och minb hund var ända framme hoch luktade på den så sparken blev inte så farlig. fast det räckte för att hon skulle bli rädd för hästen, och det ty7ckte jag var bra!

Jag skulle vilja ta upp ett par påståenden i den artiklen:

Myt: Blandraser är friskare.

Sanning: Ingen har någonsin lyckats skaffa fram någon statistik på detta!

Möjligt, men då finns det ju heller ingen statistik som visar på motsatsen.... Observera att jag inte försöker påstå att blandraser är friskare, heller!

Myt: Blandraser har bättre mentalitet.

Sanning: Genom att t.ex. genomgå MH (mentalbeskrivning) tar man reda på hundens mentalitet. Få hundar som går i blandrasavel är mentaltestade.

Alla blandrasägare som någonsin försökt anmäla sin hund till en MH vet exakt varför det är så få blandraser som inte är mentaltestade....

Enklast är det ju som hundköpare att sätta sig in i hundarnas mentalitet och övrig rasbeskrivning,ska man köpa en blandras så ska man begära att få träffa mamma och pappan syskon osv.Man ska inte köpa första bästa billiga valp. Likaså att ta en omplacerings hund,tänk er för!!! Dessa hundar har till 99% alltid någon otrevlighet med sig i bagaget.Med det menar jag ofog som är uppkommen av understimulering,okunniga ägare eller rent av misshandel.
Att köpa blandras är en chansning,man får alltid räkna med jobbiga tider.Sälj/omplacera den inte vidare hux flux utan arbeta med hunden med hundkunniga personer.Ge inte upp så lätt,oftast så finns det ljus i slutet av tunneln bara man vill.Blandras eller renras spelar ingen roll.Likaså äldre hundar,avliva hellre än att omplacera,en hund mår psykiskt dåligt av att helt plötsligt byta hem och miljö på äldre dagar varför då inte avliva och skona hunden från detta lidande? Finns så mycket oseriöst hundfolk i vårat land så man vet aldrig vart hunden hamnar i slutändan.
Den enda hund som jag kan tänka mig inte skulle funka på ridturer är väl rena jakthundar.Andra är ju lättare att jobba med och få som sällskapshund i stall och skog.Men som de redan skriver här: Lämna aldrig hund o häst ensamma.tänk er för innan ni låter hunden följa med och framför allt,Träna,Träna Träna.En hund som ska följa med på ridturer ska vara 100% lättinkallad oavsett situation i skogen!

Senast ändrad:

jag hade också en hund som blev ihjälsparkad. älskade hannibal som bara blev 11 månader... ironiskt nog var han en dalmatiner... en enda spark fick han, men den spräckte aortan och han förblödde på några minuter.

Senast ändrad:

En blandras är ju inte mindre hund för att den har flera raser i sig...eller?
På häst sidan har vi ju hur många korsningar som helst och där är det ju resultaten som räknas.... Så borde det ju vara med hundarna med.
Även en blandis behöver hanteras som den hund den är, men inte ens veterinärer tycks förstå det....
Min blandis tik blev tjuv parad och jag sprutade henne för jag ville inte ha valpar.... men det hjälpte visst inte riktigt... när valparna äntligen skulle anlända så blev det problem. Hon fick inte ut dem... ringde vet och de frågade om verkar mm och så kom frågan Vad är det för ras, jag svarade att det är en bland ras mellan samojed o stövare och pappan är en schäfer..... nu blev det tyst i telefonen och den tidigare trevliga vet. säger bara att då ska du inte vara orolig den kan nog klara det... hör av dig om den inte gör det. snacka om ras skillnad!!!! Jag blev så j...vla arg ringde en annan vet och vi fixade sedan fram två döda valpar och 10 pigga.

Jag tror att djur blir vad vi gör dem till och man ska ju aldrig avla på djur med dåligt psyke antingen man avlar renrasigt eller blandisar.
Sen kan jag tycka att om man ska skaffa hund och inte har större krav på den så kan man tänka på att det är så många hundar som faktiskt inte har en husse eller matte och många av dem är jätte trevliga, så varför inte hjälpa en sådan karnske?

Shettisar skrev:
Jag kan ju säg att då jag jobbade med förmedlingen så var det aldrig någon med blandis kull som hade några röntgen papper inte ens vacc.
Av 10 kullar som anmäldes så var det 8 av dom som inte ens var vacc. :smirk:
Jag har aldrig under mina år som aktiv hundägare hört talas om blandis uppfödare som har fria papper på föräldra djuren.

Trots att mina kom till av en olycka så var dom maskade flera ggr, vaccinerade, öronmärkta och besiktade innan jag sålde vid 11 veckors ålder...röntgade var dom naturligtvis INTE vid den åldern ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 917
Hundavel & Ras Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans. Vi hade en...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 237
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar