Bjuda alla eller? 6års kalas

jerseyko

Trådstartare
Sonen fyller 6 år och igår skrev vi inbjudningskort till hans klass.
Men så är det en flicka i klassen han inte vill bjuda. Han vart verkligen jätteledsen och grät när han skulle sova.
Jag frågade honom varför, å han berättade att hon retas och bara leker med dom stora och bråkiga barnen. Jag frågade om hon var elak mot honom men det var fler i klassen.

Hur tusan gör man nu? Jag förstår ju honom att han inte vill bjuda henne. Men hur gör man med dom andra?

Hur har ni löst det?

Sv: Bjuda alla eller? 6års kalas

Vi har bara bjudit dem vi vill ha på kalaset d.v.s sonens/dotterns kompisar. Absolut inte hela klassen utan max ca 10 personer.

Man delar ju ändå inte ut korten i skolan så alla ser så då är det ju inget problem att man inte bjuder alla.

(OT: Har du flyttat "hem" till berga igen? :) )

Bjuda bara killar, bjuda max fyra till sex barn -hans bästa kompisar.

Bjuda hela klassen tjejen också och kika lite närmare på henne för att se vad hon är för en och om man borde prata med hennes föräldrar. En sak är säker, hon lär ju inte kunna retas med honom när du är där.

Att bjuda hela klassen men inte tjejen är inte ett alternativ. Bara för att någon är läskig behöver inte det betyda att hon inte är mobbad... eller kan bli. Eller i alla fall lär storgråta förtvivlat.

Man bjuder inte alla (utom en) utan kommer överens om att bara bjuda X antal barn. Vi har hållit oss runt 5 barn (sonen fyller 5 år i år). Sedan får barnet bestämma vilka X barn som ska bjudas.

Haller med dom andra, antingen bjuder man alla eller bara nagra. Att bjuda alla utan en är inte snällt,

Dom är bara 11 st i hans klass. Därför får han bjuda alla. Jag ska prata med honom i kväll. De blir alla eller bara grabbarna i så fall.

Zoya: Ja efter separationen träffade jag en ny man och först bodde vi i Rimbo men behövde större och hamnade i Åkersberga igen, eller inte direkt i berga, bor i Wira Bruk sen april i år :)

Bara bjuda killarna i klassen, eller bjuda dem han brukar umgås med mest? Det sistnämnda kan ju visserligen bli ett problem i en liten klass, om det är så att alla utom just den där flickan brukar umgås.

När jag fyllde sex år bjöd vi absolut inte alla, vår klass var delad i två och i min grupp var vi nog ungefär lika många som i din sons klass. Jag ville bjuda någon från den andra gruppen också, och då blev det istället att jag fick bjuda max fem personer istället för att bjuda alla.

Han är ju ny började här när skolan började så han har inte riktigt hunnit hitta några riktigt nära vänner. Men vi gör så att vi bara bjuder grabbarna.

Vi har samma dilemma. Tösen fyller år nästa vecka och ska ha kalas. Jag frågade henne igår vilka hon ville bjuda och hon räknade upp alla utom en kille. Jag frågade varför och hon tycker han är jobbig. Och det håller jag med om. ADHD varning på honom ärligt talat av det jag ser av honom. Men jag lyckades övertala henne till att bjuda honom med och hon hoppades på att han inte hittar på något som hon sa. Det kändes fel att utesluta en enda. Vet själv hur det känns då jag alltid blev utesluten från kalas.
Antingen ingen eller alla. Alt. en mindre skala men inte utesluta bara ett barn.

Vi har bara bjudit dem vi vill ha på kalaset d.v.s sonens/dotterns kompisar. Absolut inte hela klassen utan max ca 10 personer.

Man delar ju ändå inte ut korten i skolan så alla ser så då är det ju inget problem att man inte bjuder alla.

(OT: Har du flyttat "hem" till berga igen? :) )

Men det kommer ju givetvis att pratas om kalaset i skolan.:banghead:

Men det kommer ju givetvis att pratas om kalaset i skolan.:banghead:

Ja och? I mina barns klasser är de gott över 20 stycken och det är då ingen som någonsin bjuder alla. Detta har barnen verkligen inget problem med. Det är ju en sak att bjuda alla förutom en men så uppfattade inte jag att man skulle göra ändå.

Är det inte bättre att servera tårta på skolan istället? Då slipper man krånglet att föräldrarna ska svara och alla får en bit tårta. :cool: Gjorde det för tösens kalas på dagis och kommer att göra så även när hon börjar skolan. Hon fyller ju på sommaren men då bara kommer man överens med fröknarna så att man kan göra det tex i början av terminen på en rolig timme :p :D :cool:

När mina barn gick i skolan så blev vi ombedda att inte dela ut inbjudningskort till kalas i skolan om inte alla barn var bjudna. Det tycker jag var bra

Själv tycker jag det är ett väldans oskick att ta med glass och sötsaker till förskola/skola. Som föräldrar vill jag påverka det själv och det måste väl finnas åtminstone EN godisfri zon i barnens liv.

När jag var liten fick vi glass på skolavslutningen. Det räckte. Barnen äter nog hemma, hos kompisar och hemma hos mor- och farföräldrar.

Om du vill ha en godisfri zon måste väl det enklaste vara att göra hemmet till en sådan, hemmet har du ju full kontroll över?

När mina barn gick i skolan så blev vi ombedda att inte dela ut inbjudningskort till kalas i skolan om inte alla barn var bjudna. Det tycker jag var bra

Så är det här också, jag tror det är väldigt vanligt. Dock hjälper det ju inte för den (ev. enda) som inte blir bjuden eftersom barnen pratar med varandra. Det barnet mår precis lika dåligt även om dom andra blivit inbjudna på annat sätt än just i skolan.

Jag hade nog ringt upp flickans föräldrar och förklarat problemet. Bjudit in henne också, men lagt korten på bordet och berättat vad mitt barn sagt. Kanske en av flickans föräldrar kan stanna kvar på kalaset? När mina barn burt sig illa åt vill jag få veta det.

Här får vi lägga inbjudningskort i informationsfacken till föräldrarna. Då kan föräldrarna ta hem korten och ge dem till barnen hemma.

Så är det här också, jag tror det är väldigt vanligt. Dock hjälper det ju inte för den (ev. enda) som inte blir bjuden eftersom barnen pratar med varandra. Det barnet mår precis lika dåligt även om dom andra blivit inbjudna på annat sätt än just i skolan.

Att utesluta en enda är ju inte ok hur man än bjuder in,o så tänker ju heller inte TS göra.

Att man inte delar ut kort på förskolan/ skolan när inte alla är bjudna tycker jag ändå är bra. Det blir inte lika mycket snackis i så fall, även när det är så att man kanske bjuder 5 av 20. Alla kan o vill ju inte ha jättekalas.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar