Björns kallblod

Sv: Björns kallblod

Vi hade en häst i stallet som hade en jäkligt knepigt beteende...Han tokgalloperade och slog i unga dar och även äldre och inte var det många som vill sitta bakom honom vare sej det gällde träning eller tävling.
vet inte hur många varv vi skenade runt på banan innan poletten trillade ner.
Som tur var knegade vi på med det "äkliga kräket" nu har han lite över 2 miljoner intjänat och tävlar fortfarande.

Om nu pengar är allt.... Jag vill inte sätta livet till för två miljoner. Men klart, man kan ju tjäna ett par miljoner till om man får ut invaliditetsersättning om hästen gjort en tillräckligt illa.

Jag har också en häst som jag anser vara knepig, som kunde knipa när man joggade igång någon enstaka gång som unghäst, men i jämförelse med det som du beskriver så känns ju den fullständigt normal.

Om nu pengar är allt.... Jag vill inte sätta livet till för två miljoner. Men klart, man kan ju tjäna ett par miljoner till om man får ut invaliditetsersättning om hästen gjort en tillräckligt illa.

Jag har också en häst som jag anser vara knepig, som kunde knipa när man joggade igång någon enstaka gång som unghäst, men i jämförelse med det som du beskriver så känns ju den fullständigt normal.

Allt gick bra och som tur är behövde jag ingen invaliditetsersättning.
Självklart skulle vi inte hålla på med hästen,men som det är ägaren betalar för tränaren då förväntas tränaren att träna hästen. Så det var bara att hoppa i jollen att köra.vi kom till rätta med problemen som tur var.

Ja om du tycker att det verkar knepigt att en unghäst kniper någon enstaka gång.Då kan du ju inte ha kört så många hästar om du tycker det är ett knepigt beteende.:confused:

Det är stor skillnad mellan att knipa några ggr som unghäst och skengaloppera och slå.
Seriösa tränare är rädd om sin personal.

Jag har kört tillräckligt många både gamla och unga hästar (även hållt på med mycket inkörningar) för att veta vad jag pratar om. Nyligen inkörd som skenar och slår - ok, ge den en chans, vuxen häst som håller på så - nej tack, det ska vara roligt att ha häst.

En häst där ens tendenserna/hotbilden till att slå finns kvar efter tvåårssäsongen räknar jag som knepig ja.

Det är stor skillnad mellan att knipa några ggr som unghäst och skengaloppera och slå.
Seriösa tränare är rädd om sin personal.

Ja han var allt rädd om mej,det var min envishet!
Som liten tränare måste man ta på vara på alla hästar.
Jobbat hos denna tränare länge.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kört tillräckligt många både gamla och unga hästar (även hållt på med mycket inkörningar) för att veta vad jag pratar om. Nyligen inkörd som skenar och slår - ok, ge den en chans, vuxen häst som håller på så - nej tack, det ska vara roligt att ha häst.

En häst där ens tendenserna/hotbilden till att slå finns kvar efter tvåårssäsongen räknar jag som knepig ja.

Knepigt att du inte menade det i ditt första inlägg då då du skrev att en unghäst med sådana tendenser är knepig. Jag tycker att det är roligt att ha häst speciellt dom 15 gångerna i vinnarcirkeln.
Men för att återgå till vad tråden igentligen handlade om.
Bara för att en häst slår i ett lopp och vi inte vet orsaken,kan man inte säga att det är ett äkligt kräk.
Jag bryr mej inte hårt om ni tycker att jag har en fel syn på den aktuella hästen.Men jag tycker inte man kan döma en häst efter vad tv visat.

*kL*
Men vad jag såg hade den ingen slaggjord?
Alla bör ha slggjord på sina oavsett, jag skulle aldrig vilja att en kusk blev skadad pga min häst.
Var det nån som såg om den hade slaggjord?
Hästen bakom som trampade upp i dem såg halt ut efteråt stckars ägare

*kL*
Alla bör ha slggjord på sina oavsett, jag skulle aldrig vilja att en kusk blev skadad pga min häst.

tror inte den hade slaggjrd...

Knepigt att du inte menade det i ditt första inlägg då då du skrev att en unghäst med sådana tendenser är knepig.
Jag borde väl skrivit att på den hästen jag menade finns tendenserna kvar i vuxen ålder. I övrigt menade jag exakt samma sak.

*kL*

den verkade inte ha någon slaggjord.
håller med om att alla borde ha det egentligen.

för övrigt så undrar jag om någon vet hur det gick med hästen bakom som såg halt ut...?

Om nu inte hästen hade slaggjord så är det knappast en häst som brukar slå för jämnan och är farlig? Eller?

Jag tycker inte heller man ska döma ut en häst som man sett en(flera?) gång(er), på tv dessutom. Det är ju en annan sak om det vore en häst som man känner till och som man vet gör det jämt och ständigt. Självklart ska man inte tävla och hålla på med en häst som är en fara för andra och sig själv var gång den befinner sig i vagn.

När ska man dra gränsen? 2 ggr el 10 ggr? Lika farligt varje gång,o han förvarnade inte heller utan från full rulle till tvärnit nästan på 2 steg,trevligt var det inte för B.G eller de andra stackarna som kom bakom o inte hade någonstans att ta vägen, däribland våran.

Undra tro om B.G kör han på måndag,han var inte glad på hästen i tisdags när vi talade med han.

Om nu inte hästen hade slaggjord så är det knappast en häst som brukar slå för jämnan och är farlig? Eller?

Jag tycker inte heller man ska döma ut en häst som man sett en(flera?) gång(er), på tv dessutom. Det är ju en annan sak om det vore en häst som man känner till och som man vet gör det jämt och ständigt. Självklart ska man inte tävla och hålla på med en häst som är en fara för andra och sig själv var gång den befinner sig i vagn.

:bow: bra skrivet

Nu blev jag lite nyfiken, vad var det som hände innan det loppet med Annie Freight? Och även den andra hästen som också ådömdes specialundersökning? Jag har missat denna incident, som i och för sig var ett tag sen....eller så minns jag bara vagt...

Men lite intressant faktiskt, med tanke på att hon lämnat topphästen Rutger Raket....:crazy:

Och var hon så ofta, med tanke på att hon inte verkar misskött sig i lopp tidigare? Eller kanske hon har det med iof....

Hon hade sprungit rätt ut flera gånger. Denna gången gick hon i dödens, tvärstannade och kastade sig sedan rätt ut. De bakom hade ingen chans... Hon var "känd" även om hon inte hade orsakat någon olycka tidigare.

Vilken andra häst menar du som fick specialundersäkning?

Att Annie Freght lämnat bra är inte så konstigt, hon hade hög kapacitet.

Tycker du inte att den är farlig? :eek:

Är det okej att starta på om de bara är farliga var femte gång de är i vagn?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka