Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

OVE

Jag har läst och plågats. Gillar inte tonen, och försöker förstå mannen och blir bara deprimerad. Känns som den mer är skriven som ett filmmanus än en bok. Ger det ett tag till innan jag hivar den. Kanske "glömma" den på något offentligt ställe....

Men - låt oss ta tag i fem kapitel till ska försöka stå ut. Det kanske blir bättre?.

Kapitel 10 på måndag 23?

Jag kunde som sagt inte hålla mig, utan har redan läst ut den. Och, ja, jag gillar den väldigt mycket :) Jag gillar språket då det för mig blir väldigt levande och verkligt. Såpass att jag tycker den känns mer som en biografi på något sätt.
Gillar speciellt sättet som Ove försöker övertyga sig själv om saker, fast det är genomskinligt att det inte alls är så - som att han inte gillar katten, till exempel. Och dialogerna. Och att det, som jag skrev, känns så verkligt. Jag blir uppriktigt förbannad på vitskjortor och försäkrings-lurendrejare som sätter käppar i hjulet och förstör för Ove. För att inte tala om Tom - men han fick ju vad han förtjänade till slut.
Det finns så många guldkort, samtidigt som delar av historien är så ledsam. Men jag tycker att det balanserats på ett bra sätt.
Och jag som skjutit upp att läsa den för att jag inte trodde att jag skulle gilla den... Jag tokgillar den ju :D Ska definitivt läsa om Mormor också, lägger till den på "ska-köpa"-listan.

Har du köpt hela bokserien utan att veta om du gillar första boken eller ej? :p
Ja, jag chansade. Jag började med att se filmen, och gillade den. Sedan kom det ingen fortsättning på filmen (vad jag vet) och då började jag fundera. Bestämde mig för att önska mig böcker i julklapp och tomten lyssnade :) Och det blev ju bra eftersom jag i alla fall gillar Eragon (bättre än filmen) så känns det som jag kommer gilla resterande också.

Jag måste erkänna att jag inte är så döförtjust i Eragon, det lilla jag har sneglat på film/böcker. För att vara ärlig läser jag i princip inget annat än m/m nuförtiden (även om lite Diana Wynne Jones och Janet Evanovich ibland slinker in i läslistan).

Till alla: Hojta till om ni hänger på goodreads och vill ha en ny vän. :D

Aw, goodreads... En av (alltför många) sidor på min "orkar inte logga in och ta itu med mitt dåliga samvete, så jag låtsas att det inte finns"-lista...:o

Och @Barret , bara för att jag är knäpp och inte kan sluta tänka på det förrän jag vet: hur uttalar man ditt nick?! Är det "barret" som i "stickiga saker på granar" eller det engelskspråkiga namnet? Eller alternativ C?

@Monstermom
Bra gört! ;)

Jag tänker så som håret-barret, men det är bara jag. Därför tänker jag också att @Barret ser ut såhär i håret:

Evis-80-tal.jpg

Wohoo! Pappa hade Brobyggarna så den matchen är jag med i! :D

Ove var en sån bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig, jag sögs in så i storyn och karaktärerna att jag inte ville lämna dem! Skrattade och grät om vartannat. Men det bästa stycket i boken är enligt mig detta. Så enkelt men så otroligt fullt med information på en och samma gång. Och så roligt såklart :D
914053_10151660622230712_3852364_o.jpg

Om ni tyckte att Ove var för "lättsam" och skämtande så läs Mormor-boken. Den är mycket djupare och även om den också är rolig så är det inte samma "glättighet". Själv ser jag fram emot Britt-Marie var här! :D

Är det någon som har läst "Råna är guld och något annat"-boken? Är den i samma stuk som Ove, 100-åringen och Mormor?

OVE

Jag har läst och plågats. Gillar inte tonen, och försöker förstå mannen och blir bara deprimerad. Känns som den mer är skriven som ett filmmanus än en bok. Ger det ett tag till innan jag hivar den. Kanske "glömma" den på något offentligt ställe....

Men - låt oss ta tag i fem kapitel till ska försöka stå ut. Det kanske blir bättre?.

Kapitel 10 på måndag 23?
Nej tanten håll ut!!!
Min mamma tipsade mig om Ove för över ett år sedan och jag kände EXAKT som du. Fattade inte vad hon fallit så för. Men jag trillade dit. Skrattade och grät och hade jättehärliga stunder med boken. Min man blev sååå nyfiken av allt skratt och all gråt så han läste den och skrattade och grät han också.
Nu har vi "Ove" som en term hos oss. Vi går ut och ovvar, eller tycker att andra borde ova sig mera och ibland är bara någon för Ove helt enkelt!

@Monstermom Jag vet inte, det pratades väl om brobyggarna också?

Har vi något datum på Eragon? :)

Det var väl ikväll va? ;)
Måste lägga på ett kol, inte skaffat den än... :nailbiting:
Hmm, Brobyggarna... *går tillbaka i tråden och följer länkar som en duktig flicka* Åh, historiskt, suveränt. Hatar oftast historiskt, det är säkert nyttigt för mig eller nåt! :p

@Monstermom Jag köpte den inatt, men eftersom jag inte kan hålla mig när amazon föreslår andra böcker började jag på en annan istället. :rofl:

:rofl: Såklart! :rofl:

Men, oooh! Du är ju en såndär som handlar på Amazon! Får man fråga om råd?

Japp det får man. Alltså: Jag har inte en Kindle (Iriver Story HD), och när jag tänkte/försökte köpa en ebok från Amazon häromdan så skulle man välja nåt slags alternativ där man skulle ange vad man skulle ha den till (eller nåt, min hjärna är blöt vitmossa), men eftersom jag ingen kindlevariant har så fanns bara nåt slags amazon-cloud (som sagt: mossa) att välja på. Och jag vill ju ha filen så jag kan konvertera till min läsare. Går inte det? :nailbiting:

(Sen hittade jag Smashwords istället, där boken fanns - så suck it, Amazon!)

@Monstermom Hmm, du kan ju alltid läsa på typ din smartphone, men jag vet inte om de går att konvertera. Eller alltså, mobi går ju generellt att konvertera med programmet Calibre, men jag vet faktiskt inte hur det är med filen om du köpt den, om du får den till datorn då så den går att konvertera eller om den är blockad? Men jag vet ju att när jag köpt från bokus har det gått utmärkt att ladda ner och konvertera. Men vet som sagt inte om det finns en blockering mot det när du köper den. Kolla Barnes and Noble annars? :)

@Monstermom Hmm, du kan ju alltid läsa på typ din smartphone, men jag vet inte om de går att konvertera. Eller alltså, mobi går ju generellt att konvertera med programmet Calibre, men jag vet faktiskt inte hur det är med filen om du köpt den, om du får den till datorn då så den går att konvertera eller om den är blockad? Men jag vet ju att när jag köpt från bokus har det gått utmärkt att ladda ner och konvertera. Men vet som sagt inte om det finns en blockering mot det när du köper den. Kolla Barnes and Noble annars? :)

Jo, konvertera klarar jag ju av om jag bara får nävarna på filen. Men när det stod "cloud"-ettellerannat så drog jag öronen åt mig för det lät för mig som om jag inte skulle få någon fil utan bara tillgång till boken online... Nätack, tänker jag.

Nu hittade jag ju just den ändå som sagt, men Amazon har ju ett väldigt stort utbud så känns synd om man inte kan handla av dem ändå...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka