blanda betfor med havre

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 971
C

caroline_star

Finns det ngt negativt med att blanda betfor och havre/korn tillsammans. Det är när man blötlägger det, jag tänkte om det kan bildas ngt gift i samband med att man blandar detta tillsammans med vatten.
Min stallägare sa precis till mig att det bildas ett gift där när man blandar detta tillsammans..

Mvh carrooo

Sv: blanda betfor med havre

Aldrig hört talas om!
Be om en närmare förklaring av stallägaren.:angel:

Det är många saker som missuppfattas och blir till konstiga myter som folk tror på och sprider utan att kunna motivera.

Det är inte bra att ha foder blötlagt för länge, bakterier bildas i blötläggningsvattnet om temperaturen är gynnsam (=sommarvärme, uppvärmt foderutrymme etc.) , och så småningom jäser fodret.
Men det gäller ju allt som förvaras fuktigt/blött, det är inget "magiskt" som sker just när du blandar vissa fodermedel i stallet.

ska inte blanda betfor å spannmål när det e riktigt varmt. kan börja jäsa...äckligt!!

Det är inte farligt att blanda betfor och havre. Men varför blötlägga havren? Hästen behöver tugga, och det gör den inte om havren är blötlagd.

Immer

nee, det var för att underlätta för stallägarn som en kompis gjorde detta åt sin häsr. han äter så mkt kraftfoder på morgonen o då sa stallägarn till mig att jag skulle säga detta till den hästägarn att det kunde bildas ett gift.. men ja hade aldrig hört talas om det innan så jag tänkte höra med ngn här om det e ngn som nånsin har hört det innan..

mvh carrooo

ska inte blanda betfor å spannmål när det e riktigt varmt. kan börja jäsa...äckligt!!

I det läget jäser betforen precis lika "bra" vare sig man blandar den med havre eller inte.

jag har alltid blandat min havre i samma hink som betforen, för att slippa ha två hinkar per fodring.
och mina hästar har överlevt och ätit med goood aptit :D:D

så tror inte det är farligt.

Nää, det är bara en myt skulle jag tro. Skulle vara intressant om du frågade stallägaren VAD för gift och VARFÖR det skulle bildas?

Jag har blandat betfor och havre i alla år. Nu blandar jag betfor och korn. Inga problem alls. Men man får tänka sig för på sommaren, men det gäller ju även om man bara blöter betfor. Eller något annat foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 186
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka