Björns kallblod

Sv: Björns kallblod

Vi hade en häst i stallet som hade en jäkligt knepigt beteende...Han tokgalloperade och slog i unga dar och även äldre och inte var det många som vill sitta bakom honom vare sej det gällde träning eller tävling.
vet inte hur många varv vi skenade runt på banan innan poletten trillade ner.
Som tur var knegade vi på med det "äkliga kräket" nu har han lite över 2 miljoner intjänat och tävlar fortfarande.

Vad heter den?

*kL*
Men vad jag såg hade den ingen slaggjord?
Alla bör ha slggjord på sina oavsett, jag skulle aldrig vilja att en kusk blev skadad pga min häst.
Var det nån som såg om den hade slaggjord?
Hästen bakom som trampade upp i dem såg halt ut efteråt stckars ägare

Varför ska alla straffas för att några inte är inkörda eller vill springa på en bana? Är det inte bättre att de som inte sköter sig inte får vara med än att alla ska ha slaggjord? För att en slaggjord ska vara till nytta måste den vara hårt spänd och sitta på rätt ställe. Ska alla gå med bunden svans också? Det är också effektivt för att förhindra att de slår.

Jag skulle absolut inte vilja att någon kusk blev skadad p g a min häst, ändå har ingen av mina starthästar gått med slaggjord efter de varit två år. Det har inte behövts.

En annan som kom in i diskussionen lite sent, går det att se film av loppet någonstans?? Verkar som atg bara eftersänder lopp 1 dag tillbaka, eller är det bara jag som är dålig på att hitta?

Nej det måste inte vara obligatorikt men Skansen hade en häst som aldrig gjort en fluga förnär och han blev stucken av en broms och hoppade i kanalen. MArtin Timell drog upp häst o kusk, kusken som kört denna häst i massor av tävlingar o kände honom väl bröt bägge benen.
Jag har haft slaggjord på alla oavsett, skrämd eller annat kan vilken häst som helst bli och hur känner du dig om din häst blir skrämd av nåt slår rätt bak träffar kusken i bröstet.
MAn kan undvika olyckor med slaggjord eller åtminstone ge kusken en chans att hoppa av innan det träffar ordentligt.
Jag dömmer aldrig en häst utan jag tänker på den som ska köra.

Om nu inte hästen hade slaggjord så är det knappast en häst som brukar slå för jämnan och är farlig? Eller?

Jag tycker inte heller man ska döma ut en häst som man sett en(flera?) gång(er), på tv dessutom. Det är ju en annan sak om det vore en häst som man känner till och som man vet gör det jämt och ständigt. Självklart ska man inte tävla och hålla på med en häst som är en fara för andra och sig själv var gång den befinner sig i vagn.

förstår inte varför du skrev det här till mig...?

Jag har inte dömt DEN hästen för vad den gjorde i det här loppet. Jag säger bara att JAG tycker alla borde ha slagrem som en ren säkerhetsåtgärd. Den är ju inte direkt i vägen och många otäcka skador kan förhindras.

Såg att någon skrev att isf borde man ha en massa annat också, men det tycker jag är lite struntprat. En slagrem är ju så enkel att sätta på även om inte hästen "brukar" slå.
Man kan ju även föra över detta på oss människor; "Varför ha bilbälte varje gång man åker någonstans? Vi krockar väl inte varje gång?" Poängen är att risken finns alltid!

håller med om att man inte ska tävla med en häst som är en fara för sig själv och andra.

Senast ändrad:

Såg att någon skrev att isf borde man ha en massa annat också, men det tycker jag är lite struntprat. En slagrem är ju så enkel att sätta på även om inte hästen "brukar" slå.
Inte en massa saker utan bunden svans. Minst lika effektivt för att förhindra att den kommer upp. En vanlig missuppfattning är att en slaggjord förhindar att hästen slår, det gör den inte. Den köper dig några sekunder, det gör en bunden svans också. Slaggjordar kan gå av, måste sättas på rätt o s v annars är de helt verkningslösa. Varje tävlingsdag ser jag slaggjordar som inte gör någon nytta alls.

Man kan ju även föra över detta på oss människor; "Varför ha bilbälte varje gång man åker någonstans? Vi krockar väl inte varje gång?" Poängen är att risken finns alltid!

Varje gång du tankar bilen finns det en yttepytterisk att en gnista från statiskt elektricitet kan antända ångorna (speciellt om du pratar i mobiltelefon), inte sjutton har du full brandberedskap och brandsäker dräkt på dig varje gång du tankar bilen för det.

vill någon va jätte gullig å länka loppet? för ja kan inte få fram det :crazy: blir ju nyfiken på va som hänt jue.

DD-2 på Eskilstuna i tisdags. Kan inte länka, för jag sitter på jobbet och alla "Gambling and Lottery" länkar är spärrade.

Ja på sätt och vis. En slaggjord kan ju rädda kusken vid behov om det inträffar nåt.den köper iaf tid.
JAg skulle då inte vilja att nån som kör mina hästar kommer till skada och slaggjorden tar inte lång tid att sätta dit. Bunden svans har jag haft på en del för säkerhetsskull och har även en svansgaffel att sätta på.
Vad säger du till en kusk som blivit svårt skadad av din häst?

-"men så har han aaaldrig gjort förr"?
Nej jag köper mig hellre rent samvete och hoppas att nåt aldrig inträffar. Har jag en häst som slagit så går den med sulkett också.

Jodå, han kör den på Måndeg (undrar om han sett det än)
Han fick dessutom 1100 kr i böter för att ha stört medtävlare.
För att göra det hela ännu "roligare"

En vanlig missuppfattning är att en slaggjord förhindar att hästen slår, det gör den inte.

Jag har väl aldrig skrivit att det förhindrar hästen att slå? :crazy: Jag säger bara att det är ett steg mot en säkrare körning. Sen om du väljer att sätta på allt som finns så är det väl upp till dig.
Du kan väl ändå inte säga emot att det är enkelt, och dessutom en bra grej?

Jag har väl aldrig skrivit att det förhindrar hästen att slå? :crazy: Jag säger bara att det är ett steg mot en säkrare körning. Sen om du väljer att sätta på allt som finns så är det väl upp till dig.
Du kan väl ändå inte säga emot att det är enkelt, och dessutom en bra grej?

Absolut! Jag har det på min tvååring, det är en jättebra säkerhetsgrej.

Ja på sätt och vis. En slaggjord kan ju rädda kusken vid behov om det inträffar nåt.den köper iaf tid.
JAg skulle då inte vilja att nån som kör mina hästar kommer till skada och slaggjorden tar inte lång tid att sätta dit. Bunden svans har jag haft på en del för säkerhetsskull och har även en svansgaffel att sätta på.
Vad säger du till en kusk som blivit svårt skadad av din häst?

-"men så har han aaaldrig gjort förr"?
Nej jag köper mig hellre rent samvete och hoppas att nåt aldrig inträffar. Har jag en häst som slagit så går den med sulkett också.

Hur menar du att du köper dig rent samvete? Om din häst fäller ett fält, vad hjälper det om den har slaggjord, svansgaffel, bunden svans och sulkett?

Hästen ska vara så utbildad att den är att lita på, annars har den inte i lopp att göra. Jag är inte alls motståndare till slaggjord, men jag tycker inte att alla behöver ha det.

jag kan garantera att ingen av mina starthästar nånsin slagit då hade de aldrig beträtt en travbana att jag sen kör med slaggjord är för min säkerhet och för att när jag träningskör får de glädjefnatt ibland slår inte men skuttar omkring o då har jag valt att ha slaggjord. skulle min hsät fälla ett fält pga dödsfall vilket en av mina nästan gjort så är det inte mkt att göra. om min häst tvärnitar av ingen anledning allas är den borta nästa dag. så är det.
Mina hästar sköter sig eller ryker. det finns ju folk som inte kör det racet ochg då blir det problem. om min häst ex skulle slå pga bromsbett det finns inget jag kna göra för att undvika detta förutom att hålla hästen inne på sommaren det är ingen ursäkt men en anledning men sen skulle hästen vara tvungen att bevisa att den inte tagit nån skada av detta och försöker göra det igen innan nån annan kör den.

Så du menar att en häst som ev slår någon gång i tex en värmning inte ska starta? En av våra hästar gick med slaggjord när han var i i fullform för då var han så pigg att han kunde slå under värmningen, av ren glädje/explosivitet, men hemma gick han alltid utan för där visst han att det inte var full fart som väntade... Nu var det ju våran tränare som även körde och han fick ju bestäma helt själv hur han ville ha med slaggjord eller inte...

Men det är en väldig skillnad på någon som slår explositet än en som slår för att få ur kusken ur vagnen och stannar under ett lopp, våran skulle inte ha haft en tanke på att slå under själva loppet, då var det bara full fart framåt som gällde.

Hästar som tjurstannar och slår, de har inget på en travbana att göra!

det är skillnad då för bus under värmning då kna man ha speedcar eller sulkett.
Mitt sto var sånt och då värmde jag själv med långvagn som visste hur hon skulle tas, emn hade hon haft den tendensen på väg ut i loppen sen hade hon aldrig startat.
Att hästar av ren glädje skuttar i värmning och man vet om det det är en sak men hästar som slår pga andra orsaker det är en annan.
Sen måste man själv vara villig att köra hästen, annars sätter men inte upp en annan. Vågar jag inte köra själv ska ingen annan köra heller, kanske monté?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka