Blandras eller ej?

Sv: Blandras eller ej?

Jag tyckte inte heller det var viktigt, tills jag förstod att det är de oreggade "sällskapsbordrarna" som gör att folk tror att borders inte behöver valla, inte är så aktiva egentligen. Eftersom dessa oreggade hundar ofta presenteras som renrasiga så tror folk att de är representativa.

Innan jag började valla så trodde jag inte att det var nån större skillnad på reggad vs oreggad border. Idag ser jag knappt några likheter mellan reggade och oreggade, utöver utseendet. Mentaliteten hos de oreggade är ofta helt och hållet olik den hos hundarna som är prestationsavlade på vallningen!

/Migo

Jag vet också hur viktig skillnaden är, det är inte det det handlar om.

Däremot tror jag helt enkelt inte att de här "familje border kållisarna" kommer att försvinna. Därför tror jag att det är bättre på att satsa på kunskap och medvetenhet och ffa raskunskap hos valpköparna.
Att det säljs "skethundar" eller hundar under "falsk marknadsföring" kommer nog alltid att finnas där, precis som att folk på blocket alltid kommer att sälja bilar för mer pengar än de är värda. Man måste leta och förstå själv.

Kort sagt: Att få väck buskaveln tror jag är ett större (omöjligt) projekt än att få valpköpare att söka kunskap. Hur det nu ska gå till.

Jag vet inte! :p
Men min första tanke är att det ju går att få en ras att dras med dåligt rykte trots att det handlar om reggade hundar; alla uppfödare satsar ju inte direkt på det (jag själv tycker) som är viktigt hos hundar, typ funktion och mentalitet. Oseriösa uppfödare/linjer kan nog få minst lika dåligt rykte trots att de är reggade, om inte aveln är bra så att säga.

Att en hund är registrerad är ju egentligen ingen garanti för att det är en bra hund, tyvärr.

Det har du såklart helt rätt i!
Jag tänker dock att risken kanske är större om man avlar på oreggade hundar, inte för att dom hundarna nödvändigtvis behöver vara sämre men det kanske blir mer ogenomtänkta kombinationer och valpar bara för "att" liksom.

Migo: Okej det är ett dåligt ryckte ;)
Nu är ju knappast DSG en arbetsras som BC men den har ju ändå sina egenskaper som gör att vi som har rasen älskar den. Jag tror att risken är större att någon som avlar på oreggade hundar tummar på det rastypiska både egenskaper och utseende.

Men som t.e.x border collie, uppfattningen om att dom fungerar utmärkt som sällskapshund kan ju inte komma från en seriös uppfödare. Inte för att det är ett dåligt ryckte men bara ett exempel :)

Nej inte seriös, det sa jag aldrig!

Men ta ett exempel; det finns en specifik ras, där alla hundar jag träffat förutom en (1) är helt bedrövliga mentalt, har träffat ca 40 stycken ur olika linjer, även om de flesta tillhört samma kennel. Den kenneln ses som "seriös" och bortsett från just den kenneln så finns det problem som är helt genomgående trots att valparna är reggade och "godkända" enligt rasklubbens kriterier.

Detta är en sk sällskaps- eller allroundhund och man stöter kanske inte på samma problem hos t ex border collies, men nog fan vet jag reggade hundar som jag aldrig hade tagit i med tång även där!

Jag tror helt enkelt, sammanfattningsvis, att det är mer konstruktivt att utbilda hundköpare än att störa sig på säljare. För det kommer alltid att finnas bajshuvuden.

Jag tänker dock att risken kanske är större om man avlar på oreggade hundar, inte för att dom hundarna nödvändigtvis behöver vara sämre men det kanske blir mer ogenomtänkta kombinationer och valpar bara för "att" liksom.

Det håller jag med dig om!

Menade inte att du påstått att det påståendet kom från en seriös uppfödare :)

Och ja egentligen är det ju bättre att utbilda eventuella köpare än att störa sig på säljare. Försvinner efterfrågan så kommer ju även dessa "uppfödare" sluta att ta kullar.

Och ja egentligen är det ju bättre att utbilda eventuella köpare än att störa sig på säljare.

Jag tror i alla fall att det är den minst misslyckade vägen.
Nötter kommer liksom aldrig att försvinna tror jag tyvärr, hur man än gör. Det innebär också att det alltid kommer att finnas folk som säljes "familjebc's" och folk som köper dem.

Jag slutar dock inte att hoppas!

kl

Renrasig = Stambokförd av stamboksförande klubb, oavsett om det är SKK, AKC, UKC, JRGB, ISDS eller vad det nu kan vara.
Är hunden inte stambokförd finns inga garantier för att den är renrasig.
Personligen tycker jag sämre om avel på sk renrasiga oreggade hundar, än blandrasavel.

Ett sätt att komma åt aveln av City Borders, är att SVaK anslutna uppfödare annonserar på blocket, då kan alla spekulanter se att reggade BCs ofta inte är dyrare än de oreggade.

kl

Ett sätt att komma åt aveln av City Borders, är att SVaK anslutna uppfödare annonserar på blocket, då kan alla spekulanter se att reggade BCs ofta inte är dyrare än de oreggade.

Det var ju en bra idé!
Frågan är bara hur ofta det är priset som avgör mellan reggat och oreggat. Kanske är det just "familjehunden utan vall som passar till agility" som lockar?

Jag tror personligen det som lockar är "Åh vilka söta valpar och de bor nära oss! Dessutom är de billiga! Vadå vallning?":cool:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 751
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
18 126
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 531
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka