Blå Boken

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Jag skulle vilja veta innan jag beställer den, vad för slags statistik som står i den.

Är det enbart betäckningsstatistik för levande hingstar i avel? eller står även avlidna hingstar med? Förstår om dom inte gör det, men om jag tex vill söka på en hingst som dog för en rimlig tidsperod sedan, dvs söka på sammanlagt betäckta ston, finns det att läsa? samt hur avkommor blivit (typ tävlingsttatistik eller utställningsresultat)

många vimsiga frågor, men jag vill veta fakta för fler hingstar i avel än de som finns just idag för att planera dagens avel på bästa sätt genom att kolla upp "förfäderna" hänger ni med?

när kom den senaste ut? har tittat på SH:s sida men där finns bara 2002.

OBS! är intresserad av ponnyavel, så halvblodshingstarna är inte intressanta (om det är så att de har en annan typ av bok ni vet om)

Raserna som finns med är:
Engelskt fullblod
Arabiskt fullblod
Angloarabiskt fullblod
Svenskt halvblod
Lipizzaner
Morganhäst
American Quarterhorse
American Painthorse
Shagyaarab
Knabstrupper
Frieserhäst
American Curly
Rysk Basjkir
Nordsvensk brukshäst
Ardenner
Fjordhäst
Shire
Islandshäst
Russ
Haflinger
Connemara
New Forest
Welsh kat A, B, C och D
Shetlandsponny
Dartmoor
Exmoor
Svensk Ridponny

Det är betäckningssiffror och fölningsresultat, ägaruppgifter, stam, BLUP, ston som fått avelsdiplom och hopp/dressyrdiplom, SH's styrelse med mera. Är bara hingstar med som var i avel det året som finns med i boken.

2002 är den senaste, finns äldre att köpa och 2003:an är på väg! :)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 851
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar