blanda mineralerna i betforen?

jenny82

Trådstartare
Jag undrar om man kan blanda i mineralerna i betforen innan betforen har svällt? Alltså precis samtidigt som jag häller på vattnet i betforen...
Min häst tycker inte om mineraler utan lämnar kvar det i krubban, så därför tänkte jag att det kanske blir bättre att blanda mineralerna i betforen om det går, bara inte mineralerna blir förstörda då.
Är det ok att göra så tror ni?

En till fråga..
Ska lucern i pelletsform blötläggas innan utfodring? Hur länge isf?
Har för mig att jag läst det nånstans:cool:

Sv: blanda mineralerna i betforen?

Självklart kan du det.. Det enda som kan hända är att mineralerna kan "spolas" ner till botten på hinken. Eftersom de oftast är tyngre än resten av maten.
Luzernpellets brukar då jag blöta, tror det är bäst.
Sväller JÄTTEmkt..

Tack för svaret.
Då ska jag blanda i mineralerna där.

Men man kan väl ge lucern torrt oxå?
Eller det kanske är godare för hästen att ge blött...

Helt ärligt så vet jag inte.. Tror att detär bäst att blöta upp det. Men iofs så ger man ju typ krafft torrt så...??? Men min rek.. är att blöta, ifall.. Man vill ju inte ha en foderstrupsförstoppning!

Men hur länge kan då lucernen ligga blött då utan att bli förstört?
Vi gör iordning foder i förväg, det är därför jag undrar.

Jag ger mina två hästar torr lussern. Det är inte farligt. Det är inte som betfor som sväller. dom löser upp sig bara. Jag lägger alltid mineralerna sist i betforn, för dom blir som cement i hinken annars. En annan häst ger jag bara pelleterade mineraler i den vanliga maten, för han äter dom.

Lusernpellets sväller!!! Krafft t.ex. rekommenderar själva att man ska blöta pelletsen för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Prova själv att tugga på en torr pellets så känner du hur den "växer" och blir rätt torr och stabbig i munnen.

När jag ger lusern blötlägger jag som vanligt med ev. betfor, tänker på att ha i mycket vatten. Jag blötlägger sen eftermiddag/kväll och så utfodras det på kvällen och/eller morgonen.

Mineraler blandar jag direkt med betfor vid blötläggningen.

Lusernpellets sväller!!! Krafft t.ex. rekommenderar själva att man ska blöta pelletsen för att minska risken för foderstrupsförstoppning. Prova själv att tugga på en torr pellets så känner du hur den "växer" och blir rätt torr och stabbig i munnen.

När jag ger lusern blötlägger jag som vanligt med ev. betfor, tänker på att ha i mycket vatten. Jag blötlägger sen eftermiddag/kväll och så utfodras det på kvällen och/eller morgonen.

Mineraler blandar jag direkt med betfor vid blötläggningen.

Ok, så du menar att man kan blanda betfor o lucern i samma hink och sen hälla på vatten? Det låter ju smidigt isf. Och mineralerna är det bara att hälla på oxå då i samma hink?

Tack för svaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Ace
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 938
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 459
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka