Blandbädd?

DarkInNight

Trådstartare
Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett.

Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev bara extremt blött.
Så sen dess har jag blandat kutterspån och torv och mockar ur det blöta.

Har haft torvbädd tidigare med andra hästar och det är dels himla smidigt, mjukt att stå på, ingen ammoniaklukt, ekonomiskt, mindre slit osv. Jag saknar det!

Så, jag behöver input. Hur anlägger jag bäst en permanentbädd till två hästar som kissar mycket? Flera olika ströer?

Gjutet golv. Halm fungerar inte.

Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett.

Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev bara extremt blött.
Så sen dess har jag blandat kutterspån och torv och mockar ur det blöta.

Har haft torvbädd tidigare med andra hästar och det är dels himla smidigt, mjukt att stå på, ingen ammoniaklukt, ekonomiskt, mindre slit osv. Jag saknar det!

Så, jag behöver input. Hur anlägger jag bäst en permanentbädd till två hästar som kissar mycket? Flera olika ströer?

Gjutet golv. Halm fungerar inte.
Jag hade försökt göra en kisshög ute, i en del active stable och liknande så kan man hitta lite tips.
Jag har dom samma problem, jag har valt att lägga ett tjockt lager halm underst, en vecka senare öser jag på med spånpellet. Halm är dåligt på att suga upp och upplever att det "leder" inte upp kisset. Men det kräver ju mycket av båda, men behöver oftast bara fylla på efter ett par månader.

Lägg en halmhög ute, kan göra de pinkar där med lite tur.
Jag hade försökt göra en kisshög ute, i en del active stable och liknande så kan man hitta lite tips.
Jag har dom samma problem, jag har valt att lägga ett tjockt lager halm underst, en vecka senare öser jag på med spånpellet. Halm är dåligt på att suga upp och upplever att det "leder" inte upp kisset. Men det kräver ju mycket av båda, men behöver oftast bara fylla på efter ett par månader.
Jag har en shettis som älskar halm, men det kan kanske vara värt ett försök ändå ifall jag hittar halm som inte är så god.

Jag lägger spån underst och sedan halm på det. Mockar bara bort bajshögarna och tycker att det håller sig fräscht. Gjuten platta som botten.

Spånpellets och sedan halm över hade jag i fölboxen förrförra året. Fungerade super! Blev det genomblött så lyfte jag upp halmen och hällde på mer spånpellets under, enkelt och var alltid torrt. Otroligt lättmockat med!

Jag har en shettis som älskar halm, men det kan kanske vara värt ett försök ändå ifall jag hittar halm som inte är så god.
Det är därför jag vill ha halm underst, har jag det överst så börjar de skita där inne, samtidigt som det är av halmen. För mina blir det väldigt ohygieniskt. Mycket bättre som jag beskrev tidigare + lite halm i ett hö som de kan äta av. De använder skyddet mer lagom då.

Liknande trådar

Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: Fideli
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 407
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 127
Senast: Pancakes
·
S
Anläggning Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall...
2
Svar
30
· Visningar
5 752
Senast: Sharonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar