Blandras eller inte

Sv: Blandras eller inte

Jag har en hund med ENBART jaktraser i sig...men inte tusan jagar hon för det...därför jag i ung ålder EJ tillät henne jaga katter som fåglar...

Du har bara haft tur, man kan inte ta jaktinstinken ifrån en jakthund. Däremot finns det jakthundar som aldrig jagar och vad jag förstår så är det sådant exemplar du fått. Våra jakthundar får inte heller jaga katter, men de jagar ändå det de ska jaga. De flesta hundar tycker om att sätta fart på fåglar och katter osv även om de inte är av jaktraserna.

Jag tror också att det har mycket med att göra vad man tillåter en hund göra som valp. om man inte vill ha en jakthund ska den inte få jaga när den är ung då heller.

Som sagt kan man inte träna bort jaktinstinkten. Det finns exempel på jakthundar som inte jagat de första åren, men som med tiden kommit igång.

Senast ändrad av en moderator:

Mynta2 skrev:
Nuförtiden tycker jag det ej spelar särkillt stor roll om det är en renrasig som blandrasig hund...tycker att renras-aveln gått lite överstyr...Inte tusan såg schäferhundarna ut som kälkbackar i ryggen samt gick på haserna när jag var liten på 70 talet :-(..bara som ett exempel...Inte tusan behöver väl hunde i sig bli konstig bara för den är uppblandad mellan olika raser....beror väl på vem som handhar hunden. Bara man beaktar vilka raser som är inblandade så kan man undgå problem. Jag har en hund med ENBART jaktraser i sig...men inte tusan jagar hon för det...därför jag i ung ålder EJ tillät henne jaga katter som fåglar...villket folk finner högst roande bara pga av det är ju bara en valp :-(....

Måste hålla med dig! Jag har själv haft flera hundar, mest renrasiga, men också 4 korsningsjyckar, 3 lyckade och 1 mindre lyckad som blev aggressiv hos ägaren vid 1½ när han blev könsmogen och jag försökte göra hund av den, men vi avlivade den. Det var en korsning labrador/briard och bakom briard ligger en hundras som faktiskt har varit skarpare och mer enmanshund än dobermannen och rottweilern; berger de la beauce. Det står bla i mon gamla hundbok från 1980 att "Med tanke på dess aggressiva förfäder är grundlig träning tillrådlig." och jag tror att på något sätt slog dessa anlag igenom på denna hund i kombination med dålig uppfostran.

De andra har varit kanontrevliga hundar. En labrador/border collie, helt underbar och klok liten tik, mycket lättlärd, en labrador/springer spaniel/labrador/riesenschnauzer, också helt underbar hanhund som såg precis ut som en labrador fast större än dagens labbar och mer högbent samt en newfoundland/labrador/collie med 50% newfoundland som vi har nu. Supergo men känslig för samma saker som new foundland och landseer. De tre som varit lyckade har vi fostrat själva sedan de var valpar kan tilläggas.

Jag är inte själv förtjust i schäfer, särskilt inte dagens med sluttande rygg och alltför stor vinkel i bakbenen för att jag skall tro på att det är sunt och även om jag sett många snygga och trevliga schabradorer, så vill jag inte ha korsningar med schäfer. Knappast med dobermann eller rottweiler heller. Fast en av de absolut vackraste hundar jag sett var en stor högbent korsning av schabrador och rottweiler/vinthund, minns inte om det var irländsk varghund, hjorthund eller borzoi/rysk vinthund. Den var gudagrann, rörde sig otroligt graciöst och var mycket pigg och vänlig. En stor blankt kolsvart hanhund som var en fröjd för ögat både exteriört och i rörelserna och man fick känslan "vill ha" i maggropen!

Jag vill ha sunda, vackra hundar. Det skall märkas att de är snälla och pigga, de skall muskla sig lätt och röra sig lätt och graciöst. Om det sedan är en blandras eller resran är oväsentligt så länge hunden är bra! Kan tillägga att jag vet en enorm schäferhane som en kompis har och han gillar jag verkligen! Men han är inte rastypisk, typiskt nog...

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jo, självklart skall hunden få arbeta. Han är med mig i stallet varje dag, för följa med på ridtur ibland, sedan leker han med stallägarens 5 hundar så motion får han allt och är ute från ca 8-17 varje dag.

Dessutom älskar han att hoppa hinder :love: Han har hoppat 90 cm oxer :banana: :rofl:

Kram Favina :bump:

Jag säger som flera andra här, blandraser kan var både bra och mindre bra. Och att korsningar mellan raser som ligger nära varandra i användningsområde förmodligen blir de bästa.
Vill man vara helt säker på vad man får kan ju en omplaceringshund vara det bästa.
Om man vill ha en sällskapshund är det bästa att se till att hundarna som är korsade är sällskapsraser, en hund är inte en sällskapshund bara för att den är en blandras.
Det beror otroligt mycket på individen hur mycket en hund behöver arbeta och sysselsättas för att må bra. Har själv en mycket trevlig korsning schäfer/labrador/BC.

absolut inget fel på blandraser ! Har både blandras och renrasig hund.

ta bara det ex som när alla va emot mig när jag köpte en blandis, det va ett satans ståhej om att det aldrig skulle gå vägen mm.

Men idag har ja världens underbaraste hund, genomsnäll och väluppfostrad :love: ångrar inte att jag köpte henne.

det är gammalmodigt att underskatta blandraser.

sådan "rassnobbar" har svårt att acceptera att dom är lika fina och bra hundar som renrasiga. :devil:

min hund är
en blandras : 50 % Rottis resten boxer och bordercollie.

Jag förstår inte hur man kan säga att man "älskar blandisar". :confused:
Jag brukar säga att jag älskar tex vinthundar. Inte kan jag säga att jag "älskar rashundar". I så fall säger jag att jag älskar hundar, det blir ju liksom hundar överlag. Jag tycker ju inte mer om en rasren jack russel än en vinthundsblandning sådär på en gång. Oj så svamligt men ni förstår säkert hur jag menar.

Ishtar

Jag har blandras som är egen uppfödning, men det är bara två raser i henne.. Vi har haft två kullar med samma raser men de raserna var inte så fruktansvärt olika i varken utseende eller sätt så det vart ju inget "knas" i varken psyke eller fysik..

Jag vet inte vad jag tycker om blandisar med raser inblandade som antingen är väldigt olika eller om det är flera krävande raser inblandade..

Kanske blev rörigt nu men- Jag har inget ont att säga om blandraser, renrasiga hundar kan vara precis lika tokiga, även om dock risken må vara större med blandraser. :p
Visst, olika raser kräver olika mycket. Men alla hundar är individer som blir vad man gör dom till!

Du hittar säkert en helt underbar liten voffsing! :)
Lycka till! :bump:

Love_travare skrev:
Vad tycker ni?
Blir blandraser bra hundar om man endast söker en hund som sällskap och följe på ridturer? !!!????

endast till ridturer ? En blandras är ju som vilken annan rashund som helst tex en viss hundras kanske är jätte duktig på att spåra mm.

min blandis Är GRYMT duktig på att spåra, jag har fått jätte bra kritik när det gälller henne, känner flera blandisar som både är bevakningshundar, tjänstehundar och räddningshundar.

då skall ja göra det lite lättare för dig : Jag älskar hundar av olika slag både blandraser och renraser

Toudi skrev:
då skall ja göra det lite lättare för dig : Jag älskar hundar av olika slag både blandraser och renraser

Okej. Jag skrev inlägget pga att jag upplever två delade sidor i hunderiet ibland. Lite vi & dom känsla, antingen gärna blandis eller aldrig i h-vete blandis och skitkastning osv. Alla har ju gemensamt att vi älskar h u n d a r. Avel & genetik är en annan diskussion.

Ishtar

~~Lånar svarsknappen~~

Detta är inte riktat mot någon speciell.

Blandrasaveln är ingen bra avel alls, om man som "uppfödare" är kunnig i området och avlar för en orsak ( obs orsaken är inte giltig bara för att man tycker sin tik är så söt och snäll )
så kan jag i viss mån förstå blandrasaveln, dock är det väldigt sällan man ser sådana uppfödare.

Blandrasaveln är ett ont mot hunden.

Kopplat till blandrasavel

1) "Uppfödaren" är ofta okunnig vad gäller uppfödning.

2) En blandras är billigare och lockar ofta till sig fel sorts människor.
Vilket ogynnar hunden som ofta får byta hem ( omplacering )

3) Köparen är ofta okunnig och "uppfödaren" inte lika noga med vart valpen hamnar, det leder i sin tur till att hunden far illa.

4) Köparen diskuterar som några av er här inne, en blandras passar som sällskap . ( hur man nu kan vara så dum att tro det ) det beror ju helt på vad hunden har för raser i sig...

Nej jag är emot blandrasavel just för hundarna skull.. "uppfödaren"
och köparen besitter ganska ofta för lite kunskap )

Alltid lika roligt med folk som skriver sina åsikter o blandisar :p
Jag har haft och har blandis nu.Faktum är de hundar jag haft genom åren så har blandraserna vart friskast och "helast" jämnfört med de renrasiga jag ägt. :smirk:
Jag tvekar inte en sekund att skaffa blandis,men däremot aldrig en blandis med bruksras i.Eftersom det är så mycket skit med bruksraserna så vågar man inte. :eek:

Hm..

Jag tycker inte illa om blandsraser utan dom som föder upp blandraser utan
ett giltigt syfte.

Okej. Men det kan ju inte vara något som seriösa uppfödare avlar på?

glee skrev:
Okej. Men det kan ju inte vara något som seriösa uppfödare avlar på?
Trodde inte jag heller för några år sedan.Men efter att ha jobbat med förmedling så blev jag chockad vad många oseriösa det finns ,allt för pengarna.Men också inom blandisbiten också.Det fullkomligt sprutar med blandis valpar och alla så avlar de friskt.Lätta pengar men ack så många som vandrar :( Men det är klart, hade det inte vart för alla vandrande blandisar som säljs efter några månader pga allergi osv så hade det inte funnits så många förmedlingar heller.

Senast ändrad:

Tråkigt att det är så. :( Men det är väl ännu en anledning till att inte skaffa blandras, föräldrarna kan ju ha hur mycket sjukdomar som helst och ingen bryr sig om att kolla upp det heller. För det är väl inte många som röntgar sina blandraser, ögonlyser, gör div tester osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 917
Hundavel & Ras Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans. Vi hade en...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 237
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar