blandras Bordercollie o schäfer

Rotterö

Trådstartare
Finns det någon som har en hund med denna blandning??

Hur är det att ha denna blandning i en hund?

Min dotter funderar på att ta hand om en sådan hund.

Sv: blandras Bordercollie o schäfer

"min hund"

Speedad hund med lätt att få tics och neuroser samt hang-ups.
Lättlärd på gott och ont. Behöver en fast men mjuk hand. Konsekvens är viktigt som för alla hundar. Min tjuvvallar om hon får får chansen, mest människor. Bilar och cyklister har varit intressant, men det har vi rett ut. Huvudet snurrar dock glatt på, även om hon inte fjantar efter. Stressar upp sig fort, men stressar av lätt.

Jo. Det är en sann beskrivning.

Min hunds bästis:

Fullständigt pinntokig
Mycket bra med andra hundar, aldrig aggressiv men hög i rang
SANSLÖST förarvek. Höjer du rösten rymmer hon direkt in i ett annat rum
Lättlärd, lydig för det mesta, gillar agility
Jagar

Jag har en och det är den lugnaste klokaste hund jag haft nångång, helt underbar....han "kan" allt innan man lär honom, han kan gå lös vartsomhelst...han är så klok att jag blir tårögd

Bolltokig är han, men jag kan bara med normal röst säga att han kan ta bollen och gå med den nån annanstans......å då gör han det :love:

jag bodde granne med en sådan korsing innan.. och jag kan säga att jag tykte inte alls om den hunden.
opålitlig.
jag var dum och lät han leka med min tik som bara var runt året, (den ca 2 år) vips så fick han spelet och klippte henne rätt i sidan..
(hon hade som TUR var täcke på sig, fick inte en skråma men hon skrek rätt ut för hon fattade ingenting.. vi är tre vittnen som såg det hela.. han kom från ingenstans, hon såg honom inte alls och han sprang rätt in i sidan på henne, kom snett bakifrån..)
efter det så hade varken grannen eller hunden något att göra på min sida av trädgården. han stack gärna och jagade hästar, bilar katter osv i området. givetvis så spelade ju stor roll in att hans matte var totalt pantad. men vill man inte ut och röra på sig när man har en enegisk hund så får man problem. (och alla andra omkring..)
(sen finns det en hel novell med skit hunden gjorde för hon inte hade någon som helst koll, kissade på vår rentvätt, ytterdörr gode ditt och datt osv osv.., en annan historia. )

så nej,jag tycker inte hon ska ta en sån hund om man inte vill ha en hund att jobba med ordentligt....(mycket huvud gympa mao)
hon kanske kan skaffa en renrasig hund så man vet lite vad man har i kopplet iallafall?

Detta är en omplaserings hund på 10 mån ca
Vi kollade på henne i går. Hon verkar mycket godmodig. Snäll lugn.
Skäller inte .
Hon har bestämt att prova 1 mån. Hon fungerar mycke bra med andra hundar.
Det är en släkting som jobbar med att ta hand om missskötta hundar. Dom har haft denna i 2 mån nu. Dom gillar henne .

Agillity är en grej de skall göra. Hon är lik bordercollin liten nätt
lite schäfer i ben o rygg tycker jag svårt att säga.

Jag vet en sådan blandning som är superfin, men hon har en väldigt duktig förare dom tävlar i klass 3 i lydnad och är suveräna i agility. Lite skällig när hon är rastlös men annars verkar det vara en supertrevlig hund.:smirk:

Finns det någon som har en hund med denna blandning??

Hur är det att ha denna blandning i en hund?

Min dotter funderar på att ta hand om en sådan hund.

Hej...

Vi har en 6 årig hane av den blandningen...
han är helt underbar!!!
sjukt snäll, (både mot hundar och människor/barn och andra djur), extremt lättlärd, men KRÄVER oxå syselsättning, bör inte skaffas om man inte är VÄLDIGT intresserad av träning/tävling... Måste aktiveras.... väldigt beroenda av rutiner och tider...

Tyvärr så är han extremt pipig och gnällig... hela tiden i vaket tillstånd så "pratar han".

men skulle aldrig vela ha en annan....

way to go girl... du får aldrig en trist minut...

Lycka till

Min dotter har vuxit upp med rotweiler
Just nu har vi en som är jämn gammal med denna blandras tjej.
Min dotter är duktig med hund.
Hon har i dag anmält sig till nybörjar agillity. De har hämtat hem hunden i dag. Det har fungerat mycket bra.
Vi gick en lång promenad med min o hennes tik. Fungerade kanon bra ihop. Hon har inte gjort ett pip skällande på hela tiden.

Vill gärna ligga och mysa. Fast hon får börja från valp stadiet med att lära in allt. Hon kan inget.
Jag tror det blir en fin hund att jobba med.
tack alla som svarade

Träningskompisen har en BC/schäfer-blandning. Han är en trevlig men fruktansvärt energisk hund. Han ser ut som en schäfer förutom färgen som kommer från BC:n. Även om man är förhållandevis tung så är han snabb och smidig som en BC fast gnäller, piper och skäller som en schäfer.

Jag vet inte hur han är hemma utan träffar honom bara på klubben när vi tränar. Fast jag kan säga att det inte är en hund som jag skulle köpt, lite för mkt hund för min smak

/Jenny

Denna lilla tjej som dom hämtade igår är helt under bar. Snäll skäller inte knäller inte. Lyssnar på vad man säger. Tillgiven kelgo och lekfull.
Den har ju växt upp i ett miss skött hem. Om hende tagen av polis. Så den har klarat sig mycket bra.

Min tik och denna lilla tjej leker så bra ihop. Dom 'är nästan lika gammla.
Ända som den inte kan är rummsren. Bajsar inne på natten. Men det går bra på dagen.

Hon är så söt

Vi har en likadan blandning. Den är härlig. Försöker hitta likadana hundar och stötte därför på ditt meddelande.
Hon är livlig, lär sig lätt, har stark vallinstinkt - vi håller på lär oss valla får och tänker köpa några inkommande sommar så vår hund för att kunna syssla mera med det.
Kräver både mental och fysisk aktivitet. Ytterst människokär!

Senast ändrad av en moderator:

Tråden är flera år gammal så ts har nog fått reda på vad det är för psyke på hunden.
Vill bara svara på att det går inte att säga att en blandning blir si eller så. Det går bara att anta. Den Border/Schäfermix jag känner är lugn, godmodig, snäll och gillar att ta det ganska lugnt. En helt underbar hund! Men nästa jag möter med samma blandning kan vara en speedkula, det återstår att se.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 517
Senast: Sel
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 476
Senast: Ginne
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka