blandade frågor ang distans

M

misterhultspyret

hej
har lite blandade frågor angående distans.
är det någon som rider distans med en häst med mycket muskelmassa typ quater,paint?
i så fall hur går det?
är det mycket krävande att ställa upp i en prova på och clear round?
vad krävs för att få tävla i dom?

Sv: blandade frågor ang distans

misterhultspyret skrev:
hej
har lite blandade frågor angående distans.
är det någon som rider distans med en häst med mycket muskelmassa typ quater,paint?
i så fall hur går det?
är det mycket krävande att ställa upp i en prova på och clear round?
vad krävs för att få tävla i dom?

Jag känner folk som rider distans på nordsvensk och fjording. De har hittills ridit så långt som 8 mil.

Distanser upp till 5 mil (CR är 4-5 mil) är inget problem att starta vilken häst som helst i, bara den är i bra kondition. Det är inte så krävande att ställa upp i distanser upp till 5 mil alltså.

Distans som är TR reglerat börjar med CR. Alltså kan det vara så att du kan rida kortare distanser utan att behöva allt som TR kräver. Fråga arrangören, till den aktuella pröva på eller träningsritten du vill delta i, vad som krävs.

För CR krävs grönt kort, medlemskap i en klubb, ryttarlicens (kostar 165kr) och vaccination av hästen.

Titta gärna in här och lär dig mer.
www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka