Björnen är vaken!

ridtravare

Trådstartare
Nu har björnarna vaknat och är hungriga- mycket snö - litet myror.

Alla med djur i björntätt område bör nog vara mycket vaksamma...
Ett får i hage vid boningshus togs inatt - resten sprang ut.

Snön gör det ju också svårt med ström till hagarna, det ligger ju otroligt mycket kvar nu...
 
Sv: Björnen är vaken!

Jag frågar inte för att vara dryg utan för att jag faktiskt undrar och inte vet.
Men skulle de nyvakna björnarna verkligen ha ätit sig mätta på myror om det inte låg så mycket snö kvar?
 
Sv: Björnen är vaken!

Snön gör det ju också svårt med ström till hagarna, det ligger ju otroligt mycket kvar nu...

Jag griper inte riktigt det där med strömmen...

det är ju bara att dra en jordtråd några cm från strömtråden så får ju djuren både ström och jord samtidigt och får en rejäl kyss. Jordtråd är ju så lättsamt att sätta upp eftersom den inte ens behöver isolatorer utan faktiskt kan knytas fast.

Ett bra jordspett är guld värt....
 
Sv: Björnen är vaken!

Så har jag fått lära mig men det är nog mest honor och de väntar väl förhoppningsvis litet till.. Hanarna kan lägga sig litet varsom och sova...och vaknar väl tidigare.

vid bäverdammen går tydligen mycket älg och gnager på nedfällda träd så där hade också nalle tagit älg- där mumsade havsörnar på älgen också så det är riktigt samspel i naturen nu. Då ska man också backa undan om man skrämmer upp örnar har jag fått lära mig för att rovdjuret som tagit vad de nu äter kan ju vara i närheten...Bara otäckt när de går så riktigt nära bostadshusen de är ju litet stora...
 
Sv: Björnen är vaken!

Det där har jag inte blivit riktigt klok på hur man gör????

Har iofs bra kräm i tråden här, men vore bra att veta hur man ska göra om det behövs;)

Inget björntätt område här, men det finns någon, kan vara bra att tänka på kanske när man är ute i skogen???? Nyvakna björnar är kanske inte heller så glada? (särskilt inte när de ser att våren inte riktigt vill...):eek:
 
Sv: Björnen är vaken!

Ska tipsa ridklubbarna här runt om kring också vissa har varit utan ström i månader nu faktiskt...Vill du förklara väldigt tydligt hur man ska göra så skulle det ju kunna underlätta för många hästägare. Hur snöfritt måste det vara i anslutning till tråden osv. Strömmen är ju på men går inte runt i dagsläget...

Jordat är det ju men inte tillräckligt... Till nästa vinter kan det ju vara klart värt att få strömmen i hagarna att fungera.

Fårstängsel har ju eltråd under själva fårstängslet och över själva stängslet.
 
Senast ändrad:
Sv: Björnen är vaken!

Det är ju inte fältsäsong ännu för mig men jag har aldrig känt mig rädd för björn när jag är ute (har stött på björn en gång). Iofs är jag aldrig rädd när jag är ute, jag räknar med att geologer är för dammiga och sega för att bli mat! :p :D
 
Sv: Björnen är vaken!

Nej, björnar håller sig normalt undan människor.

Läste om ett försök där man försökt närma sig en björn som hade sändare, den höll sig konstant 5-600 meter ifrån spårarna:D

Så nej, jag är heller inte rädd för björn, men ser till att inte smyga i skogen:angel:
 
Sv: Björnen är vaken!

Det tror jag också- jag tror det är viktigt att låta så att björnar hinner backa undan så det inte blir trängt läge... det är ju lika med älgkor och nyfödda kalvar på våren är djuren litet stingsligare på hösten är det ju lugnare iallafall med älgar och deras kalvar, björnar har jag inte träffat på på det sättet, är inte säker att jag skulle rida förbi en björnhona med ungar på 10 meters avstånd... :confused:
 
Sv: Björnen är vaken!

...Vill du förklara väldigt tydligt hur man ska göra så skulle det ju kunna underlätta för många hästägare. .

Enkla fysiska lagar :)

En stöt får man om man har kontakt med både elen och jord. När det är barmark får man jorden från marken. Snö lägger sig som en isolering, så man blir som fåglar på en strömtråd. Man känner inget eftersom man inte är jordad.

Första förutsättningen är att man har något som går ner i marken = har jord-värde. Typ ett jordspett eller annat som är ledande och går ner i marken. Jag hade ett spett nedkört i diket invid staketet. (blött leder bra)

Vintertid drar man en stängseltråd från jord och placerar den några cm från eltråden. Så nära att man får både jord och ström samtidigt om man går på den.

Den behöver inte isoleras eftersom den ju SKA ha jordkontakt. Strömtråden har man i isolatorer för att undvika jord. Går utmärkt att knyta i även metallstolpar... Ju mer jord desto bättre.


Så, montering:
Knyt stängseltråd i något med bra jordvärde.
Dra tråden från stolpe till stolpe. (linda, knyt, what ever).
Det behöver inte vara sluten krets och det behöver inte vara runt hela hagen, bara där det är lockande att gå igenom.
 
Sv: Björnen är vaken!

Skulle verkligen lite ström hindra en stor björn med oändligt mycket päls att ta sig in i hagarna?
 
Sv: Björnen är vaken!

Jodå ström fungerar bra mot björn, men i detta fall var det fåren som hade stressats så det hade brytit sig ut ur hagen...otäckt de var inhängnade på gården med stålgrindar intill bostadshuset...

Varken björn eller varg har tagit djur där förut...så det är nog för de är riktigt hungriga nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Björnen är vaken!

Det är väl det som är problemet att få bra jordning vintertid...Sådär har vi gjort när ngn häst brukar gå ut på bestämt ställe...
 
Sv: Björnen är vaken!

Vad hjälper på de riktiga monstrena då, som djurplågaren i Örebro som lustmördar djur? Kan man tillfälligt pilla på amperen och ge honom en korkskuvsfrisyr som heter duga på varenda hårstrå på kroppen? :grin:
 
Sv: Björnen är vaken!

Självklart, det här inlägget var mer att man ska vara vaksam och se till om möjligt att ha ström, här har björnen gått på fåren mellan kl 08.15- 10.00 på morgonen och som jag skrev det har inte varit djurattacker förr så nära bostadshusen...
 
Sv: Björnen är vaken!

Ursäkta svarade inte på din fråga- inte fan vet jag! Spåra- gripa - låsa in kanske?
Kolla om en redan dömd djursadist släppts fri, kolla upp var han är nu, säkra spår för att hitta dna på djur som blivit skadade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 387
Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 738
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp