Blanda halmpellets med spån?

Sv: Blanda halmpellets med spån?

använder inte de själv, kollar dock upp möjligheterna till att börja. Men nackdelen att blanda, har jag hört, är att halmpellets är att föredra när det ska gödslas ute på åkrarna. Även om man skickar iväg det till trädgårdar är det mer uppsatta att det inte finns med spån i dyngan, endast halmpellets. Tror inte det finns någon annan nackdel faktiskt.

Senast ändrad:

Ok, men det problemet har inte jag.

Spån är att föredra säger gubben som tar hand om gödseln men det var ok om jag använde halmpellets.

Jag har provat, och nackdelen var att halmpelletsen inte suger upp vätska lika bra när den blandas ut, i övrigt så är spån något man inte vill ha i jorförbättringsmedel eller i gödslet. Det bryts ju inte ner lika lätt som halmpellets eller torv.

Jag provar just nu spånpellset av ren nyfikenhet, annars använder jag halmpellets. Första intrycket är nej, men det är möjligt att jag ändrar mig. Vi får se.

Jag gör det nu och tycker att det fungerar bra.
Det känns lite fräschare på något sätt, men det kanske bara är jag som tycker så... ;)

Jag lägger halmpellets där min häst kissar och har spån över. Det funkar bra, blir inte lika mycket kisslukt och halmpelletsen suger upp kisset bra. Har man bara spån går det åt rätt mycket spån annars. Kan varmt rekommenderas ;)

*kl*

Tack alla, för input!

Skulle man kunna göra bädd i botten med halmpellets och sedan ett lager spån överst?

Det blir kanske lite behagligare att ligga på?
Om man kan hålla lagerna något sånär separerade.

Jag lägger ju bara halmpellets i botten där han kissar, resten spån. Det går säkert bra att ha hela botten med halmpellets och sedan spån ovanpå.

*kl*

Tack alla, för input!

Skulle man kunna göra bädd i botten med halmpellets och sedan ett lager spån överst?

Det blir kanske lite behagligare att ligga på?
Om man kan hålla lagerna något sånär separerade.

Jag har bädd i botten med halmpellets och sen "lös" halmpellets ovanpå. Hittar man en bra halmpelletsleverantör så är den riktigt fluffig. Vår ponny ligger varje natt, han får inte ens kissfläckar längre (skimmel).

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lingon
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 021
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 605
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka