Blanda halmpellets och torv?

Irmis

Trådstartare
Är det någon som har provat att blanda halmpellets och torv? Eller någon som har någon teori hur det skulle fungera? För och nackdelar? :)

Jag har halmpellets till min häst nu, men jag tycker att det funkar sådär till just henne.
Endast torv vill jag inte använda pga att det blir så mörkt och tråkigt (för min skull alltså).

Jag ska kanske tillägga att min häst har kronisk bronkit.

Hon är väldigt allergisk mot spån.
Halm går sådär.
Pappersströ känns uteslutet då hon väldigt lätt får liggsår på utsidan av hasen, dessutom har jag hört att det inte kan slängas hur som helst (stämmer?).

Vilket är det bästa alternativet? Prova att blanda torv/halmpellets? Bara torv? Eller har jag redan det som är bäst, nämligen bara halmpellets?

Tips och åsikter mottages väldigt gärna :)

Sv: Blanda halmpellets och torv?

Jag har inte provat halmpellets själv men min häst står just nu på torv. Jag tycker att det funkar super! Håller man bädden ren och fräsch tycker jag absolut inte att det blir mörkt och tråkigt. Nerpissad torv kan jag däremot hålla med om att ser väldigt mörk, tråkig och äcklig ut men så länge man mockar och håller efter är det perfekt :) Lättmockat också, tar bara 2 minuter för mig så extra pluss för det ;)

Jag har provat och tyckte inte att det funkade särskilt väl, det enda som har funkat bättre är spån men det kunde du ju inte ha.

Hej, har wellpappströ från Laxåbruk till vår hosthäst. Fungerar bra och ger ett fast sviktande underlag

Nu har jag blandat halmpellets och torv och jag tycker att det fungerar hur bra som helst! Riktigt nöjd med resultatet :)

Nu har jag blandat halmpellets och torv och jag tycker att det fungerar hur bra som helst! Riktigt nöjd med resultatet :)

Berätta gärna hur du gör, mängd osv.

Ska flytta in i ett stall där de strör med torv. Med halm och torv slipper de betala för tömningen av kontainern så det är dom alternativen som finns. Har tidigare blandat spån och torv och tyckte det funkade bra och undrar därför över torv/halmpelletsvarianten.

Nu står min häst på lösdrift (äntligen!), så nu är det torv och vanlig halm som gäller.
Ett tag i vintras hade jag torv och halmpellets, och det fungerade jättebra tyckte jag! Jag hade mera torv än halmpellets 60/40 kanske, men det gör du som du själv tycker blir bäst :)
Tycker att det blandat ihop blev bättre än vad torv/halmpellets har varit var för sig.
Jag mockade ur precis allt varje dag, så jag fick ju aldrig till någon riktig stabil bädd. Men skulle jag stalla in henne igen, så skulle jag helt klart blanda det igen :)

*kl*
Jag skulle gjort så att jag la torven i botten för att suga upp pisset, jag antar att det är pisset som du tycker det fungerar sådär med..
Då blir pisset till en kaka i torven och du kan lätt mocka ut den och lägga nytt och sen halmpelletsen över! Det tror jag på! Så har vi gjort när vi haft halm som jag tycker suger upp pisset dåligt. Torv där det kissas och sen halmen över.. fungerar perfekt och luktar ingenting!

Nu står min häst på lösdrift (äntligen!), så nu är det torv och vanlig halm som gäller.
Ett tag i vintras hade jag torv och halmpellets, och det fungerade jättebra tyckte jag! Jag hade mera torv än halmpellets 60/40 kanske, men det gör du som du själv tycker blir bäst :)
Tycker att det blandat ihop blev bättre än vad torv/halmpellets har varit var för sig.
Jag mockade ur precis allt varje dag, så jag fick ju aldrig till någon riktig stabil bädd. Men skulle jag stalla in henne igen, så skulle jag helt klart blanda det igen :)

Tack! Låter ju bra att det funkar att blanda. Har köpt 8 balar torv att börja med och det är ju lite synd att inte använda upp det. Har tidigare haft halm, spån, torv/spån + att min förra häst stod ett tag på halmpellets men då mockade jag inte själv. I det stallet använde de ett tag importerade pellets, rätt många påsar var det mögel i så dessa fick kasseras (tror att de fick byta hos leverantören). De var inte så imponerade men det kan ju ha att göra med kvaliten på pelletsen.

Tycker torv funkar rätt bra men att det kan vara svårt att se vad som är bajs och vad som är torvbitar (framförallt när man nyligen strött in nytt) så jag vill gärna ha nåt som ljusar upp bädden lite.

Kommer nog att lägga bädd men putsa den rätt väl, vet av erfarenhet hur tungt det är att tömma ut en tjock bädd till sommaren...

Blir nog till att köpa hem lite pellets och testa helt enkelt.

Nu har hästen kommit hem från betet och boxen (ca 12 m2) är strödd med 3 torvbalar och 5 påsar pellets (13kg/påse).

Hittade i Vellinge så det var nära och bra, den butiken har danska pellets.

Ska bli spännande att se hur det blir när pelletsen luckrats upp.

jag kor med endast halmpellets och tycker det fungerar toppen.. kiss platsen blir som sagt en kaka och bara att lyfta upp och slanga ivag. Har inte provat torv ngn gang sedan det i mina ogon inte ar speciellt ekologiskt bra (min asikt) och tycker inte heller om det morka.. Halmpellets suger upp sa bra att det aldrig ar nagon wet spot pa golvet.. vill tillagga jag har gummimattor med grus under.. tjocka mattor dock..
jag har hort folk som blandar men tycker da man tar bort funktionen av bada saker och det blir kaka pa kaka sa att saga.. men fungerar det for dig, varfor inte???

jag kor med endast halmpellets och tycker det fungerar toppen.. kiss platsen blir som sagt en kaka och bara att lyfta upp och slanga ivag. Har inte provat torv ngn gang sedan det i mina ogon inte ar speciellt ekologiskt bra (min asikt) och tycker inte heller om det morka.. Halmpellets suger upp sa bra att det aldrig ar nagon wet spot pa golvet.. vill tillagga jag har gummimattor med grus under.. tjocka mattor dock..
jag har hort folk som blandar men tycker da man tar bort funktionen av bada saker och det blir kaka pa kaka sa att saga.. men fungerar det for dig, varfor inte???

Har oxå halmpellets och tycker det funkar bra plus att det är mjukare för hästarna o stå i.

Vilket halmpellets använder du, märke?? Jag har inte riktigt fått in hur man gör med kisset för jag tycker inte att det blir någon direkt kaka, inte ens efter 1v. Men med halmpellets blir det billigare än någon annat strö.

Kan jag ha vattnat för mkt om det inte suger upp kisset så bra?? Har en ca 11m2 box och hade i 9st 14kg-16kg påsar och vattnade 2ggr med vatten kannan..

Men jag tycker halmpellets är det bästa ströet som finns och billigast. Fyller på med 1 säck i månaden :D

Ja då får du vattna bra, för våra halmpellets suger upp 4 l vatten per kg pellets.;)

Kl.

Jag använder bara halmpellets och tycker det funkar bra.
Jag vattnade det i början för att hästarna skulle trampa sönder det lättare.

Jag tar all avföring samt skrapar på ytan av urin fläckarna det som jag ser är blött.

Jag har använt torv, spån, halm, linströ och nu halmpellets som jag tycker är allra bäst.

Lättmockat och det blir en mindre gödselstack :) Sen tycker jag det ligger mer "stilla" än te x torv och spån..

Vet du adressen till hemsidan?? sökte på google men ingen lycka.

Någon som provat halmpellets.se?

Vet du adressen till hemsidan?? sökte på google men ingen lycka.

Någon som provat halmpellets.se?

Framgår inte på hemsidan vilket land de beställer pelletsen ifrån vilket jag inte tycker känns helt seriöst.
Personligen vill jag helst handla från närområdet (blev danska pellets för min del).

Prova att googla på Laga Bioenergi så får du nog träff.

Hästen har nu trampat sönder de flesta pelletserna (tror att de sugit åt sig av fukten i torven också vilket påskyndat processen för hon har bara stått inne en natt). Blivit ett bra sviktande och ganska fast lager. Ser betydligt fräschare ut än i de boxar som bara har torv.

Liknande trådar

Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 571
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka