Sv: Blandras eller ej?
Jag vet också hur viktig skillnaden är, det är inte det det handlar om.
Däremot tror jag helt enkelt inte att de här "familje border kållisarna" kommer att försvinna. Därför tror jag att det är bättre på att satsa på kunskap och medvetenhet och ffa raskunskap hos valpköparna.
Att det säljs "skethundar" eller hundar under "falsk marknadsföring" kommer nog alltid att finnas där, precis som att folk på blocket alltid kommer att sälja bilar för mer pengar än de är värda. Man måste leta och förstå själv.
Kort sagt: Att få väck buskaveln tror jag är ett större (omöjligt) projekt än att få valpköpare att söka kunskap. Hur det nu ska gå till.
Jag tyckte inte heller det var viktigt, tills jag förstod att det är de oreggade "sällskapsbordrarna" som gör att folk tror att borders inte behöver valla, inte är så aktiva egentligen. Eftersom dessa oreggade hundar ofta presenteras som renrasiga så tror folk att de är representativa.
Innan jag började valla så trodde jag inte att det var nån större skillnad på reggad vs oreggad border. Idag ser jag knappt några likheter mellan reggade och oreggade, utöver utseendet. Mentaliteten hos de oreggade är ofta helt och hållet olik den hos hundarna som är prestationsavlade på vallningen!
/Migo
Jag vet också hur viktig skillnaden är, det är inte det det handlar om.
Däremot tror jag helt enkelt inte att de här "familje border kållisarna" kommer att försvinna. Därför tror jag att det är bättre på att satsa på kunskap och medvetenhet och ffa raskunskap hos valpköparna.
Att det säljs "skethundar" eller hundar under "falsk marknadsföring" kommer nog alltid att finnas där, precis som att folk på blocket alltid kommer att sälja bilar för mer pengar än de är värda. Man måste leta och förstå själv.
Kort sagt: Att få väck buskaveln tror jag är ett större (omöjligt) projekt än att få valpköpare att söka kunskap. Hur det nu ska gå till.