Björnfot!

Sv: Björnfot!

11435140.jpg

Hästen på bilden är inte heller optimalt skodd för att förebygga skador.

lägg upp en bild på hela hästem kanske lättare för dom att se dåå?

(säger jag som redan tjuvkikat på hästen :angel: )

Nej köp en frisk häst istället. som står rätt på benen. Risken är att den får problem med kotspetsarna när man rider och även ihagen. Vi d snö och lera mm. inte bra. Finns mkt fina korekta hästar satsa på de.

Vi köpte en häst med veka kotor bak vilket har resulterat i björnfot.

Inget jag skulle rekommendera någon att köpa eller göra om själv.

Hästen kan hålla för vanlig ridning men chansen att den blir inte gör det är ju betydligt större än på en frisk häst.

Jag skulle varken köpa eller rekomendera någon att köpa en sån häst.

/ Lisa

Min ena travare (tävlingshäst) såg ut så när jag fick henne. Men med bättre skoning o rätt träning går det att stärka upp senorna. Inte så mkt att den blir normal, men aif mkt bättre. Min var 5 när jag fick henne o gick inte att rida utan att hon trampa igenom, nu trampar hon bara igenom i snabbjobb o start. När man vet att hästen kommer trampa genom får man ha ordentliga stödbandage+genomtrampningsgamascher. Visst sliter det mer på en häst med veka kotor, min e nästan alltid fylld i sina bakkotor, men däremot har hon ett väldigt mjukt o långt fint steg. Jag skulle inte tveka på denna häst, däremot en med björnfot skulle jag inte vilja ha. Min e 8 nu o gått på travet hela livet, men har aldrig haft vare sig en varning eller överbelastning pga sina veka kotor.

Köpa eller inte köpa?
Lite beror det ju på vad man ska ha hästen till och vad den kostar. Sedan hur mycket man har i ekonomiskt buffert att lägga på skoning, vård och behandling om det kommer att behövas. Visst kan man köpa den och lägga ner ett stort jobb med en bra hovslagare och kanske få den bättre. men det kommer ju att kosta en hel del. Sedan så kan ju skador och besvär dyka upp när som helst, behöver inte göra det men kan göra det. Då måste man ha ekonomi att behandla det för troligen kommer inte försäkringen att ta så mycket av det. Om inte hästen redan har en försäkring typ A1 utan reservationer för benen. Har man inte gott om pengar för oförutsedda utgifter kommer det i längden att bli klart mycket billigare och trevligare att köpa en annan häst med bra ben.

Som ren brukshäst (ridning/körning) hade jag inte ens funderat på ett köp, möjligen som sällskap. Helt ärligt så om jag ägt den här hästen hade jag tagit bort den istället för att sälja om jag inte kunde ha den kvar.

formen på hovväggen??
och alla gallor i kotleden??

tyvärr tror jag inte ens att denna häst går igenom besiktningen.
detta är nog inget att satsa på. varför köpa på sig problem?

du hittar säkert en minst lika fin, som är korrekt i benen.

La ner de hela dock en super fin häst i övrigt! men som sagt efter snart ett års kämpandem ed min älskade spatthäst så nee jag behöver verkligen inga mer problem!

Varför köpa till sig problem när det finns hästar som faktiskt är friska! Det är mitt motto när jag ska köpa häst OAVSÄTT hur fin hästen än är!!

Mitt råd är: Köp inte på dej problem. Nu när du har haft en häst med spatt och faktiskt har möjlighet att köpa en häst utan skador/svagheter så gör det.

Liknande trådar

Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
653
Senast: Bison
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 164
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka