Björns kallblod

Gabbi

Trådstartare
Fin den var Björns häst i Dagens Dubbel, som stannar!!! Tur att det inte blev en värre olycka och tur att de flesta hästar verkar ha bättre självbevarelsedrift.

Sv: Björns kallblod

du kan gå in på atg.se o se eftersända lopp. v65-6, sista varvet på bortre långsidan i kurvan där, börja hans häst stanna till, sen börja den typ slå... så dom hamna i klungan bakom.. men han lyckades få bukt på hästen utan att ngt allvarligt hände... :crazy: tur i oturen om man säger så..

finns säkert någon annan som kanske såg, som kan förklara bättre :p

Gå in på atg.se och se eftersända lopp..

Mvh Jonna

Ja, usch, vilket äckligt kräk. Jag tycker inte sådana hästar har på en travbana att göra.

Ja, usch, vilket äckligt kräk. Jag tycker inte sådana hästar har på en travbana att göra.

Så du tycker att hästar som slår och har tendenser att slå inte borde få vara på en travbana? Alla hästar kan väll få för sej att slå? Ska vi skicka alla "äkliga kräk" bort från travbanan? En sak är väll om dom slår för att dom enbart är elaka,men det kan ju faktiskt ha varit något som störde hästen i det här fallet,vad vet jag?

Senast ändrad av en moderator:

Inte många hästar som beteer sig så i lopp!
Hoppas ägarna tar sitt ansvar,och aldrig startar hästen igen.

Är anmäld till F nu på måndag......

Våran häst hamnade i detta kaos men klarade sig utan blessyrer.

Så du tycker att hästar som slår och har tendenser att slå inte borde få vara på en travbana? Alla hästar kan väll få för sej att slå? Ska vi skicka alla "äkliga kräk" bort från travbanan? En sak är väll om dom slår för att dom enbart är elaka,men det kan ju faktiskt ha varit något som störde hästen i det här fallet,vad vet jag?

Nej, jag tycker inte att hästar som slår i lopp ska vara på en travbana. Sådana som gör någon knip och en liten gupp när man joggar igång är inte hela världen även om jag inte vill ha sådana själv.

Ja, på fullt allvar anser jag att hästar som beter sig så inte ska vara med i travlopp. Trav är farligt när sådana hästar är med. Jag vill inte att mina hästar ska springa i lopp med sådana och riskera att de skadas, jag vill inte få men för livet för att någon väljer att starta oregeliga och istadiga hästar i lopp där jag kör.

När man blir urslagen och allvarligt skadad så skiter man i om hästen gjorde det för att vara elak eller om det var något "som störde". Hästen försökte väl säga att den inte vill, då kan den väl få slippa? Det var inte ett glädjeskutt för att det skulle bli så roligt att springa sista 500 meterna, det är jag helt säker på.

Nej, jag tycker inte att hästar som slår i lopp ska vara på en travbana. Sådana som gör någon knip och en liten gupp när man joggar igång är inte hela världen även om jag inte vill ha sådana själv.

Ja, på fullt allvar anser jag att hästar som beter sig så inte ska vara med i travlopp. Trav är farligt när sådana hästar är med. Jag vill inte att mina hästar ska springa i lopp med sådana och riskera att de skadas, jag vill inte få men för livet för att någon väljer att starta oregeliga och istadiga hästar i lopp där jag kör.

När man blir urslagen och allvarligt skadad så skiter man i om hästen gjorde det för att vara elak eller om det var något "som störde". Hästen försökte väl säga att den inte vill, då kan den väl få slippa? Det var inte ett glädjeskutt för att det skulle bli så roligt att springa sista 500 meterna, det är jag helt säker på.

klar jag förstår om hästen är en elaking och enbart slår ska den ju SÅ KLART inte vara på en travbana.
Men hästar är djur och allt kan hända!
Som tur är var det BG som satt i sulkyn och kunde styra upp det hela.
Men jag håller ändå på det som jag sa : Hästar är levande djur och det är ingen ofarlig sport vi håller på med.
Men likaväll gör vi människor fel:startar istadig häst,har dåliga redskap (med detta menar jag sådana saker som att ex.tömmen går av)
Saker händer i travet och är man rädd att varje gång man startar/kör ut sin häst att något händer,då kan man lika gärna lägga av.

Jaa säg det:crazy:

Kommer ihåg en gång på Ro så var det en märr som tokstannade framför våran så att hon trampade upp i dennes vagn o fastnade.

kusken som körde den iddi piddimärrn åkte fram till vet efter loppet o sa : Ge denna häst livslångt startförbud.

Kommer inte ihåg hur det blev med detta från vets håll men ägaren sa att hon aldrig mer skulle ut på en bana o det har hon inte varit.

klar jag förstår om hästen är en elaking och enbart slår ska den ju SÅ KLART inte vara på en travbana.
Vad menar du med elak? Hästen kanske har försökt säga att den inte vill men ingen lyssnar... Den behöver inte alls vara elak, den kanske är jättesnäll... Ofta när det händer sådana här grejer (t ex Donovan Probe) så VET folk runt omkring att det kommer att gå åt helvete för eller senare. Jag vet inte hur det var i detta fallet men tränare måste ta sitt ansvar.

Men hästar är djur och allt kan hända!
Som tur är var det BG som satt i sulkyn och kunde styra upp det hela.
Ja, tur att det var en rutinerad kusk, också tur att inte någon av de hästarna bakom (Mehls m fl) blev allvarligt skadad eller att någon kusk åkte ur.

Men jag håller ändå på det som jag sa : Hästar är levande djur och det är ingen ofarlig sport vi håller på med.
Men likaväll gör vi människor fel:startar istadig häst,har dåliga redskap (med detta menar jag sådana saker som att ex.tömmen går av)
Men det ska ju inte hända! Tömmen får inte gå av, hästar får inte stanna mitt i loppen. Visst, det är levande djur och allt kan hända men hästar som gör såhär ska inte vara med i lopp.

Saker händer i travet och är man rädd att varje gång man startar/kör ut sin häst att något händer,då kan man lika gärna lägga av.
Trav är en ganska ofarlig sport så länge hästarna är i tävlingsmässigt skick, grejerna iordning och kuskarna skickliga.

Alla kuskar är rädda för att hästen ska slå, tror inte det spelar någon roll vem du frågar, Björn, Erik eller Örjan. Tycker du verkligen att man ska acceptera att hästar tvärstannar mitt i lopp? Är det okej? Jag tror inte många håller med dig.

I de allra flesta sådana här fall vill hästen inte springa, varför måste de tvingas? Jag förstår inte varför de ska starta till varje pris, jag tycker det är att göra våld på hästarna, psykiskt.

Jaa säg det:crazy:

Kommer ihåg en gång på Ro så var det en märr som tokstannade framför våran så att hon trampade upp i dennes vagn o fastnade.

kusken som körde den iddi piddimärrn åkte fram till vet efter loppet o sa : Ge denna häst livslångt startförbud.

Kommer inte ihåg hur det blev med detta från vets håll men ägaren sa att hon aldrig mer skulle ut på en bana o det har hon inte varit.

Såhär kan man också göra: 62 dagars anmälningsförbud+friskintyg, specialundersökning och tre godkända kval genomförda på Halmstad innan Annie Freight fick starta igen.

http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=314333 &loppId=375181

Det skulle hon aldrig klara så hon fick starta i Danmark istället..:eek:

Annie Freght och Donovan Probe är två exempel på hästar som inte är/var "rumsrena" nog för en travbana. Båda två ganska duktiga, tyvärr kan man ju säga. Hade de varit riktiga löss hade vi haft ett par otäcka olyckor färre inom travet.

Vad menar du med elak? Hästen kanske har försökt säga att den inte vill men ingen lyssnar... Den behöver inte alls vara elak, den kanske är jättesnäll... Ofta när det händer sådana här grejer (t ex Donovan Probe) så VET folk runt omkring att det kommer att gå åt helvete för eller senare. Jag vet inte hur det var i detta fallet men tränare måste ta sitt ansvar. .

klart tränare måste ta sitt ansvar det säger jag ingenting om,men om en häst råkar slå en gång (vet inte fallet med denna häst) det är sånt som händer.(som tyvärr inte ska hända),vet inte om tränaren visste att hästen har sådana tendenser,men det är lätt att säga att hästen är ett äkligt kräk för den slår en gång.
Nu vet ju tränaren det och man får hoppas att det blir en förbättring med vad det nu innebär (slutar att tävla o.s.v.)
Det jag menar att det är en elak häst,är en häst som är elak både när den blir körd och privat,har haft ett antal passisar som är sådana.

.[/QUOTE]Ja, tur att det var en rutinerad kusk, också tur att inte någon av de hästarna bakom (Mehls m fl) blev allvarligt skadad eller att någon kusk åkte ur. .[/QUOTE]

Ja verkligen tur

.[/QUOTE]Men det ska ju inte hända! Tömmen får inte gå av, hästar får inte stanna mitt i loppen. Visst, det är levande djur och allt kan hända men hästar som gör såhär ska inte vara med i lopp. .[/QUOTE]

nej jag tycker inte heller att hästar som slår ska vara med i lopp,som sagt vet jag inget om hästen,men jag tycker inte man kan dömma en häst som slår en gång.Givetvis ska man ju kolla upp hästen och se till problemet.Lätt och säga att det inte ska hända,men sorry sådant händer iallafaj

.[/QUOTE]Trav är en ganska ofarlig sport så länge hästarna är i tävlingsmässigt skick, grejerna iordning och kuskarna skickliga..

Alla kuskar är rädda för att hästen ska slå, tror inte det spelar någon roll vem du frågar, Björn, Erik eller Örjan. Tycker du verkligen att man ska acceptera att hästar tvärstannar mitt i lopp? Är det okej? Jag tror inte många håller med dig. .[/QUOTE]

Klart det INTE är acceptabelt att hästarna stannar och slår.Men nu vet varken du eller jag VARFÖR det hela inträffade.
Ja rädda för att dom ska slå är nog alla som håller på med trav.
Men jag tror inte att Örjan,Björn eller vem det är nu är sätter sej i sulkyn och tänker "Oj tänk om han slår"
Jag struntar i om ingen håller med mej,men jag tycker inte man kan dömma en häst som slår en gång.Det är ju något tränaren får komma till rätta i.

.[/QUOTE]I de allra flesta sådana här fall vill hästen inte springa, varför måste de tvingas? Jag förstår inte varför de ska starta till varje pris, jag tycker det är att göra våld på hästarna, psykiskt.[/QUOTE]

Givetvis ska man inte starta en häst som inte vill springa,men det vill inte jag lägga mej i då jag tycker det är kretsen som ska avgöra det inte jag.

Jag tycker precis som du att "farliga" hästar inte ska starta.Men jag tycker inte man kan dömma en häst efter vad man sett på tv.

Senast ändrad av en moderator:

Såhär kan man också göra: 62 dagars anmälningsförbud+friskintyg, specialundersökning och tre godkända kval genomförda på Halmstad innan Annie Freight fick starta igen.

http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=314333 &loppId=375181

Det skulle hon aldrig klara så hon fick starta i Danmark istället..:eek:

Annie Freght och Donovan Probe är två exempel på hästar som inte är/var "rumsrena" nog för en travbana. Båda två ganska duktiga, tyvärr kan man ju säga. Hade de varit riktiga löss hade vi haft ett par otäcka olyckor färre inom travet.

Nu blev jag lite nyfiken, vad var det som hände innan det loppet med Annie Freight? Och även den andra hästen som också ådömdes specialundersökning? Jag har missat denna incident, som i och för sig var ett tag sen....eller så minns jag bara vagt...

Men lite intressant faktiskt, med tanke på att hon lämnat topphästen Rutger Raket....:crazy:

Och var hon så ofta, med tanke på att hon inte verkar misskött sig i lopp tidigare? Eller kanske hon har det med iof....

Kan bara prata för våran del i och för sig.
Men Taiton blev ganska omgående slaktad efter idiotbeteende på banan.
Han startade faktist 4 gånger.
Vann det första.
La ner och surade på andra.
Tredje så höll han på att haverera voltstarten på Örebro då han parkerade och stod still. Gick nästan inte att få honom ur fläcken.
Blev struken.
Fjärde gången så kom han knappt upp i värmning då han först skenade, sedan tvärnitade. Struken

Två försök till gjordes i provstarter.
Den ena kastade han sig i sidled och fick med sig alla innerhästarna.
Dominoeffekt..livsfarligt.
Andra försöket så kom han runt ett helt varv. Vid ingången av bortre kurvan så var han tvåa bakom första ytter.
Då tvärnitade han och kastade sig runt och travade lika fort åt andra hållet.
Gudskelov att inget allvarligt hände då heller.

Vi fick bud på honom faktist. Det var en som ville ge 30 eller 40 tusen vid "snabb affär".

NÄ!! Sa vi och åkte veckan efter till slakteriet. Skott i pannan punkt slut med honom.
Vi ville definitivt inte läsa om honom inblandad i nån olycka på banan..nääää..

Ibland får man nog bita i det sura äpplet och konstatera att blodslinjerna har havererat helt.. :crazy:

..och ja. Han blev grundligt veterinärkollad varje gång.
AM

Kan bara prata för våran del i och för sig.
Men Taiton blev ganska omgående slaktad efter idiotbeteende på banan.
Han startade faktist 4 gånger.
Vann det första.
La ner och surade på andra.
Tredje så höll han på att haverera voltstarten på Örebro då han parkerade och stod still. Gick nästan inte att få honom ur fläcken.
Blev struken.
Fjärde gången så kom han knappt upp i värmning då han först skenade, sedan tvärnitade. Struken

Två försök till gjordes i provstarter.
Den ena kastade han sig i sidled och fick med sig alla innerhästarna.
Dominoeffekt..livsfarligt.
Andra försöket så kom han runt ett helt varv. Vid ingången av bortre kurvan så var han tvåa bakom första ytter.
Då tvärnitade han och kastade sig runt och travade lika fort åt andra hållet.
Gudskelov att inget allvarligt hände då heller.

Vi fick bud på honom faktist. Det var en som ville ge 30 eller 40 tusen vid "snabb affär".

NÄ!! Sa vi och åkte veckan efter till slakteriet. Skott i pannan punkt slut med honom.
Vi ville definitivt inte läsa om honom inblandad i nån olycka på banan..nääää..

Ibland får man nog bita i det sura äpplet och konstatera att blodslinjerna har havererat helt.. :crazy:

..och ja. Han blev grundligt veterinärkollad varje gång.
AM

Det var inte lite knepigt beteende
Då gjorde ni verkligen rätt i att ta bort honom.
Annars skulle väll någon glad amatör försöka få snurr på honom:D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka